2006-05-16, 00:30
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det verkar vara tufft att vara mod på forumet. Hur går det ihop med ett vanligt heltidsjobb egentligen? Tycker att det är vanligt att vissa hoppar av ganska fort men sedan återkommer med nya uppgifter. Beror det på att vissa moderatorer tar på sig för många forum i början och inte hinner med?

Som exmod kan jag väl svara att rutinuppgifterna som sådana är ganska trista och kräver engagemang i forumdelen samt en lust att läsa och skriva i den för annars tappar man lätt fokus.
Dock var gemenskapen och det höga taket vad gäller diskussioner om flashbacks utveckling tillsammans med admins och övriga mods extremt givande. De flesta mods är eldsjälar och brinner för flashback vilket skapar en väldigt kreativ (och ibland våldsam) diskussion i många frågor.
Tyvärr är det ett svenskt forum så den svenska mentaliteten råder lite och man får ganska dåligt med respons från användarna i många forum vilket gör att det kan vara lite svårt veta hur hårt användarna vill dra modereringen i en viss forumdel eller en viss tråd. Ofta får man bara ett ilsket pm när man gått över gränsen men i övrigt är det knäpptyst. I andra fall kan motsatsen gälla då man får hålla långa konversationer med användare över petitesser men det var som tur är ganska få fall för mig.
Det som mest drar ner kvaliteten, enligt mig, är engagemang från användarna och moderatorerna. Man tappar lätt lusten att rensa upp när ytterligare en ny användare dimper in och skapar en ny tråd för en fråga som redan besvarats femtielva gånger som sedan följs av tio bittra typer som gärna påpekar det i tråden utan att trycka på report post-funktionen för att meddela moderator istället.
En liknande bidragande faktor, återigen enligt mig, är för slappa mods som kanske börjat slappna av i bristen av respons från användarna och inte rensar upp lika noggrant och nitiskt som kan behövas för en kvalitativ forummiljö utan låter dubbletter och annat skit ligga kvar. Jag kan lätt erkänna att jag hamnade i den fåran innan jag avgick och det var en klart bidragande orsak till att jag avgick som mod.

Att mods tar på sig för många forum i början tror jag inte är någon större risk. Ofta är modsen som mest nitiska i början och man plöjer med glädje igenom forum ett forum för att röja skit men som alltid så har man för många järn i elden så finns risken att man inte har full kontroll och missar att underhålla ett eller flera forum lika bra som sig bör. Oftast finns det flera mods i varje forum så det är sällan ett problem men när det händer att det saknas en mod som verkligen brinner för ett specifikt forum och forumet enbart slömoddas av moderatorer som primärt hanterar andra så kan det vara ett problem.
Det är dock inget som gäller specifikt för nya mods.

Att ruljansen av mods är stor ibland ser jag inte som så konstigt då det är ett oavlönat jobb som ibland kan kräva ganska mkt tid och kraft om man vill sätta sig in i debatterna som förs internt. Man kan även tappa lusten i brist på respons från användarna eller av andra skäl vilket gör att man lätt vill ta en paus (temporärt eller permanent) från moddandet i väntan på att lusten skall komma tillbaka och då är det nog lätt hänt att man fått upp intresset för någon ny del av forumet som man är intresserad av att sätta tänderna i.
Citera
2006-05-16, 01:07
Medlem
Integration och invandring måste ju vara ett helvete att modda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in