Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-16, 09:35
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Anna Karin Hammar, tidigare stiftsadjunkt i Svenska kyrkan, uppmanar sina kollegor på Facebook att delta i en global workshop för palestiniernas sak den tionde november. Den tionde november är minnesdagen för Kristallnatten. Det står nu klart att Svenska kyrkan rör sig i en riktning där minnet av Förintelsen skall raderas bort och ersättas av annat.

Sakta men säkert raderas nu minnet av Förintelsens vedervärdigheter riktade mot judar i Svenska kyrkan. I år ersätts högtidlighållandet av Kristallnaten i kyrkorna med palestiniernas situation. Och långsiktigt byter allt fler svenska präster ut benämningen av Israels själständighetsdag ut mot Nakba. Den stora katastrofen.

Svenska kyrkan förändras. Och riktningen blir allt tydligare.

Saxat från: https://ledarsidorna.se/2020/10/sa-r...ristallnatten/

Långsökt? Kanske, men kyrkofolk har ju en viss tradition att "vända (präst)kappan efter vinden"
Citera
2020-10-16, 09:38
Medlem
Svenska kyrkan övergav gud för länge sedan...
Fascinerande att se hur de försvarar sitt samarbete med muslimska brödraskapet på twitter mm.
Citera
2020-10-16, 09:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Saxat från: https://ledarsidorna.se/2020/10/sa-r...ristallnatten/

Långsökt? Kanske, men kyrkofolk har ju en viss tradition att "vända (präst)kappan efter vinden"

Ja, Svenska Kyrkan har ju nu länge gått i den vedervärdiga och helt oförståeliga riktningen att ständigt kritisera Israel och stötta terroristerna i Palestina. Fullständigt ovärdigt.
Citera
2020-10-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, Svenska Kyrkan har ju nu länge gått i den vedervärdiga och helt oförståeliga riktningen att ständigt kritisera Israel och stötta terroristerna i Palestina. Fullständigt ovärdigt.

Varför har det blivit så, tror du?
Citera
2020-10-16, 09:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Varför har det blivit så, tror du?

För att Svenska Kyrkan blivit en enorm vänsterrörelse (i toppskiktet, inte ute i församlingarna). För vänstern finns inget alternativ än att vara emot juden. Antisemitismen är djupt rotad i vänsterrörelsen.
Citera
2020-10-16, 09:54
Medlem
Citat:
För att Svenska Kyrkan blivit en enorm vänsterrörelse (i toppskiktet, inte ute i församlingarna). För vänstern finns inget alternativ än att vara emot juden. Antisemitismen är djupt rotad i vänsterrörelsen.

Nu är jag något av en hobbyantisemit själv, men jag delar din analys. Tror du att det har något att göra med att de tillät kvinnliga präster?
Citera
2020-10-16, 10:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Nu är jag något av en hobbyantisemit själv, men jag delar din analys. Tror du att det har något att göra med att de tillät kvinnliga präster?

Jag vet inte vad som är hönan och ägget om jag ska vara helt ärlig. Tillät Svenska Kyrkan kvinnliga präster för att man var mer intresserad av "jämlikhet", "rättvisa" och vänstertrams än vad Gud säger, eller drevs kyrkan i den tydliga vänsterriktningen av de kvinnliga prästerna? Oavsett så kan man konstatera att kvinnorna inom kyrkan drivit kyrkan längre och snabbare åt vänster än om de inte funnits i kyrkan.
Citera
2020-10-16, 10:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som är hönan och ägget om jag ska vara helt ärlig. Tillät Svenska Kyrkan kvinnliga präster för att man var mer intresserad av "jämlikhet", "rättvisa" och vänstertrams än vad Gud säger, eller drevs kyrkan i den tydliga vänsterriktningen av de kvinnliga prästerna? Oavsett så kan man konstatera att kvinnorna inom kyrkan drivit kyrkan längre och snabbare åt vänster än om de inte funnits i kyrkan.

Ja, det är en bra fråga. Man kan lyfta den och applicera den på kvinnors rösträtt i allmänhet, egentligen.
Citera
2020-10-16, 11:06
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl ett naturligt steg i Svenska Kyrkans islamisering?

Svenska Kyrkan släpper ju in Islam allt mer, bit för bit. Vi har sett imamer som fått stå i kyrkor och predika Islam till exempel.

En stark spelare är tunga politiker som är kristna. Den värsta delen är väl Socialdemokrater för tro och solidaritet. Där finns ett mångårigt samarbete med islamistiska Muslimska Brödraskapet. Där har kristna socialdemokrater hjälpt till att lyfta över många miljoner från den svenska skatten. Socialdemokrater med tunga poster inom Svenska Kyrkan.

Problemet är dock ändå att svenska folket bara rycker på axlarna åt det. Skall ni rycka på axlarna när muslimerna inför Sharia i Sverige också?

Citera
2020-10-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skall ni rycka på axlarna när muslimerna inför Sharia i Sverige också?

Det kommer säkert en del spasmer från axlarna efter en dekapitering, jodå.
Citera
2020-10-16, 17:12
Medlem
Tanuss avatar
Citat:

Att ta ställning för det semitiska folkslaget palestinierna när de fängslas i världens största koncentrationsläger, Gaza, rånas på sitt territorium och mördas av det centralasiatiska turkfolket ashkenazerna är inte antisemitism.

För att det inte skall bli diskussioner om terrorvurm och islamism kan jag låta meddela att jag inte är ett fan av palestinier.
Men antisemitism har den vänstervridna islamkramande hbtq-lobbyn i kyrkan inte gjort sig skyldiga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in