2020-10-17, 15:53
Medlem
En fråga jag aldrig får svar på. Minns när det första bredbandet kom till Sverige. Vad hette företaget som hade dom där jättestora vita modemen som va bland dom första bredbandsleverantörerna?
Citera
2020-10-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
En fråga jag aldrig får svar på. Minns när det första bredbandet kom till Sverige. Vad hette företaget som hade dom där jättestora vita modemen som va bland dom första bredbandsleverantörerna?
Swipnet
US Robotics
Citera
2020-10-17, 16:39
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Chello var rätt tidiga vad gäller fasta uppkopplingar, om det är sådana du menar eftersom uppringda modemförbindelser knappast kan betraktas som bredband. Chello använde kabelTV-nät medelst stora fula modem och levererade (i bästa fall) de svindlande hastigheterna 128 kB upp och 640 kB ner.
Citera
2020-10-17, 18:57
Medlem
Bredband är alltså över 256kbps, och i min stad var det comhem som hade testkabelnät runt '96. Hade en vän som vi lanade hos på det. ADSL kom först med Bonet om jag inte minns fel.
Citera
2020-10-17, 19:41
Medlem
Pratar vi bredbandsuppkoppling eller "internetpaketen med hissnande 56k uppkoppling på tele lina" Annars är det väl Glocalnet som bytte namn till Bredbandsbolaget som var ett av dem första i Sverige.
Citera
2020-10-17, 20:53
Medlem
Citat:

Om du menar access till Internet via telefon/modem tillgängliga för vem som helst så var det nog AT&T. Man fick dock ringa riks till Stockholm. Tjänsten kostade per minut men det gick att få tag i hackadce callingcards (CC)
Citera
2020-10-17, 21:49
Medlem
ÄKTV (Ängelholms Kabel-TV) vill jag minnas var först i praktiken med bredband via kabel-TV-nätet år 1995. Kort därefter (1996) kom Chello. Bredbandsbolaget var en av de tidigaste ur det man skulle kunna kalla "andra vågen" när detta med "bredband" blev ett begrepp.

BoNet (sedermera BoStream som sedermera köptes upp av Bredbandsbolaget) var först med snabbt ADSL med 2,5 Mbit/s och grå Orkit-modem att jämföra med Telias tjänst som låg på 0,5 Mbit/s och krävde PPPoE/inloggning.

Men som sagt, först ut var ÄKTV i Ängelholm.

Bland tidiga Internetleverantörer via konventionellt modem får man nämna Algonet och Bahnhof förutom Telia och Tele2/Swipnet.

Rent generellt skulle man kunna dela in utrullningen av snabba Internetuppkopplingar i första vågen som startades med ÄKTV och Chello samt andra vågen runt 1998/1999 med Bredbandsbolaget och Com Hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in