• 2
  • 3
2020-10-27, 14:31
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaSkomakaren
Tyvärr är det så jävligt. Allt är mycket dyrare i Norge än i Sverige.
Det betyder att den lön du får ut på kontot är i kronor och ören mer än vad du skulle fått på kontot i Sverige, men räcker inte alls lika långt.

Men det måste ha förändrats det senaste årtiondet då. Förut åkte folk dit och levde glassiga liv. Jag har själv vänner som arbetade som servitörer och annat som började köpa macbooks och leva fett bra.
Citera
2020-10-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Det kan väl ändå inte stämma att det är så jävligt. Bara för några år sedan mötte jag svenskar som tjänade dubbelt där mot här.
Visst får man väl råd med en bil haha?!
Ja som svensk med svensk bil och äger inget i Norge så har du ett par tusenlappar mer över varje månad. Men direkt om du skall börja leva livet i Norge med bil och lägenhet så kommer du inte tycka att du är där för pengarna. Kanske väljer du att stanna i Norge av andra anledningar..

De svenskar du mötte var väl antagligen halft arbetslösa bartenders som tycker det är fantastiskt att tjäna 28 tusen istället för 18. Men att leva i Norge med en sån låg lön kan jag bara föreställa mig som en riktig pissig misär. Visst när valutavinden drog med dom så fick de 15 procent mer räknat i sek.

Jag själv tjänar 54 000 i Norge och tjänade för ett halvår sen 35 i Sverige. Och jag tycker inte det är värt de. Skulle jag väl bestämma mig att stanna i Norge kommer jag inte få ett mer fantastiskt liv där för de pengarna än jag hade i Sverige med mina 35.

Kan väl nämna att lånen i Norge betalar du av på 25-30 istället för som i Sverige där det generellt är 40-50 år.

Vad gör detta på månadskostnad?
Även om man föreställer sig att bostaden kostar lika mycket i Sverige som i Norge kommer din månadskostnad att vara högre i Norge även med samma ränta. Utan att ha räknat på det kan jag säga att det inte handlar om någon tusenlapp i månaden.
Citera
2020-10-27, 14:58
Medlem
Citat:
Men det måste ha förändrats det senaste årtiondet då. Förut åkte folk dit och levde glassiga liv. Jag har själv vänner som arbetade som servitörer och annat som började köpa macbooks och leva fett bra.
Är du verkligen säker på att de inte bodde i något billigt kollektiv 4-5 svenskar? Utan bil
Citera
2020-10-28, 15:32
Medlem
Citat:

Jag flyttade dit 2009, stod ut till 2015.
I början var det kul att det klirrade in 50+ i månaden, men då bodde jag i ett sketet rum på 11kvm, delade toalett och kök med två finniga studenter. Sparade som tusan för att jag tänkte att jag skulle hem igen efter 2 år... Träffade fjälla and the rest is history. En årslön på 600.000 NOK är inte fett i Norge.

Jag har många vänner kvar i Norge, träffade många svenskar som jobbade inom restaurang och dom glassade inte. Att du tolkar att köpa en MacBook som att ha det glassigt visar på att du nog inte riktigt vet vad du pratar om.

Att ha det glassigt i Norge är att äga din egen bostad, äga nyare bil, resa utomlands på semestern, plus att kunna spara undan pengar till din exit hem till moderlandet.
Citera
2020-10-29, 00:17
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Jag flyttade dit 2009, stod ut till 2015.
I början var det kul att det klirrade in 50+ i månaden, men då bodde jag i ett sketet rum på 11kvm, delade toalett och kök med två finniga studenter. Sparade som tusan för att jag tänkte att jag skulle hem igen efter 2 år... Träffade fjälla and the rest is history. En årslön på 600.000 NOK är inte fett i Norge.

Jag har många vänner kvar i Norge, träffade många svenskar som jobbade inom restaurang och dom glassade inte. Att du tolkar att köpa en MacBook som att ha det glassigt visar på att du nog inte riktigt vet vad du pratar om.

Att ha det glassigt i Norge är att äga din egen bostad, äga nyare bil, resa utomlands på semestern, plus att kunna spara undan pengar till din exit hem till moderlandet.

Ok, men intrycket jag fått är att man inte tjänar mycket mer där än här längre. Samma yrke som jag skall göra verkar bara betala 7k mer eller något per månad. Högskoleexamen.
Exakt vad fick dig att åka hem? Låter ju som att du hade det bra där.
Citera
2020-10-29, 15:39
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
En årslön på 600.000 NOK är inte fett i Norge.

Är det inte?
Utveckla gärna. Vad är fett? Vilka tjänar 600k?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in