Citat:
Ursprungligen postat av
MrGeeky
Upplever att de klarade börsraset feb-mar ganska väl, vilket var en av orsakerna till att jag känner viss tilltro till dem. Har ca 15 procent av portföljen placerad så bör nog betraktas som ett ganska stort innehav.
De gjorde ju det men kollar man bara på månadskursen så blir det felvisande för hur mycket skada fallet faktiskt gjorde.
Tittar du här:
https://www.alcur.se/wp-content/uplo...LYS_SELECT.png
så ser du ju att den var upp i nästan 1.8x ursprungsvärdet innan det dök till knappt 1.4x.
Säger vi 1.78 ner till 1.37 så blir det ett tapp om (1.78-1.37)/1.78 = 23%.
Börsen tappade vad var det 35%?
Går ju iofs se det med. 1.43 till 0.86 säger vi (1.43-0.86)/1.43 = 40% ner för deras jämförelseindex.
Tittar man bara på slutet av månadskursen så ser det ju mycket bättre ut. Att lyckas göra det en gång kan ju bara vara tur. Liksom att sitta med rätt innehav också kan vara mycket tur. Men nu har de ju lyckats bra en längre tid vilket ju iofs fortfarande kan vara en del tur ..
Det jag oroar mig mest för är dock hur kursdrivande de själva är. Förvaltat kapital nu var väl över två miljarder kronor, 10 största långa positionerna 63% av NAV ger väl rimligtvis minst en 1300 miljoner i de tio största långa innehaven eller 130 miljoner / st i genomsnitt. Addnode marknadsvärde 9 009 miljoner, Holmen 64 246 miljoner, Lindab 12 865 miljoner, Admicom 6 803 miljoner, Pricer 4 389 miljoner, NWG 3 627 miljoner.
Kanske inte är så farligt. Jag tänkte om deras framgång och tillfört kapital förde vidare framgång för att de var inne och köpte mer i innehaven de hade och tryckte upp kurserna så. Tillförs de inte nya pengar utan skall rotera om till något annat blir de ju en kanske inte omärkbar säljare och riskerar ju om de har ett stort innehav att trycka ner det de säljer när de säljer? Jag kanske skulle kollat på omsättningen istället. NWG 4.4 miljoner så lycka till att lägga dig på säljknappen med 130 miljoner. Eller? Har jag fel?
Jag borde också ha större riskspridning och vill ju egentligen inte köpa på börsen nu så för mig är det lite dumt att flera anledningar. Egentligen känner jag väl att jag inte borde köpa en massa. Vet ju Gladiator gick skapligt och tyckte det var trist att man inte kunde köpa den längre å andra sidan har den ju inte gått bra alls sedan den stängde.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...0995/gladiator Stängde December 2018.
Är inte risken att man blir sin egen lyckas smed när det är så lite omsättning och man har pengar att köpa för? Fast visst om det var helt galen prissättning kan man ju tycka andra borde sälja. Jag vet inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagersro
Hedge fonder ska enkelt sagt göra avkastning oavsett hur börsen går. Investerar i flera tillgångsslag
Nu är väl just det här en L/S-fond men annars är väl en del av det vi kanske kallar hedgefonder "alternativa fonder" och de har lite friare tyglar för vilka innehav de får ha och kanske inte alls är så stabila. Just den här har ju en lite högre nettoexpondering, vanliga Alcur är nog tryggare i nedgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av
rufus0101
Med tanke på detta, varför investerar inte fler personer i dessa fonder? Känns i min värld som ett ideal-läge. Bra stabil avkastning (åtminstone historiskt).
Har man kommit en bit på väg vill väl de flesta ha trygg avkastning.
Det är ju det där med att långsiktigt faktiskt lyckas klå marknaden. Jag har köpt andra hedgefonder innan efter hur de hade gått innan dess men inte fan gick de som dess efter att jag köpte. Det man bör vara medveten om med sådana fonder är även att förlorare läggs ner så tittar man på alla fonder som finns så även om inte ens det ser särskilt intressant ut så skall man då komma på att många förlorare har lagts ner och plockats bort så det verkliga utfallet om man bara hakade på på ett gäng är sämre. Och det är ju enorma avgifter som ligger en emot. Gör de medelmåttiga val och det är höga avgifter så får du ju en lägre avkastning och medelmåttigt är ju just lite av vad man kan förvänta sig.
Alcur Select har ju haft jättegrym avkastning men deras egna mål är ju mycket lägre så det är kanske inte ens något de räknade med själva? Jag kan tänka mig just att mer kapital tillfördes har spelat viss roll men vad vet jag. Egentligen borde jag ha mer riskspridning typ struntat i att köpa mer av denna och köra på
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ty-l-s-rc1-sek eller liknande för att minska risken att gå på en nit.
Kanske borde jag köra på Grow istället som ju blir ny och rimligtvis får in nya pengar. Men där är det ju mer gemensam risk med börsens riktning i stort rimligtvis.