Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-13, 15:21
Medlem
zickans avatar
Någon annan som tjänar ränta på sin krypto via ex BlockFi, Nexo eller Celsius Network och vet hur det ligger till med skatt på ränta? Är det skatt endast vid försäljning/växling av krypto till FIAT eller redan på räntan per se i krypto? Dessa företag kräver ju KYC, betyder det att dom automatiskt skickar kontrolluppgifter eller är det endast på begäran av SRV? All info om och erfarenhet av skatt på kryptoränta är uppskattad!
Citera
2020-10-13, 15:52
Medlem
KahlanAmnells avatar
Vet inte riktigt hur det funkar med dom du nämner. Det är staking det handlar om alltså?
Kontaktade skattemasen förra året och frågade hur dom ser på staking då jag stakar Ark Ecosystem och fick som svar att det ska klassas som "mining" och att det skattas när du säljer dessa, med omkostnadsbelopp 0 kr. Alltså att det blir skatt på alla rewards du fått och inget anskaffningsvärde. Typ. Hoppas jag har rätt.
Citera
2020-10-13, 17:06
Medlem
När du stake:ar eller lånar ut crypto på liknandevis så klassas det som att du säljer rent skattetekniskt. När du sedan får tillbaka ditt lån eller stake:en öppnas så räknas det som ett köp.

Mining räknas som inkomst av tjänst och då räntan räknas på samma sätt som mining så räknas även detta som inkomst av tjänst. Inköpskostnaden blir då inte 0 utan den blir till aktuellt pris på coinen som det var när du får räntan utbetald. När du säljer så får du dra av förlust eller skatta på vinst (eller om du stake:ar igen).

Alltså
Du köper en Bitcoin och noterar priset.
Du stake:ar / erbjuder poollikviditet med din Bitcoin då räknas det som du sålt den (och får göra avdrag på förlust eller skatta på vinst).
Räntan du får medans den är stake:ad/i poolen klassas som inkomst av tjänst till det värdet som Bitcoin har just då.
När staken är slut så räknas det som du köper din Bitcoin igen till aktuellt pris. Om du sedan säljer din 1.x Bitcoin så får du antingen skatta på vinsten eller dra av förlust som vanligt. Om du får betala fees så får du räkna bort dessa från ditt försäljningsbelopp typ som courtage för aktier.

Edit: finns guider på koinly.io och mer info på skatteverketshemsida.
Senast redigerad av PorcupineSloth 2020-10-13 kl. 17:24.
Citera
2020-10-13, 19:17
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Vet inte riktigt hur det funkar med dom du nämner. Det är staking det handlar om alltså?
Kontaktade skattemasen förra året och frågade hur dom ser på staking då jag stakar Ark Ecosystem och fick som svar att det ska klassas som "mining" och att det skattas när du säljer dessa, med omkostnadsbelopp 0 kr. Alltså att det blir skatt på alla rewards du fått och inget anskaffningsvärde. Typ. Hoppas jag har rätt.

Tack för input! Skatt vid försäljning låter ju lovande, så jag inte behöver betala skatt för nåt som kanske minskar i värde.

Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
När du stake:ar eller lånar ut crypto på liknandevis så klassas det som att du säljer rent skattetekniskt. När du sedan får tillbaka ditt lån eller stake:en öppnas så räknas det som ett köp.

Mining räknas som inkomst av tjänst och då räntan räknas på samma sätt som mining så räknas även detta som inkomst av tjänst. Inköpskostnaden blir då inte 0 utan den blir till aktuellt pris på coinen som det var när du får räntan utbetald. När du säljer så får du dra av förlust eller skatta på vinst (eller om du stake:ar igen).

Alltså
Du stake:ar / erbjuder poollikviditet med din Bitcoin då räknas det som du sålt den (och får göra avdrag på förlust eller skatta på vinst).
Räntan du får medans den är stake:ad/i poolen klassas som inkomst av tjänst till det värdet som Bitcoin har just då.
När staken är slut så räknas det som du köper din Bitcoin igen till aktuellt pris. Om du sedan säljer din 1.x Bitcoin så får du antingen skatta på vinsten eller dra av förlust som vanligt. Om du får betala fees så får du räkna bort dessa från ditt försäljningsbelopp typ som courtage för aktier.

Tack för bekräftelse på att det är först när försäljning av rewards/ränta sker som ev skatt ska betalas.

Det låter ju däremot sjukt att jag ska skatta på krypton som jag stakear! Blir det skatt två gånger då, eller missar jag nåt? Om jag för över 1 bitcoin till någon av ovan aktörer så kan jag behöva betala 30k i skatt om anskaffningsvärdet var närmare noll, och sedan skatta en gång till när jag tar ut och ev säljer den?
Citera
2020-10-13, 19:24
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth

Alltså

Har du nån länk till avsnitten om ränta och stake specifikt? Verkar ju sjukt omständigt.
Citera
2020-10-13, 19:29
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Har du nån länk till avsnitten om ränta och stake specifikt? Verkar ju sjukt omständigt.

Jag hittade just denna:

https://koinly.io/guides/deklarera-kryptovalutor/
Citera
2020-10-13, 19:38
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Jag hittade just denna:

https://koinly.io/guides/deklarera-kryptovalutor/

Verkar ju helt ologiskt... Kanske lika bra att skita i att deklarera.
Citera
2020-10-13, 20:08
Medlem
zickans avatar
Jag riskerar ju att få hosta upp en rejäl slant jag inte har. Vad händer då?
Citera
2020-10-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Verkar ju helt ologiskt... Kanske lika bra att skita i att deklarera.

Ja, det är inte vettigt alls men skatteverket tycker detta just nu..

Citat:
Jag riskerar ju att få hosta upp en rejäl slant jag inte har. Vad händer då?

Då får du en skatteskuld som ska regleras som vilken annan skatteskuld som helst. Men man kan också stake:a när det rasat (om man tror det går upp igen) så får du en "förlust" som du kan göra avdrag på.
Citera
2020-10-13, 21:23
Medlem
zickans avatar
Jag undrar dock om ovan nämnda aktörer räknas som stakeing med tanke på att jag loggar in till min egen plånbok och hela tiden har tillgång till mina coins? Jag kan ju ta ut dom när jag vill på eget bevåg.

Om det skulle vara så att det räknas som stakeing kan jag även se uppsidan med att betala skatt på 1 bitcoin vid tidpunkten för överföring till stakeing iom att den kanske är värd mycket mindre då än när jag tar tillbaka den. Om det när jag tar tillbaka den räknas som köp och jag omedelbart säljer den till det priset behöver jag ju inte betala någon mer skatt. Säg att jag för exemplets skull överför 1 bitcoin till ett värde av 50k till stakeing och betalar ca 15k i skatt. När jag tar tillbaka den kanske bitcoin är värd 100k och om det då räknas som ett köp kan jag ju avyttra den till det priset utan behöva betala mer skatt, eller?
Citera
2020-10-13, 21:44
Medlem
Citat:
Jag undrar dock om ovan nämnda aktörer räknas som stakeing med tanke på att jag loggar in till min egen plånbok och hela tiden har tillgång till mina coins? Jag kan ju ta ut dom när jag vill på eget bevåg.

Om det skulle vara så att det räknas som stakeing kan jag även se uppsidan med att betala skatt på 1 bitcoin vid tidpunkten för överföring till stakeing iom att den kanske är värd mycket mindre då än när jag tar tillbaka den. Om det när jag tar tillbaka den räknas som köp och jag omedelbart säljer den till det priset behöver jag ju inte betala någon mer skatt. Säg att jag för exemplets skull överför 1 bitcoin till ett värde av 50k till stakeing och betalar ca 15k i skatt. När jag tar tillbaka den kanske bitcoin är värd 100k och om det då räknas som ett köp kan jag ju avyttra den till det priset utan behöva betala mer skatt, eller?

Är inte helt säker på hur skatteverket ser på alla lösningar men skulle gissa att alla sätt att låna ut eller låta andra nyttja dina coins oavsett vad det heter blir som en försäljning enligt skatteverket.

Ja, då ditt inköpspris blir värdet på coins just när du får den så beror ju vinst/förlust på detta och inte vad du köpte den för innan du stake:a /motsvarande. Kan ju bli så att din Bitcoin går upp till 150k när du får tillbaka den och sedan rasar till 100k och du säljer. Då får du ju 100k plus att du får göra avdrag på din förlust på 50k (eller ja 70% av detta).
Citera
2020-10-13, 22:49
Medlem
Information från koinly är inte logiskt, annars alla som pantsatt sitt hus till banken måste betala skatt för hela husets värde, då enligt koinly är det en försäljning. Jag har frågat skatteverket och de har inte gett några svar angående staking
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in