Citat:
Ursprungligen postat av
Bluril32
Jag har tidigare under året skickat in en deklaration av diverse värdepappershandel jag gjorde hos en mäklare i utlandet.
Allting deklarerades, fylldes i korrekt fält osv och SKV har fått alla "statements", dvs all dokumentation på all handel.
Trots det vill de ha in bilagor som avser de belopp jag redovisat, alltså som jag tolkar det, mina egna uträkningar på all handel. Jag gjorde detta för hand och har inte kvar papperna, men jag tycker inte det är mitt jobb att göra deras jobb så att säga. De har all relevant dokumentation och vill dem kontrollräkna får de helt enkelt stämma av min redovisade belopp gentemot de statements som jag bifogat. Tycker jag i alla fall, vad säger ni?
Om jag förstår dig rätt har du skickat in
1. Alla notor med inköp och försäljningar i utländsk valuta
2. Vad du anser vinst/förlust har resulterat i SEK
Och nu tycker du att skatteverket borde kunna rekonstruera dina uträkningar själv, dvs slå upp valutakurser, räkna snittpriser, osv. Korrekt?
I så fall är jag rädd att du har fel, för du behöver redovisa hur du räknat ändå som jag förstått det. Precis som i resten av deklarationen där du själv ibland måste summera, räkna ut x% av priser,mm. Om man gör deklaration på nätet brukar det ofta gå att klicka på någon knapp så räknas det ut för dig, men med utländska aktieaffärer har iallafall aldrig jag sett några sådana funktioner utan det blir till att fylla i varenda uträknad siffra själv.
En poäng med systemet är nog att när det inte är urtrivialt att räkna så ska man inte kunna komma undan med försök att fuska med att skylla på man bara räknade lite fel; om du måste redogöra för uträkningarna själv kan det bli svårare att fuska utan att det syns, helt enkelt.