• 1
  • 2
2020-10-14, 12:40
Medlem
Jag har tidigare under året skickat in en deklaration av diverse värdepappershandel jag gjorde hos en mäklare i utlandet.
Allting deklarerades, fylldes i korrekt fält osv och SKV har fått alla "statements", dvs all dokumentation på all handel.
Trots det vill de ha in bilagor som avser de belopp jag redovisat, alltså som jag tolkar det, mina egna uträkningar på all handel. Jag gjorde detta för hand och har inte kvar papperna, men jag tycker inte det är mitt jobb att göra deras jobb så att säga. De har all relevant dokumentation och vill dem kontrollräkna får de helt enkelt stämma av min redovisade belopp gentemot de statements som jag bifogat. Tycker jag i alla fall, vad säger ni?
Citera
2020-10-14, 13:02
Medlem
Varför har du bifogat massa "statements"? Du skulle bara fyllt i en K4 med all handel?
Du ansvarar för att fylla i den korrekt. Underlaget skickar du på begäran.
Senast redigerad av Engineer 2020-10-14 kl. 13:06.
Citera
2020-10-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför har du bifogat massa "statements"? Du skulle bara fyllt i en K4 med all handel?

Förvisso, men även om man bifogat statements i samband med deklarationen, så har de ju alla underlag nu. Vad mer kan de kräva av mig? Ska jag behöva visa för dom att jag kan räkna 100 + 100 = 200?
Citera
2020-10-14, 13:17
Medlem
Citat:

Det jag försöker reda ut är om kravet är orimligt och om jag skall stå på mig och hänvisa till att dem redan har fått underlagen och vill dem kontrollerna så kan dem göra det med de underlagen dem fått.
Citera
2020-10-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluril32
Förvisso, men även om man bifogat statements i samband med deklarationen, så har de ju alla underlag nu. Vad mer kan de kräva av mig? Ska jag behöva visa för dom att jag kan räkna 100 + 100 = 200?

Eftersom du envisas med att kalla det statements förmodar jag stt de är i en annan valuta, dollar, pund eller nåt. Då måste du valutakonvertera varje transsktion med den kurs som gällde på transaktionsdagen. Att glra alla betäkningarna i exempelvis dollar och sen bara valutakonvertera slutsumman med aktuell dagskurs till SEK duger inte.
Citera
2020-10-14, 13:26
Medlem
Citat:
Eftersom du envisas med att kalla det statements förmodar jag stt de är i en annan valuta, dollar, pund eller nåt. Då måste du valutakonvertera varje transsktion med den kurs som gällde på transaktionsdagen. Att glra alla betäkningarna i exempelvis dollar och sen bara valutakonvertera slutsumman med aktuell dagskurs till SEK duger inte.

Ja, allt är i USD och självklart har jag valutakonverterat till rätt kurs som gällde på transaktionsdagen enligt riksbankens kurs den dagen.
Citera
2020-10-14, 13:32
Medlem
Citat:

Det är lustigt att du 2 ggr gjort inlägg i tråden men inte svarat på min grundfråga utan istället fokuserar på annat.
Citera
2020-10-14, 14:59
Medlem
Citat:
Jag har tidigare under året skickat in en deklaration av diverse värdepappershandel jag gjorde hos en mäklare i utlandet.
Allting deklarerades, fylldes i korrekt fält osv och SKV har fått alla "statements", dvs all dokumentation på all handel.
Trots det vill de ha in bilagor som avser de belopp jag redovisat, alltså som jag tolkar det, mina egna uträkningar på all handel. Jag gjorde detta för hand och har inte kvar papperna, men jag tycker inte det är mitt jobb att göra deras jobb så att säga. De har all relevant dokumentation och vill dem kontrollräkna får de helt enkelt stämma av min redovisade belopp gentemot de statements som jag bifogat. Tycker jag i alla fall, vad säger ni?

Du har ingen egen "mapp" hos skatteverket där de samlar diverse saker du skickar in utan anmodan..

så nu har du fått en begäran om underlag (som jag förstår att du skickade in i första vändan),
och nu vill de ha underlaget (och din mapp för icke begärda handlingar har nog gått till återvinning)
Citera
2020-10-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du har ingen egen "mapp" hos skatteverket där de samlar diverse saker du skickar in utan anmodan..

så nu har du fått en begäran om underlag (som jag förstår att du skickade in i första vändan),
och nu vill de ha underlaget (och din mapp för icke begärda handlingar har nog gått till återvinning)

Så tänkte jag också, så jag skickade in underlagen igen för någon månad sedan när jag fick första förfrågan, men fick ändå en anmodan igen att: "Jag måste inkomma med relevanta bilagor som avser de belopp jag redovisat".

Då tänker jag, att vad annat än mina "statements", som är det enda och helt korrekta underlaget man kan tänkas bifoga. Därför kliar jag mig på huvudet och undrar om de vill ha mina kladdpapper på hur jag räknat fram summorna, det känns ju konstigt då de kan stämma av det själva på underlagen. Så därför frågar jag här på forumet då jag är förbryllad över detta.
Citera
2020-10-14, 17:44
Medlem
Citat:
Om jag förstår dig rätt har du skickat in

1. Alla notor med inköp och försäljningar i utländsk valuta
2. Vad du anser vinst/förlust har resulterat i SEK

Och nu tycker du att skatteverket borde kunna rekonstruera dina uträkningar själv, dvs slå upp valutakurser, räkna snittpriser, osv. Korrekt?

I så fall är jag rädd att du har fel, för du behöver redovisa hur du räknat ändå som jag förstått det. Precis som i resten av deklarationen där du själv ibland måste summera, räkna ut x% av priser,mm. Om man gör deklaration på nätet brukar det ofta gå att klicka på någon knapp så räknas det ut för dig, men med utländska aktieaffärer har iallafall aldrig jag sett några sådana funktioner utan det blir till att fylla i varenda uträknad siffra själv.

En poäng med systemet är nog att när det inte är urtrivialt att räkna så ska man inte kunna komma undan med försök att fuska med att skylla på man bara räknade lite fel; om du måste redogöra för uträkningarna själv kan det bli svårare att fuska utan att det syns, helt enkelt.
Citera
2020-10-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Om jag förstår dig rätt har du skickat in

Och nu tycker du att skatteverket borde kunna rekonstruera dina uträkningar själv, dvs slå upp valutakurser, räkna snittpriser, osv. Korrekt?

Absolut, det är ju givetvis rimligt eftersom om jag visar dem mina uträkningar så måste dem ändå referera till notorna i slutändan. Notorna är så att säga den verkliga referensramen, inte mina kladdpapper.

Du har säkert rätt, men jag tycker ändå det är lite skevt. Tack för svar.
Citera
2020-10-15, 00:22
Medlem
Citat:

Har du ringt handläggaren och frågat vad de exakt vill ha? Brukar vara lättare att samtala med handläggaren så kan personen förklara. Förhoppningsvis slipper både du och handläggaren lägga ner onödig tid på att gissa sig fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in