Citat:
Ursprungligen postat av
KahlanAmnell
Vet inte riktigt hur det funkar med dom du nämner. Det är staking det handlar om alltså?
Kontaktade skattemasen förra året och frågade hur dom ser på staking då jag stakar Ark Ecosystem och fick som svar att det ska klassas som "mining" och att det skattas när du säljer dessa, med omkostnadsbelopp 0 kr. Alltså att det blir skatt på alla rewards du fått och inget anskaffningsvärde. Typ. Hoppas jag har rätt.
Tack för input! Skatt vid försäljning låter ju lovande, så jag inte behöver betala skatt för nåt som kanske minskar i värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
PorcupineSloth
När du stake:ar eller lånar ut crypto på liknandevis så klassas det som att du säljer rent skattetekniskt. När du sedan får tillbaka ditt lån eller stake:en öppnas så räknas det som ett köp.
Mining räknas som inkomst av tjänst och då räntan räknas på samma sätt som mining så räknas även detta som inkomst av tjänst. Inköpskostnaden blir då inte 0 utan den blir till aktuellt pris på coinen som det var när du får räntan utbetald. När du säljer så får du dra av förlust eller skatta på vinst (eller om du stake:ar igen).
Alltså
Du köper en Bitcoin och noterar priset.
Du stake:ar / erbjuder poollikviditet med din Bitcoin då räknas det som du sålt den (och får göra avdrag på förlust eller skatta på vinst).
Räntan du får medans den är stake:ad/i poolen klassas som inkomst av tjänst till det värdet som Bitcoin har just då.
När staken är slut så räknas det som du köper din Bitcoin igen till aktuellt pris. Om du sedan säljer din 1.x Bitcoin så får du antingen skatta på vinsten eller dra av förlust som vanligt. Om du får betala fees så får du räkna bort dessa från ditt försäljningsbelopp typ som courtage för aktier.
Edit: finns guider på koinly.io och mer info på skatteverketshemsida.
Tack för bekräftelse på att det är först när försäljning av rewards/ränta sker som ev skatt ska betalas.
Det låter ju däremot sjukt att jag ska skatta på krypton som jag stakear! Blir det skatt två gånger då, eller missar jag nåt? Om jag för över 1 bitcoin till någon av ovan aktörer så kan jag behöva betala 30k i skatt om anskaffningsvärdet var närmare noll, och sedan skatta en gång till när jag tar ut och ev säljer den?