Det här med att verkligheten är overklig är säkert lika gammal som människan. Men en version är hyfsat ny, att verkligheten är en simulering. Det bästa visuella som gjorts med det är väl filmen Matrix. Det är numera mainstream att känna till detta alternativ för vad verkligheten är.
Den numera mest kända versionen kommer dock från Nick Bostrom. Det är ett trilemma som går såhär:
- "The fraction of human-level civilizations that reach a posthuman stage (that is, one capable of running high-fidelity ancestor simulations) is very close to zero", or
- "The fraction of posthuman civilizations that are interested in running simulations of their evolutionary history, or variations thereof, is very close to zero", or
- "The fraction of all people with our kind of experiences that are living in a simulation is very close to one."
(saxat från Wikipedia)
Om vi inte lever i en simulation så bör någon av dessa punkter vara sanna.
Finns det fler anledningar?
En som jag tänker på, varför vi inte lever i en simulering, är att fri vilja inte kan simuleras. Jag har förstått att många här inne ändå inte tror på fri vilja, men om fri vilja är möjlig så tror jag att det är osannolikt att det går att frammana genom datakod och programmering. Därför kan alla föreslagen i trilemmat vara falska, det går ändå inte att simulera oss, eftersom vi har fri vilja.
Hur tänker ni kring det här?