• 1
  • 2
2020-10-18, 20:32
Medlem
En regel som tycks leva kvar för många är att hålla sig borta från hedgefonder, och det är säkert sant i de flesta fall med få undantag. Alcur Select är en ganska nystartad fond dessutom. Har enbart funnits sedan mitten av 2018, men har fram tills nu levererat riktigt bra avkastning.

2018: 4,8%
2019: 51,3%
2020: 45,2%

Då fonden nu uppnått sitt målkapital om 2 miljarder har styrelsen fattat beslut att fonden från och med årsskiftet kommer stänga för nya investeringar.

Då fonden verkar ha gått lite under radarn här på Flashback tror jag det kan vara intressant att starta en tråd om denna så att de som missat den får en chans att ta ställning till om de vill köpa in sig innan det är för sent.

Avgiften består av en fast och en rörlig del varav den fasta är 1 procent, medan den rörliga uppgår till 20 procent av den del av den totala avkastningen som överstiger fondens avkastningströskel, vilket är den genomsnittliga räntan på 90 dagars svenska statsskuldväxlar, SSVX90 + 5 procentenheter.

Således en ganska låg fast avgift, men en högre prestationsbaserad avgift. En sådan modell kan säkert diskuteras i långbänk, men min ganska grundläggande analys är att denna modell sätter ganska stor press på förvaltaren att fortsätta prestera.

Trots att Alcur Select är ganska ny som fond, är varken metoden eller förvaltaren särskilt nya. Alcur Fonder har haft sin fond Alcur sedan 2007, vilket har haft en riktigt hygglig riskjusterad avkastning. Alcur Select bygger i grunden på samma filosofi, men med större exponering, och således en teoretisk högre avkastning. Förenklar förklaring, men finns mer att läsa på deras hemsida samt i olika intervjuer.

Diskusionsunderlag
Är det några här på Flashback som köpt in sig i Alcur Select? Vad tycker ni som äger fonden? Och för er som tittat på fonden, men avstått från att investera, vad är era själ till detta?
Senast redigerad av MrGeeky 2020-10-18 kl. 21:02.
Citera
2020-10-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Trots att Alcur Select är ganska ny som fond, är varken metoden eller förvaltaren särskilt nya. Alcur Fonder har haft sin fond Alcur sedan 2007, vilket har haft en riktigt hygglig riskjusterad avkastning. Alcur Select bygger i grunden på samma filosofi, men med större exponering, och således en teoretisk högre avkastning. Förenklar förklaring, men finns mer att läsa på deras hemsida samt i olika intervjuer.

Så du motiverar nackdelen att fonden är ny med att fondförvaltaren är framgångsrik och har varit med länge? Då undrar jag varför ska man investerar i denna nya fond om man kan investerar i deras andra fonder som är äldre, helst som har funnits sedan 2007? Antingen är deras fond från 2007 inte framgångsrik eller så har de inga fonder som är så gamla. De har alltså startat fonder sen 2007 men lägger ner de efter några år? Undrar varför lägger man ner en gammal fond om den är framgångsrik? Vad tror du i så fall kommer att hända med denna nya fond efter några år?
Citera
2020-10-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Så du motiverar nackdelen att fonden är ny med att fondförvaltaren är framgångsrik och har varit med länge? Då undrar jag varför ska man investerar i denna nya fond om man kan investerar i deras andra fonder som är äldre, helst som har funnits sedan 2007? Antingen är deras fond från 2007 inte framgångsrik eller så har de inga fonder som är så gamla. De har alltså startat fonder sen 2007 men lägger ner de efter några år? Undrar varför lägger man ner en gammal fond om den är framgångsrik? Vad tror du i så fall kommer att hända med denna nya fond efter några år?

De har inte lagt ner någon fond, utan startat upp en ny. De har således två fonder idag, varav den ena snart stänger för nya investerare. Något du förstått om du använt en bråkdel av tiden det tog för dig att skriva det där inlägget med att kolla på deras hemsida, alternativt läst det jag skrev under nyktert tillstånd.

Deras äldre fond är en lågriskfond som i genomsnitt avkastat runt 4 procent per år. Sämsta år gav en negativ avkastning om 0,2 procent och det bästa året en positiv avkastning på 10,3. Årets avkastning för denna fond är dryga 14 procent så inte omöjligt att det blir ett rekordår.
Senast redigerad av MrGeeky 2020-10-19 kl. 10:01.
Citera
2020-10-20, 16:11
Medlem
Det enda som är intressant med en stängd fond är vilken strategi de använder om den går bra.
Citera
2020-10-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Det enda som är intressant med en stängd fond är vilken strategi de använder om den går bra.

Upplever dem som ganska transperenta och tror inte de kommer bli så mycket mer hemliga av sig bara för att fonden stänger. Möjligtvis att de inte skriver om sina resultat öppet på hemsidan, men för oss som har pengar i fonden lär så klart få veta hur det ligger till, med återkommande månadsrapporter. Inga funderingar på att investera?
Citera
2020-10-20, 16:35
Medlem
Citat:
Upplever dem som ganska transperenta och tror inte de kommer bli så mycket mer hemliga av sig bara för att fonden stänger. Möjligtvis att de inte skriver om sina resultat öppet på hemsidan, men för oss som har pengar i fonden lär så klart få veta hur det ligger till, med återkommande månadsrapporter. Inga funderingar på att investera?

Skrev du inte att den är stängd, eller du menar den andra?
Kikade lite på deras sida men såg bara en lös beskrivning hur de investerar, jät ju som en småbolagsfond. Var är hedge strategin och hur ser jag innehaven?

Oavsett vetifan om jag skulle stoppa in 500 tunga() i någon randomfond (för mig).
Citera
2020-10-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Skrev du inte att den är stängd, eller du menar den andra?
Kikade lite på deras sida men såg bara en lös beskrivning hur de investerar, jät ju som en småbolagsfond. Var är hedge strategin och hur ser jag innehaven?

Oavsett vetifan om jag skulle stoppa in 500 tunga() i någon randomfond (för mig).

De har två fonder. Alcur, samt Alcur Select.

Det är Alcur Select som kommer att stänga vid årsskiftet. Någon extremt tydlig redogörelse för hur deras analysmetoder ser ut finns inte vad jag vet, mer än ganska övergripande redogörelse under "Om oss" på hemsidan, där det bla framgår att de fokuserar på mindre bolag i norden och att deras placering avgörs av fundamentalanalys, gärna i bolag som bedöms underanalyserade. Wilhelm Gruvberg som är ansvarig förvaltare har sin bakgrund hos H&Q och Carnegie.

Prenumererar man på deras månadsrapport får man en liten tydligare bild, där de bla redovisar olika innehav samt hur man tänker framåt.

Upplever att de klarade börsraset feb-mar ganska väl, vilket var en av orsakerna till att jag känner viss tilltro till dem. Har ca 15 procent av portföljen placerad så bör nog betraktas som ett ganska stort innehav.
Citera
2020-12-03, 15:09
Medlem
Jag köpte in mig i Oktober efter en artikel i Afffärsvärlden. Gillar tanken på högrisk som man slipper rodda själv samt att man bara får NAV kurs en gång i månaden eftersom jag har en tendens att titta på telefonen hela tiden.

Känns ju lite exklusivt att de stänger också. Siktar på att gå in med lite till innan årsskiftet.

Annars ingen direkt erfarenhet av hedgefonder. Kanske borde man göra lite mer omfattande research.
Citera
2020-12-03, 15:12
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailorsong
Jag köpte in mig i Oktober efter en artikel i Afffärsvärlden. Gillar tanken på högrisk som man slipper rodda själv samt att man bara får NAV kurs en gång i månaden eftersom jag har en tendens att titta på telefonen hela tiden.

Känns ju lite exklusivt att de stänger också. Siktar på att gå in med lite till innan årsskiftet.

Annars ingen direkt erfarenhet av hedgefonder. Kanske borde man göra lite mer omfattande research.
Hedge fonder ska enkelt sagt göra avkastning oavsett hur börsen går. Investerar i flera tillgångsslag
Citera
2020-12-09, 12:16
Medlem
Med tanke på detta, varför investerar inte fler personer i dessa fonder? Känns i min värld som ett ideal-läge. Bra stabil avkastning (åtminstone historiskt).

Har man kommit en bit på väg vill väl de flesta ha trygg avkastning.
Citera
2020-12-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Med tanke på detta, varför investerar inte fler personer i dessa fonder? Känns i min värld som ett ideal-läge. Bra stabil avkastning (åtminstone historiskt).

Bra fråga. Tror den främsta orsaken gällande Alcur Select är att fonden inte är särskilt känd, samt att den minsta investeringen är 500.000kr om man köper den direkt av dem, alternativt 100.000kr om man köper den via Avanza eller Nordnet.

Som hedgefond har den presterat betydligt bättre än andra mer etablerade fonder som Elementa och Excalibur men har samtidigt funnit betydligt kortare tid.

Har man 100.000kr att investera eller är beredd att omfördela från någon annan fond tror jag definitivt att Alcur Select kan vara ett bra val, även om tiden nu börjar rinna ut innan de stänger för nya investeringar.
Citera
2020-12-17, 21:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Upplever att de klarade börsraset feb-mar ganska väl, vilket var en av orsakerna till att jag känner viss tilltro till dem. Har ca 15 procent av portföljen placerad så bör nog betraktas som ett ganska stort innehav.
De gjorde ju det men kollar man bara på månadskursen så blir det felvisande för hur mycket skada fallet faktiskt gjorde.
Tittar du här:
https://www.alcur.se/wp-content/uplo...LYS_SELECT.png
så ser du ju att den var upp i nästan 1.8x ursprungsvärdet innan det dök till knappt 1.4x.

Säger vi 1.78 ner till 1.37 så blir det ett tapp om (1.78-1.37)/1.78 = 23%.

Börsen tappade vad var det 35%?
Går ju iofs se det med. 1.43 till 0.86 säger vi (1.43-0.86)/1.43 = 40% ner för deras jämförelseindex.

Tittar man bara på slutet av månadskursen så ser det ju mycket bättre ut. Att lyckas göra det en gång kan ju bara vara tur. Liksom att sitta med rätt innehav också kan vara mycket tur. Men nu har de ju lyckats bra en längre tid vilket ju iofs fortfarande kan vara en del tur ..

Det jag oroar mig mest för är dock hur kursdrivande de själva är. Förvaltat kapital nu var väl över två miljarder kronor, 10 största långa positionerna 63% av NAV ger väl rimligtvis minst en 1300 miljoner i de tio största långa innehaven eller 130 miljoner / st i genomsnitt. Addnode marknadsvärde 9 009 miljoner, Holmen 64 246 miljoner, Lindab 12 865 miljoner, Admicom 6 803 miljoner, Pricer 4 389 miljoner, NWG 3 627 miljoner.
Kanske inte är så farligt. Jag tänkte om deras framgång och tillfört kapital förde vidare framgång för att de var inne och köpte mer i innehaven de hade och tryckte upp kurserna så. Tillförs de inte nya pengar utan skall rotera om till något annat blir de ju en kanske inte omärkbar säljare och riskerar ju om de har ett stort innehav att trycka ner det de säljer när de säljer? Jag kanske skulle kollat på omsättningen istället. NWG 4.4 miljoner så lycka till att lägga dig på säljknappen med 130 miljoner. Eller? Har jag fel?

Jag borde också ha större riskspridning och vill ju egentligen inte köpa på börsen nu så för mig är det lite dumt att flera anledningar. Egentligen känner jag väl att jag inte borde köpa en massa. Vet ju Gladiator gick skapligt och tyckte det var trist att man inte kunde köpa den längre å andra sidan har den ju inte gått bra alls sedan den stängde. https://www.avanza.se/fonder/om-fond...0995/gladiator Stängde December 2018.

Är inte risken att man blir sin egen lyckas smed när det är så lite omsättning och man har pengar att köpa för? Fast visst om det var helt galen prissättning kan man ju tycka andra borde sälja. Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Hedge fonder ska enkelt sagt göra avkastning oavsett hur börsen går. Investerar i flera tillgångsslag
Nu är väl just det här en L/S-fond men annars är väl en del av det vi kanske kallar hedgefonder "alternativa fonder" och de har lite friare tyglar för vilka innehav de får ha och kanske inte alls är så stabila. Just den här har ju en lite högre nettoexpondering, vanliga Alcur är nog tryggare i nedgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101

Det är ju det där med att långsiktigt faktiskt lyckas klå marknaden. Jag har köpt andra hedgefonder innan efter hur de hade gått innan dess men inte fan gick de som dess efter att jag köpte. Det man bör vara medveten om med sådana fonder är även att förlorare läggs ner så tittar man på alla fonder som finns så även om inte ens det ser särskilt intressant ut så skall man då komma på att många förlorare har lagts ner och plockats bort så det verkliga utfallet om man bara hakade på på ett gäng är sämre. Och det är ju enorma avgifter som ligger en emot. Gör de medelmåttiga val och det är höga avgifter så får du ju en lägre avkastning och medelmåttigt är ju just lite av vad man kan förvänta sig.

Alcur Select har ju haft jättegrym avkastning men deras egna mål är ju mycket lägre så det är kanske inte ens något de räknade med själva? Jag kan tänka mig just att mer kapital tillfördes har spelat viss roll men vad vet jag. Egentligen borde jag ha mer riskspridning typ struntat i att köpa mer av denna och köra på https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ty-l-s-rc1-sek eller liknande för att minska risken att gå på en nit.

Kanske borde jag köra på Grow istället som ju blir ny och rimligtvis får in nya pengar. Men där är det ju mer gemensam risk med börsens riktning i stort rimligtvis.
Senast redigerad av annanmedlem 2020-12-17 kl. 21:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in