2020-10-16, 22:15
Medlem
640 000

Med dessa regler
https://www.skatteetaten.no/person/u...skatt-pa-lonn/

Kommer ge dig 40 i näven

640/12=53 300
53 300×0,75= 40 000

0,75 är det du får behålla efter skatten är dragen då den är 0,25 eller 25%

Dock kommer du få denna månadslönen 11 ggr per år. Den 12 månaden är feriepengar och då får du ingen lön. Oftast är feriepengar 12% av din årslön. Dvs i detta fallet
640×0,12=76 600

Efter skatt den månaden får du 76 600×0,75=57 500
Citera
2020-10-16, 22:19
Medlem
Och första året i Norge får du alltså ingen lön denna 12 månaden då man tjänar ihop semesterlönen/feriepengar året innan.
Citera
2020-10-21, 11:54
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
640 000

Med dessa regler
https://www.skatteetaten.no/person/u...skatt-pa-lonn/

Kommer ge dig 40 i näven

640/12=53 300
53 300×0,75= 40 000

0,75 är det du får behålla efter skatten är dragen då den är 0,25 eller 25%

Dock kommer du få denna månadslönen 11 ggr per år. Den 12 månaden är feriepengar och då får du ingen lön. Oftast är feriepengar 12% av din årslön. Dvs i detta fallet
640×0,12=76 600

Efter skatt den månaden får du 76 600×0,75=57 500

Citat:
Och första året i Norge får du alltså ingen lön denna 12 månaden då man tjänar ihop semesterlönen/feriepengar året innan.

1.
Har jag fattat det rätt att man första året inte får lön ALLS den månaden, men att man andra året får mer än vanligt?

2.
Vad skulle man behöva ha som årslön i Sverige då för 40 i näven? Om man arbetat inom vården.

Mycket tacksam för de fina svaren.

3.
Är det en typiskt norsk grej att de snackar årslön istället för månadslön?

4.
Jag har träffat arbetsgivare som talat om månadslön i Sverige. Jag antar att de då menar brutto/innan skatt, men inte säker. Det måste väl vara brutto de menar?

5.
Alltså tjänar man inte längre mer i Norge? Jag vet att runt 2005 hade jag kompisar som åkte dit och blev miljonärer på vanliga jobb. De bara bunkrade och käkade ris typ.
Så sent som 2015 hade jag vänner som avr sjuksköterskor som fick 40 netto i Norge, när samma anställning hade gett ung. hälften i Sverige, om ens det.
Citera
2020-10-21, 21:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja dom gillar att prata om årslön. Det är för det skall låta mera. 600 000 låter bättre än 38 000 efter skatt varje månad

I Norge får du lön 11 månader om året och den 12e lönen ( juni lönen) får du aldrig. Däremot får du 12 procent av fjolårets årslön i feriepengar den månaden.

Hoppsan! Tyskarna hade däremot 13 månadslöner om året traditionellt, en extra till jul för att täcka allt som måste betalas årsbundet tex försäkringar.
Citera
2020-10-21, 21:42
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
2.
Vad skulle man behöva ha som årslön i Sverige då för 40 i näven? Om man arbetat inom vården.

Ca 740 000 före skatt, beroende på kommun.
Citera
2020-10-21, 23:25
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Ca 740 000 före skatt, beroende på kommun.

Verkligen? Så pass. På anställningsintervjuer i Sverige snackar man väl oftast månadslön brutto?
I Norge snackar de visst ofta årslön brutto så man blir helt förvirrad för vad man faktiskt skall få och kan inte förhandla effektivt.

Vilket land I Europa/EES har minst avstånd mellan brutto och netto? Funderar på om det är exakt samma sak som lägst skatt, kanske inte alltid.
Citera
2020-10-22, 06:32
Medlem
Norge har även halv skatt på novemberlönen, så man får en extra stor lön lagom till jul. Sedan har dom 10% "standardavdrag", som alla kan göra i deklarationen första två åren. Du får då dra av 10% upp till 400k, så du får 40k tillbaka på skatten under två år.
Citera
2020-10-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Norge har även halv skatt på novemberlönen, så man får en extra stor lön lagom till jul. Sedan har dom 10% "standardavdrag", som alla kan göra i deklarationen första två åren. Du får då dra av 10% upp till 400k, så du får 40k tillbaka på skatten under två år.
Detta gäller dock inte om han tar de här årsgamla kildeskatt på 25 procent. Då drar dom alltid 25 procent på lönen eller feriepengar de första 2 åren.

Fördelen med detta är att man inte behöver vänta till året därpå när skatteåterbäringen kommer. Nackdelen kan väl vara att du teoretiskt skulle kunna med vissa avdrag kanske komma ner på lite lägre skatt. Vet inte vad det kan handla om i procent
Citera
2020-10-23, 19:10
Medlem
Citat:
1.
Har jag fattat det rätt att man första året inte får lön ALLS den månaden, men att man andra året får mer än vanligt?

2.

Mycket tacksam för de fina svaren.

3.
Är det en typiskt norsk grej att de snackar årslön istället för månadslön?

4.
Jag har träffat arbetsgivare som talat om månadslön i Sverige. Jag antar att de då menar brutto/innan skatt, men inte säker. Det måste väl vara brutto de menar?

5.
Alltså tjänar man inte längre mer i Norge? Jag vet att runt 2005 hade jag kompisar som åkte dit och blev miljonärer på vanliga jobb. De bara bunkrade och käkade ris typ.
Så sent som 2015 hade jag vänner som avr sjuksköterskor som fick 40 netto i Norge, när samma anställning hade gett ung. hälften i Sverige, om ens det.

Jag gillar inte Norge och kan inte rekommendera något att arbeta där. Sverige är 25 år före i allt. Och för mig är det en misär måmdag-torsdag varje vecka. Jag söker aktivt jobb i Sverige.

Runt 2005 var norska kronan 20 procent högre än svenska. Just nu idag är värdet 0,94 av den svenska. Detta gör en väsentlig skillnad för oss som räknar rikedom i sek.

Ja intäkten är högre i Norge. Men tro inte att du kommer leva ett bättre liv i Norge 40 efter skatt mot 30 efter skatt i Sverige. Det är skatt på skatt på skatt.

Många små avgifter och skatter här och där som plockar på.
Bomavgift
Pigg däck avgift
Sockerskatter
Avgifter i vården
Tobakskatter
Skatt på köpa bil
Skatt på köpa hus
Dyrare matvaror
Dyrare hus/lägenhet
Skulle du få för sig att låna till någon bostad har det historiskt sätt varit normal ränta med 3-4 procent. Just nu råkar den vara väldigt låg
Extremt dyrt med barn. Jag överdriver inte om jag påstår att ett barn kommer att kosta 10 000 i månaden.
Alla äter en macka till lunch för de har inte råd med något annat
Små parkeringsr
vägar är extremt dåliga i förhållande till det man är van med i Sverige
Barnbidrag är lägre
En riktig bil (ej eldriven) får du aldrig råd med
Senast redigerad av El-Gepetto 2020-10-23 kl. 19:12. Anledning: Felstavningar
Citera
2020-10-26, 22:41
Medlem
WhaleMales avatar
Ok, en annan fråga. I Sverige har jag sett att arbetsgivaren ofta talar månadslön brutto. Beror det på bransch hur nettolönen blir för mig?
Vårdsektorn?
Hur kan jag lättast räkna ut netto från föreslaget brutto?
Citera
2020-10-26, 22:44
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Jag gillar inte Norge och kan inte rekommendera något att arbeta där. Sverige är 25 år före i allt. Och för mig är det en misär måmdag-torsdag varje vecka. Jag söker aktivt jobb i Sverige.

Runt 2005 var norska kronan 20 procent högre än svenska. Just nu idag är värdet 0,94 av den svenska. Detta gör en väsentlig skillnad för oss som räknar rikedom i sek.

Ja intäkten är högre i Norge. Men tro inte att du kommer leva ett bättre liv i Norge 40 efter skatt mot 30 efter skatt i Sverige. Det är skatt på skatt på skatt.

Många små avgifter och skatter här och där som plockar på.
Bomavgift
Pigg däck avgift
Sockerskatter
Avgifter i vården
Tobakskatter
Skatt på köpa bil
Skatt på köpa hus
Dyrare matvaror
Dyrare hus/lägenhet
Skulle du få för sig att låna till någon bostad har det historiskt sätt varit normal ränta med 3-4 procent. Just nu råkar den vara väldigt låg
Extremt dyrt med barn. Jag överdriver inte om jag påstår att ett barn kommer att kosta 10 000 i månaden.
Alla äter en macka till lunch för de har inte råd med något annat
Små parkeringsr
vägar är extremt dåliga i förhållande till det man är van med i Sverige
Barnbidrag är lägre
En riktig bil (ej eldriven) får du aldrig råd med

Det kan väl ändå inte stämma att det är så jävligt. Bara för några år sedan mötte jag svenskar som tjänade dubbelt där mot här.
Visst får man väl råd med en bil haha?!
Citera
2020-10-27, 11:52
Medlem
Citat:
Det kan väl ändå inte stämma att det är så jävligt. Bara för några år sedan mötte jag svenskar som tjänade dubbelt där mot här.
Visst får man väl råd med en bil haha?!

Tyvärr är det så jävligt. Allt är mycket dyrare i Norge än i Sverige.
Det betyder att den lön du får ut på kontot är i kronor och ören mer än vad du skulle fått på kontot i Sverige, men räcker inte alls lika långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in