• 1
  • 2
2006-05-13, 19:23
Medlem
Det står det ju på paketen.
Men varför kostar dom 45 kr på krogen då ?
Jag irreterar mig på det.
Citera
2006-05-13, 21:29
Medlem
Gravity2s avatar
Varför kostar en 50cl starköl 10:- på systemet och 40:- på krogen?
Citera
2006-05-13, 21:34
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fäckju

För att dom vill tjäna pengar. Vill du inte betala det priset, skit i att köpa då. Å andra sidan är såna ockerpålägg skäl bara det för att byta krog. Säg till dom att du inte betalar så mycket för ett paket, häll ut ölen över bardisken, säg att du går till ett bättre ställe och gå därifrån, är mitt förslag.
Citera
2006-05-13, 21:37
Medlem
slippys avatar
Alla krogar tar ut lite extra för sina cigaretter. Att hälla ut ölen kommer inte lösa några problem. Inte i det här fallet iaf. Däremot skulle man kunna grisa ner lite på bardiskarna på stureplan innan man drar vidare. Där är det ockerpriser om nåt.
Citera
2006-05-13, 23:52
Medlem
Men jag menar när det står på paketet att det hösta priset skall vara 40 kr så kan dom väl inte ta ut mer pengar. Det är ju dom som gör ciggareterna som har skrivit det.
Vad jag vet så är det bara på cigg som det står "högsta pris" kan inte komma på nån annan vara som det står så på.
Varför skriver dom som tillverkar ciggen det isåfall om säljarna inte följer det.

Det där nån skrev att en öl på systemet kostar 10 kr på systemet och 40 på krogen har inget med detta och göra. Hade det stått på ölen som man köper på systemet att den får högst kosta 10 kr då hade jag funderat på det ochså.

Då finns det väl egentligen ingen anledning att skriva hösta pris 40 kr ? eller finns det ?
Citera
2006-05-13, 23:57
Bannlyst
Är det någon slags lagstiftning iblandad här eller är texten på paketen bara en signal ifrån tillverkarna så att kunden skall kunna identifiera ockrare?
Citera
2006-05-14, 01:34
Medlem
Har alltid trott att tillverkarna bara vill göra kunderna en tjänst med det där. Sedan kan väl återförsäljaren ändå sätta vilket pris de vill och då är det upp till var och en att köpa eller inte. Antar jag.
Citera
2006-05-14, 02:01
Medlem
Köper ni ciggen över disk eller ur en maskin?

Över disk får dom tydligen inte sälja dom med plasten kvar runt paketet. Och eftersom dom då tar bort plasten så är det en service som dom tar lite betalt för.

Detta är sagt av en kompis till mig som jobbade som bartender för närmare 10 år sen. Regeln kanske gäller än idag?
Citera
2006-05-14, 02:26
Medlem
Meccans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Köper ni ciggen över disk eller ur en maskin?

Över disk får dom tydligen inte sälja dom med plasten kvar runt paketet. Och eftersom dom då tar bort plasten så är det en service som dom tar lite betalt för.

Detta är sagt av en kompis till mig som jobbade som bartender för närmare 10 år sen. Regeln kanske gäller än idag?

Det du säger låter vettigt men jag har för mig att de också måste betala extra skatt om de vill ha högra pris på ciggen. Om nu krogarna gör det eller inte det är en annan fråga.
Citera
2006-05-14, 03:41
Medlem
Schnyggves avatar
Stämmer! detta är en påtvingad seviceavgift som jag också stör mig på!
Citera
2006-05-14, 14:31
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fäckju

Det är någonting som irriterar mig också...

Nej hög skatten på tobaksprodukter så att ett cigarettpaket kostar 290 kr, då får ju iaf samhället tillbaka det som rökningen orsakar i ekonomiskt bortfall...

Verklig kostnad för ett cigarettpaket är 290 kronor

Om rökarna själva skulle stå för de kostnader som rökningen orsakar skulle ett paket cigaretter behöva kosta 290 kronor. Det har ekonomer vid Dukeuniversitetet i Durham, North Carolina, beräknat. Resultatet publiceras i den kommande rapporten Rökningens pris, the Price of smoking, på 320 sidor.

Det pris som forskarna anger är 40 dollar. Med dollarkursen 7,25 den 19 oktober 2004 motsvarar det 290 kronor. Under en rökares hela livstid uppgår den beräknade kostnaden till 171 000 dollar, 1,2 miljoner kronor.

Det har gjorts minst 165 studier i USA kring rökningens kostnader, skriver forskarna, men de flesta har koncentrerats till någon enstaka faktor, t ex sjukvårdskostnaderna eller kostnaderna för passiv rökning.

I den nya rapporten tar man med alla slags rökrelaterade kostnader under en livstid för män och kvinnor som röker vid 24 års ålder. Forskarna tar också med i beräkningen att många lyckas sluta röka.
Citera
2006-05-17, 23:37
Bannlyst
onödigt att köpa cigg på krogen när man ändå inte får röka där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem