2020-10-15, 11:41
Medlem
overnauts avatar
Hej!

Jag är en man på över 30 år som efter en brusten relation i våras och en massa strul i karriären efter det, i kombination med Corona-isoleringen börjat få kraftig ångest som överstigit alla mina tidigare erfarenheter i livet.

För cirka en månad sedan började denna ångest växa till olika typer av katastroftänk samt panik, varpå jag bestämde mig för att lösa detta, men jag vill inte äta kemisk medicin från doktorn så jag spenderade några dygn för cirka två veckor sedan med att läsa på om allt jag kunde finna i ämnet.

Det resulterade i att jag köpte (rätt sorts, väldigt viktigt - de flesta sorter kan inte tas upp av kroppen) Magnesium-tillskott och PANG, min hjärna chillade ner till en behaglig och skön nivå och ångesten som haft mig i sina klor dygnet runt i en månad försvann helt.

Jag vet att detta inte är placebo, jag har tillräckligt bra koll på mig själv och läget för att veta det. (för två veckor sedan övervägde jag att för första gången i mitt liv kontakta psykakuten för jag kände ett sånt starkt obehag och efter min magnesium-kur har jag nästan inte haft en enda känsla av ångest)

Jag tar två kapslar tre gånger om dagen, i samband med måltid och om jag inte tar så kommer ångesten krypande.
Sort: Holistic Magnesium 120 mg (2x3=6 kapslar dagligen)

Varför skapar jag denna tråden? För att jag är så överväldigad av resultatet att jag vill dela med andra, samt fråga om någon annan har liknande erfarenheter eller vad som helst kopplat till detta?

EDIT: Jag började samtidigt med Omega-3 tillskott som kanske gett en viss positiv sidoeffekt, (oklart) men det har jag ätit tidigare i perioder så det är alltså inte det som gett den märkbara effekten nu.
Senast redigerad av overnaut 2020-10-15 kl. 12:11.
Citera
2020-10-15, 11:50
Medlem
reservoirs avatar
Magnesium är en sådan där grej som kan vara en mirakelkur för vissa, och helt värdelöst för andra. Kul att du fick en positiv effekt!

Ett tips kan vara att testa magnesiumglycinat istället för -citrat, då glycinat är lite bättre för magen och verkar ge bättre lugnande effekt är citrat (som även kan vara laxerande i större mängder).
Citera
2020-10-15, 11:55
Medlem
dengamleDs avatar
Magnesiumbrist kan ge en massa olika obehagliga och potentiellt farliga symptom. Men har man ingen brist så blir det ju ingen positiv effekt. Det är väl därför en del hävdar mirakelmedicin och andra att det inte ger ett skit. Har du brist så blir effekten dramatiskt positiv från allt till hjärtklappningar till psykisk hälsa och restless legs med mera.
Citera
2020-10-15, 12:05
Medlem
overnauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservoir
Magnesium är en sådan där grej som kan vara en mirakelkur för vissa, och helt värdelöst för andra. Kul att du fick en positiv effekt!

Ett tips kan vara att testa magnesiumglycinat istället för -citrat, då glycinat är lite bättre för magen och verkar ge bättre lugnande effekt är citrat (som även kan vara laxerande i större mängder).

Tack för tipset, det ska jag testa! Jag har läst att mer än hälften i vårt samhälle har Magnesiumbrist till följd av att det vi dricker och äter idag är så rent att det naturliga magnesiumet inte når oss. Alla som mår kass borde definitivt testa magnesium enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av dengamleD
Magnesiumbrist kan ge en massa olika obehagliga och potentiellt farliga symptom. Men har man ingen brist så blir det ju ingen positiv effekt. Det är väl därför en del hävdar mirakelmedicin och andra att det inte ger ett skit. Har du brist så blir effekten dramatiskt positiv från allt till hjärtklappningar till psykisk hälsa och restless legs med mera.

Fattar!
Citera
2020-10-15, 12:25
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Var köper du detta magnesium?
Citera
2020-10-15, 12:29
Medlem
overnauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Var köper du detta magnesium?

Köpte på en liten hälsokostbutik, men finns även på nätet.

Köp inte på apoteket - de sorterna funkar inte utan ger endast en laxerande effekt.
Citera
2020-10-15, 12:46
Medlem
Ditt inlägg skapade en stor nyfikenhet hos mig som lever med ständig paranoia. Skall absolut testa. Kul att du fått en sådan märkbar och positiv effekt utan kemiska substanser!
Citera
2020-10-15, 13:11
Medlem
overnauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obeskrivligt.inre
Ditt inlägg skapade en stor nyfikenhet hos mig som lever med ständig paranoia. Skall absolut testa. Kul att du fått en sådan märkbar och positiv effekt utan kemiska substanser!

Kul! Lycka till och uppdatera gärna tråden när du testat, väldigt intressant detta.
Citera
2020-10-15, 14:07
Medlem
Magnesium funkar riktigt bra för att lugna nerverna. Tycker också att det är lättare att somna och man sover djupare och längre.

Tyvärr så brukar effekten avta efter några veckor för mig om jag tar det dagligen. Tar det nu endast vid behov.
Citera
2020-10-15, 14:24
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overnaut
Hej!

Jag är en man på över 30 år som efter en brusten relation i våras och en massa strul i karriären efter det, i kombination med Corona-isoleringen börjat få kraftig ångest som överstigit alla mina tidigare erfarenheter i livet.

För cirka en månad sedan började denna ångest växa till olika typer av katastroftänk samt panik, varpå jag bestämde mig för att lösa detta, men jag vill inte äta kemisk medicin från doktorn så jag spenderade några dygn för cirka två veckor sedan med att läsa på om allt jag kunde finna i ämnet.

Det resulterade i att jag köpte (rätt sorts, väldigt viktigt - de flesta sorter kan inte tas upp av kroppen) Magnesium-tillskott och PANG, min hjärna chillade ner till en behaglig och skön nivå och ångesten som haft mig i sina klor dygnet runt i en månad försvann helt.

Jag vet att detta inte är placebo, jag har tillräckligt bra koll på mig själv och läget för att veta det. (för två veckor sedan övervägde jag att för första gången i mitt liv kontakta psykakuten för jag kände ett sånt starkt obehag och efter min magnesium-kur har jag nästan inte haft en enda känsla av ångest)

Jag tar två kapslar tre gånger om dagen, i samband med måltid och om jag inte tar så kommer ångesten krypande.

Varför skapar jag denna tråden? För att jag är så överväldigad av resultatet att jag vill dela med andra, samt fråga om någon annan har liknande erfarenheter eller vad som helst kopplat till detta?

EDIT: Jag började samtidigt med Omega-3 tillskott som kanske gett en viss positiv sidoeffekt, (oklart) men det har jag ätit tidigare i perioder så det är alltså inte det som gett den märkbara effekten nu.
Ta det på kvällen innan läggdags. Drick inge mjölk i samband med det. Effekten kommer bli ännu bättre.
Citera
2020-10-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overnaut
Hej!

Nu vet ju inte jag om det jag hört är helt vetenskapligt men jag läste någonstans att hög stressnivå gör att kroppen lakas ut, det försvinner mineraler. Att ersätta med multivitamintabletter innehållande mineraler är bra. Tyvärr ingår inte alltid magnesium i dessa tabletter så det får man ta separat.

Min erfarenhet är att det är kanonbra.
Citera
2020-10-15, 15:56
Medlem
happilappis avatar
Om du har brist på magnesium kommer det göra stor effekt att få i sig magnesium. Men precis som det mesta inom medicinvärlden - ju mer innebär inte bättre. Tillräckligt är tillräckligt och mer ger ingen förbättrad effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in