2006-05-13, 14:22
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men allvarligt så måste det kräva en hel del fritid att orka.
Orka? Det förutsätter att det skulle vara jobbigt och tråkigt att modda på FB, det är det inte.
Citera
2006-05-13, 15:00
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
"Belöningen" är nog att man får en lite större chans till inblick bakom kulisserna, och ett lite större inflytande. Eller ja, i alla fall har man nog den illusionen. Ett tag.

Som moderator har man en stor möjlighet att påverka forumet i viss riktning. Det är återkommande diskussioner om hur forumet bör påverkas, och genom diskussioner mellan moderatorerna, så har kompromisser som Lounge uppkommit (tidigare var alla "allmänna" diskussioner som finns förbjudna). Men även att göra forumet mer tolerant och högre till tak är en utveckling som drivits av flera moderatorer.

Att vara moderator tar mycket tid, och därför är ofta dessa personer användare med intresse för forumet och Flashbacks grundtanke. Man har ett intresse i att det finns ett forum som Flashback, och anser att det är viktigt att det inte utvecklas i fel riktning.

Ruskigbuss vet säkert allt det här redan, men jag svarade ditt inlägg ändå eftersom det kanska finns andra som undrade.

admin
Citera
2006-05-13, 15:41
Medlem
Ruskigbusss avatar

Jodå. Ibland kunde det nog ske. Nån gång kunde något tokigt beslut förhindras.

Men, för att påverka genom att säga något så måste det ju finnas någon som lyssnar. Och det är ju svårt att lyssna om man inte är där, så att säga ...

Nåja.

Missförstå mej rätt. Det är helt rätt att det är admins som skall driva forumet och modsen som skall sköta renhållningen.

Däremot skall man nog inte ta på sej uppgiften som moderator om man tror att man kommer att få jättestort inflytande. Man gör en nödvändig uppgift ändå, och är man engagerad i forumet så är det väl vackert så.
Citera
2006-05-13, 17:14
Avslutad
Nää, det är inte jobbigt.

Jag som har många forum ägnar kanske allt ifrån ingenting, upp till en timme om dagen enbart för modering. Brukar väl besöka forumet i snitt 2 ggr om dagen. Resten av tiden använder jag för att läsa och skriva inlägg.

Ibland har rasar det in klagomål, men ibland är det ingenting. Jag arbetar för tillfället endast halvtid, men skulle säkert klara av modereringen om jag jobbade heltid också.

Mer svårt är det att svara på PM från folk som tror att jag är nån professor i medicin o kommer med alla möjliga konstiga frågor. Visst är jag intresserad av farmakologi o sånt (o kan förvisso en hel del), men min utbildning begränsar sig till en 4:a i biologi, i högstadiet...
Citera
2006-05-13, 17:35
Medlem
Mesharrys avatar
Att modda är inget skitjobb, snarare skitkul. Man får se hur det funkar bakom kulisserna och hur beslutsgången ser ut. Personligen trodde jag att det skulle gå att påverka mer men det är faktiskt Admin som styr. Skitbeslut och nonsensproblem bråkar de vanliga moddsen om, men så mycket mer är det inte.

Kommer man till en gräns där man tycker det är jobbigt att modda så bör man kliva av anser jag. Personligen hoppade jag av därför att jag inte delar FB´s värderingar hela vägen. Var sak har sin tid...
Citera
2006-05-13, 17:55
Moderator
tobess avatar
Skitjobb skulle jag inte kalla det, visst finns det roligare och tråkigare saker med att modda. Men i slutändan modererar man ju för att det är roligt, och för att kunna påverka hur forumet sköts.

Skulle jag tycka att det var ett skitgöra och att det var tråkigt skulle jag nog inte forsätta, och än så länge är det roligt
Citera
2006-05-13, 19:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men vad är egentligen motivationen för någon ersättning får ni väl inte?

Motivationen... Det är ganska enkelt, för att alla ska kunna få ta del av någonting som är gratis krävs det helt enkelt att det finns några som lägger ner lite arbete tillbaka också.

Så för att det ska kännas bra för er, så borde alla användare bjussa oss på var sin bärs.
Citera
2006-05-13, 20:01
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Så för att det ska kännas bra för er, så borde alla användare bjussa oss på var sin bärs.

Eller på sin fru/flickvän
Citera
2006-05-13, 20:45
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Eller på sin fru/flickvän

Absolut, gärna din då...
Citera
2006-05-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Jo, men vissa måste jag ha kvar så jag måste ändå sitta och sålla. Tack i alla fall för tipset, dåligt forumulerat från min sida.
Då kan du klicka här först...
och sedan här!

On-topic...
Är det ett skitjobb?
Tja... vissa gör det till ett skitjobb...
... andra som en service.
Citera
2006-05-14, 03:17
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Då kan du klicka här först...
och sedan här!

On-topic...
Är det ett skitjobb?
Tja... vissa gör det till ett skitjobb...
... andra som en service.

Hehe fan, .La, du har ju oanade kunskaper!

Personligen tycker jag bara det är roligt, det tar upp en hel del tid men då det är en hobby så ger jag gärna det den tiden. Jag älskar forumet och vill hjälpa till att göra det bättre alltså offrar jag tid här, svårare än så är det inte.
Citera
2006-05-15, 19:42
Medlem
Vad anser ni admins är det som drar ner kvalitén på FB-trådar mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in