Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
1.
Har jag fattat det rätt att man första året inte får lön ALLS den månaden, men att man andra året får mer än vanligt?
2.
Vad skulle man behöva ha som årslön i Sverige då för 40 i näven? Om man arbetat inom vården.
Mycket tacksam för de fina svaren.
3.
Är det en typiskt norsk grej att de snackar årslön istället för månadslön?
4.
Jag har träffat arbetsgivare som talat om månadslön i Sverige. Jag antar att de då menar brutto/innan skatt, men inte säker. Det måste väl vara brutto de menar?
5.
Alltså tjänar man inte längre mer i Norge? Jag vet att runt 2005 hade jag kompisar som åkte dit och blev miljonärer på vanliga jobb. De bara bunkrade och käkade ris typ.
Så sent som 2015 hade jag vänner som avr sjuksköterskor som fick 40 netto i Norge, när samma anställning hade gett ung. hälften i Sverige, om ens det.
Jag gillar inte Norge och kan inte rekommendera något att arbeta där. Sverige är 25 år före i allt. Och för mig är det en misär måmdag-torsdag varje vecka. Jag söker aktivt jobb i Sverige.
Runt 2005 var norska kronan 20 procent högre än svenska. Just nu idag är värdet 0,94 av den svenska. Detta gör en väsentlig skillnad för oss som räknar rikedom i sek.
Ja intäkten är högre i Norge. Men tro inte att du kommer leva ett bättre liv i Norge 40 efter skatt mot 30 efter skatt i Sverige. Det är skatt på skatt på skatt.
Många små avgifter och skatter här och där som plockar på.
Bomavgift
Pigg däck avgift
Sockerskatter
Avgifter i vården
Tobakskatter
Skatt på köpa bil
Skatt på köpa hus
Dyrare matvaror
Dyrare hus/lägenhet
Skulle du få för sig att låna till någon bostad har det historiskt sätt varit normal ränta med 3-4 procent. Just nu råkar den vara väldigt låg
Extremt dyrt med barn. Jag överdriver inte om jag påstår att ett barn kommer att kosta 10 000 i månaden.
Alla äter en macka till lunch för de har inte råd med något annat
Små parkeringsr
vägar är extremt dåliga i förhållande till det man är van med i Sverige
Barnbidrag är lägre
En riktig bil (ej eldriven) får du aldrig råd med