2006-05-13, 12:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det verkar vara tufft att vara mod på forumet. Hur går det ihop med ett vanligt heltidsjobb egentligen? Tycker att det är vanligt att vissa hoppar av ganska fort men sedan återkommer med nya uppgifter. Beror det på att vissa moderatorer tar på sig för många forum i början och inte hinner med?
Citera
2006-05-13, 12:33
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det verkar vara tufft att vara mod på forumet.
Inte speciellt tufft, det är mest kul att kunna hjälpa till. De trista bitarna som tillsägelser och varningar är bara en liten liten del av mitt moddande.

Citat:
Hur går det ihop med ett vanligt heltidsjobb egentligen?
Det går nog bra, det är inget krav att vi mods skall vara online 24/7.

Citat:
Tycker att det är vanligt att vissa hoppar av ganska fort men sedan återkommer med nya uppgifter. Beror det på att vissa moderatorer tar på sig för många forum i början och inte hinner med?
Vanlig vete fan, men det händer, orsaken kan ibland säkert vara det du skriver, men sedan finns det 1000+ orsaker till som kan tänkas vara orsaken.

Så, nej, jag tycker inte att det är skitgöra att modda på FB. Men som med alla andra uppgifter så finns det mindre roliga delar som också måste göras.
Citera
2006-05-13, 12:48
Medlem
Drapåtrissors avatar
Men vad är egentligen motivationen för någon ersättning får ni väl inte? Och vem har varit mod längst på forumet?
Citera
2006-05-13, 12:54
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Och vem har varit mod längst på forumet?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=210399
Citera
2006-05-13, 12:55
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Det verkar vara tufft att vara mod på forumet. Hur går det ihop med ett vanligt heltidsjobb egentligen?

Jag moddar bara efter jobbet, tror inte säkerhetsavdelningen på mitt jobb skulle uppskatta om jag satt här faktist

Citat:
Tycker att det är vanligt att vissa hoppar av ganska fort men sedan återkommer med nya uppgifter. Beror det på att vissa moderatorer tar på sig för många forum i början och inte hinner med?

Om du ska vara borta en längre tid, långsemester, privata anledningar osv så blir du bortplockad tills att att du kan vara aktiv igen. Ingen mening att ha en massa mods som aldrig är online. Men visst, jag tror att en del blir förvånade hur mycket tid det tar i anspråk att diskutera forumets utveckling, läsa igenom varningstrådar och rösta i dessa, vara aktiv i sina egna forum samtidigt som du själv vill posta inlägg i andra forum osv.

Jag raderar ca 20-30PM varje dag för att lådan inte ska bli för full skulle jag gissa på, där har du en fingervisning om hur mycket det kan bli. (orkar inte tömma hela, skulle ta en vecka)
Citera
2006-05-13, 13:31
Medlem
Det verkar inte så, med tanke på reaktionerna.

Person X blir moderator:

"ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, GRATTIS!! Vi är sååå glada för din skull"

"Grattis man! Du för tjänar det. Ånyo stort grattis!!!!!"

Jag trodde det var en uppoffring man gjorde för att få detta
att flyta. Men det är tydligen som att få Serafimerordern.
Citera
2006-05-13, 13:39
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det verkar inte så, med tanke på reaktionerna.

Person X blir moderator:

"ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, GRATTIS!! Vi är sååå glada för din skull"

"Grattis man! Du för tjänar det. Ånyo stort grattis!!!!!"

Jag trodde det var en uppoffring man gjorde för att få detta
att flyta. Men det är tydligen som att få Serafimerordern.
Naturligtvis är det en ynnest att få modda i tror jag svergies största forum. Gissar att du bara är avundsjuk.
Citera
2006-05-13, 13:47
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag skulle nog säga så här - det beror på vilken ambition man har när man moddar.

Oavsett vilket så tvivlar jag på att någon tycker att "grov"-jobbet, dvs radera inlägg, låsa/flytta/kasta trådar, bevaka sina forum är något skojigt.

Givetvis kan det finnas de som tycker att statusen är viktig och/eller njuter av att ge tillsägelser till folk. Men, i så fall tror jag de tröttnar ganska fort.

Det ÄR mycket jobb som inte syns, särskilt om man då vill påverka och se till att forumet fortsätter existera enligt vissa ideal. Regeldiskussioner, tolkningar vid omröstningar, interna stridigheter etc.

"Belöningen" är nog att man får en lite större chans till inblick bakom kulisserna, och ett lite större inflytande. Eller ja, i alla fall har man nog den illusionen. Ett tag.

Och i alla fall då när jag var mod, givetvis kamratskapet bland många kollegor.
Citera
2006-05-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
(orkar inte tömma hela, skulle ta en vecka)
Klicka här
Citera
2006-05-13, 13:54
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Klicka här

Jo, men vissa måste jag ha kvar så jag måste ändå sitta och sålla. Tack i alla fall för tipset, dåligt forumulerat från min sida.
Citera
2006-05-13, 13:55
Medlem
Är väl mer som ideelt arbete, man vill frivilligt göra en insats. Status? näe, ser dom mer som ett gäng städare som skurar FB's toaletter.
Citera
2006-05-13, 14:14
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Är väl mer som ideelt arbete, man vill frivilligt göra en insats. Status? näe, ser dom mer som ett gäng städare som skurar FB's toaletter.
Haha den liknelsen var bra Så en moderator kan liknas vid en oavlönad cyberstädare eller liknande Men allvarligt så måste det kräva en hel del fritid att orka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in