Citat:
Ah, vad grymt! Hur stort 'glapp' hade du mellan käkarna? Var operationen någonting som du insisterade på eller blev du rekommenderad det?
Minns inte exakt. Föddes med underbett men det har varierat över tid. Ett tag möttes framtänderna mitt på. Blev erbjuden operation men tackade först nej. Tänkte efter ett år eller två och insåg att jag visst ville. Var 20 då. Var bara att säga till tandregleringen så drog de igång processen. Olika från region till region.
Citat:
När skulle du hävda att du kunde återgå till normalstatus efter operationen? Var det när svullnaden gick bort (ergo man slutade med flytande föda som jag förstår det) eller var det senare?
Det var ett tag sen nu och de båda operationerna kan jag inte skilja åt i minnet längre. Samtidigt minns jag många detaljer.
Vaknade rejält omtöcknad och svullen. Så svullen att tänderna inte ens kunde mötas.
Inte så ont dock, i alla fall inte i käkarna.
Däremot i magen... Den gillade inte att va tom.
Spenderade cirka fem dagar mer eller mindre hög på smärtstillande.
Satt med vattenspruta och vakuumsug för att fräsha till mig i munnen emellanåt, tandborste är ju inte att tänka på.
Fick näringsdropp (en vitgul sörja) samt soppor och glass att äta. Fick inte i mig så mycket av maten då sked inte funkade. Försökte spruta in soppan i munnen men det var svårt att svälja.
Jag sov nog väldigt mycket de här dagarna. Prata näst intill omöjligt, fick ett block och penna på uppvaket.
Läkaren skrev först inte ut mig då jag fått i mig för få kalorier. Jag var skitsur. Men det var nog tur för när jag väl kom hem var jag nära att svimma...
Det första jag gjorde när jag kom hem var att hämta ut Citodon. (Intressant upplevelse att ta två tabletter på en gång...).
Det andra var att köpa vitt bröd, hönökaka tror jag.
Detta bredde jag och skar i små fyrkanter som jag med gaffel pressade in mellan tänderna.
Min mage tackade mig direkt för den fasta födan genom att sluta smärta.
Minns inte riktigt när jag kände mig "normal".
Citat:
Finns det någon bieffekt som varar än idag?
Tappade känseln helt på ett område mellan hakan och underläppen. Känseln kom gradvis tillbaka men det känns fortfarande lite "pirrigt" om man tar på det. Inget jag tänker på alls.
Det lät ju hemskt, hoppas jag inte skrämt dig.
Man mår skit några dagar men det går ju fort.