Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-03-17, 16:37
  #25
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Känner lite samma sak, men man kan ju köra webbläsaren i Linux och logga in med mobilt bankid på mobilen. Mobilen finns ju ändå oftast i närheten.
Har tyvärr inte mobil, det som är problemet :/
Citera
2021-03-17, 16:45
  #26
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Hur betalar du dina räkningar idag utan BankID på ett smidigt sätt?
Använder en bankdosa, inte riktigt så smidigt men litar på det mer än bank-id tbh.
Citera
2021-03-17, 20:46
  #27
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Har tyvärr inte mobil, det som är problemet :/
Du gör inte livet lätt för dig själv :-)
Det blir svårt att hitta en fungerande lösning med enbart Linux. Sväljer man lite av stolheten så kan man ju köra Windows i en virtualbox eller kanske få det att funka i Wine om kan mekar lite.
Citera
2021-04-05, 14:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Själv hade jag en gammal installation av Windows och ville inte byta upp mig, när Bank-ID gjordes inkompatibelt med den installationen.

Slutade med Bank-ID för 10 år sedan och har inte saknat det. Visst finns det tjänster som kräver Bank-ID men dessa får man helt enkelt avstå ifrån. Väljer man att sluta med det, så får man helt enkelt gilla läget. Jag har dock inga problem med att besöka ett fysiskt kontor, för att uträtta ärenden hos myndigheter.

För mig var det tvärtom, minns att i början gick det inte alls med windows 10 när det var nytt, tog ett bra tag innan bank-id funkade med windows 10; sen windows server tog ju evigheter innan det började fungera med. Windos OS med mobilt bank-id var ju bara o glömma, tveksam om det ens fungerar idag.

Nu funkar det bra på bägge men rätt illa av bankerna att vara så långsamma på att få det att fungera till så stora OS.
Citera
2021-04-12, 00:06
  #29
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
För mig var det tvärtom, minns att i början gick det inte alls med windows 10 när det var nytt, tog ett bra tag innan bank-id funkade med windows 10; sen windows server tog ju evigheter innan det började fungera med. Windos OS med mobilt bank-id var ju bara o glömma, tveksam om det ens fungerar idag.


På den tiden det fungerade på min dator, så fungerade det ändå rätt så dåligt. Ofta krånglade Bank-ID, så att jag fick installera om programmet och dylikt, för att få det att fungera. Jag gillade verkligen inte den tjänsten och använde den enbart, när jag skulle göra saker som krävde just Bank-ID. Detta gjorde valet att sluta med skiten väldigt enkelt, när det blev inkompatibelt.
Citera
2021-04-12, 00:18
  #30
Medlem
Nej, det går inte att porta BankID till USA och göra samma saker vi gör här. Anledningen att BankID fungerar som det gör för oss handlar inte om teknik, det handlar om att svensk stat för ett helt sinnesjukt register över befolkningen. Oklart om staten vill bokföra ditt kön för att Stefan Löfven vill sitta och fantisera om hur det ser ut, eller om det beror på något annat.

En positiv konsekvens av Sveriges fasoner med statlig förmyndare är alltså att vi med stor framgång kan använda digitala verktyg för stat och myndighet. Men eftersom befolkningar med minsta lilla vilja av frihet - det vill säga merparten av väst - aldrig någonsin skulle gå med på detta går det alltså inte att porta systemet rakt av till en massa andra länder.

EDIT: Förövrigt använder BankID helt vanlig SAML. Jävla larv om folk säger att de hittat på det hit eller dit. Det är inte ens en utmärkande bra lösning.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-04-12 kl. 00:22.
Citera
2021-04-12, 15:52
  #31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Använder en bankdosa, inte riktigt så smidigt men litar på det mer än bank-id tbh.

Fast då utestängs du från andra tjänster där det krävs legitimation, exempelvis Kivra eller teleoperatörer vars tjänster som nyttjas. Men du kanske inte vill ha eller använda elektronisk legitimering?
Citera
2021-04-23, 15:12
  #32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Så det är inte dom som kommit på bankid och programmerat det som gjort det stora jobbet (vilket t ex artikeln om han som hade patent etc handlar om) utan den handlar mer om dom som satt i telefon med några banker och sa "joserru, vore ju bra om vi kan samarbeta kring detta... för då slipper vi alla ha olika system"

Då får vi hoppas dessa fixare får rejält med bonus för sitt enorma arbete att ringa upp bankerna och sen ordna med telefonkonferens!
Så fungerar inte branschen. Förr i tiden tjänade folket som faktiskt gjorde något vettigt för världen pengarna, i dag är det kostymnissar.
Citera
2021-04-24, 15:17
  #33
Moderator
vhes avatar
Programvara: övriga operativsystem --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback