• 3
  • 4
2020-10-13, 19:38
Medlem
wotoos avatar
1. Svälj stoltheten, snacka med farsan. Det hade underlättat för dig rejält om du på något sätt kan få ner räntan på dina lån, exempelvis genom att din far tar ett samlingslån med lägre ränta. Då kan du amortera/betala av mer på lånen och mindre pengar går till räntan. Du kommer med andra ord bli skuldfri snabbare.

2. Kolla igenom dina saker om du har någon skit som ligger och skräpar. En surfplatta, gammal mobiltelefon, tvn som du aldrig använder (du kanske sitter vid datorn istället) osv. Kolla igenom allt och lägg ut på facebooks säljgrupper, brukar säljas snabbt. Dessa pengar du drar in betalar du av lånet/lånen med. TVn kommer du kunna köpa tillbaka sen när du är skuldfri, lär dessutom kännas mycket skönare att ha en TV som faktiskt du äger.

3. Sök aktivt efter jobb, hittar du inga jobb kan du åtminstone översätta texter från engelska till svenska på fiverr. Går snabbt att tjäna några extra tusenlappar i månaden.

4. Lär dig av ditt misstag! Vi gör alla misstag men det är inte alla som lär sig av dem.

Lycka till!
Citera
2020-10-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyonymousG
Okej, börjar tröttna rejält på detta och har inte vågat fråga någon om hjälp förrän nu.
Jag är skuldsatt, det är inte några höga skulder om man tänker i längden men det känns som att det aldrig försvinner och jag behöver verkligen hjälp.

Klarna
Belopp: 20 222,42
Ränta: 19,90

EasyCredit
Belopp: 20 653,02
Ränta: Effektiv årsränta 29,0

Qliro
Belopp: 8865,33
Ränta: Effektiv ränta 29,38

Svea Ekonomi
Belopp: 4286,00
Ränta: 19,75

Collector Bank
Belopp: 4192,74
Ränta: 17,00

Comviq
Belopp: 6750,00
Ränta: 0,00

Jag har försökt tagit ett stort lån från något företag så jag bara har en plats och betala av min skuld till men har inte nog hög inkomst.
Just nu är jag arbetssökande då jag förlorade mitt jobb under Covid-19 och min inkomst är 9000kr efter skatt varav 4000 går till hyra och resterande till fakturor.

Har funderat på och fråga om pappa kan hjälpa mig ta ett lån men känns som en besvikelse att berätta om situationen.

Hur hade ni gjort om ni var i min sits?

Skojare undanbes.

Ser ut som att du köpt en hel del prylar på faktura. Är det grejer du fortfarande har kvar? Lista vad det är för grejer. Går de att sälja?

Svälj stoltheten och försök göra en deal med din farsa.
Lämna en del av prylarna du köpt som pant/säkerhet hos din farsa så han fattar att du menar allvar med att ordna upp skiten. Du behöver inte låna pengar att täcka alla lån, det räcker om du tar bort de med värst villkor och kortast avbetalningstid så du håller dig flytande, sen är det bara att betala av och leva på bröd och vatten. Tro inte att du kan köpa något förrän du har råd förutom strumpor och kalsonger, allt annat får du ta via second hand(av nån anledning har jag aldrig hittat underkläder på second hand)

Biblioteket har lånekort ifall du får tråkigt. Låna böcker om privatekonomi.
Senast redigerad av onerider 2020-10-13 kl. 19:47.
Citera
2020-10-13, 20:24
Medlem
tuffkatts avatar
Du är inte ensam, det här är tyvärr vardag bland ungdomar idag.

Försök tänka rationellt och håll dig lugn. Kan du och din far komma överens om att han tar ett samlingslån åt dig på 50 000 så kan du lösa Klarna, Easycredit och Qliro som är de tyngsta posterna sett till storlek och ränta.

Därefter har du 15 000 att lösa till en något mer hanterbar ränta, om du kan hålla ut och prioritera smart i ett år betalar du av det där. Gör allt du kan för att hitta en stabil inkomst och betala av så mycket du kan. Det kommer innebära riktiga snåla månader men är värt allt i världen för att bli av potentiella skuldfällor.

När lånen är lösta börjar du betala av på lånet som din far tagit åt dig och det betalar du av så snabbt du kan.
Citera
2020-10-13, 21:26
Medlem
Pratat med min pappa nu, han ska hjälpa mig så gott han kan med tiden.

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen
Citera
2020-10-13, 21:59
Medlem
Det viktigaste är att inte hamna där igen när du betalat tillbaks allt vilket är lättare sagt än gjort.

Jag själv går hellre till soppköket vid kyrkan än o låna pengar gäller att sätta hårda regler mot en när det kommer till sånt här då det i dagens samhälle är så jäkla lockande med all reklam om billiga lån o ditten o datten.
Citera
2020-10-13, 22:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Okej, börjar tröttna rejält på detta och har inte vågat fråga någon om hjälp förrän nu.
Jag är skuldsatt, det är inte några höga skulder om man tänker i längden men det känns som att det aldrig försvinner och jag behöver verkligen hjälp.

Klarna
Belopp: 20 222,42
Ränta: 19,90

EasyCredit
Belopp: 20 653,02
Ränta: Effektiv årsränta 29,0

Qliro
Belopp: 8865,33
Ränta: Effektiv ränta 29,38

Svea Ekonomi
Belopp: 4286,00
Ränta: 19,75

Collector Bank
Belopp: 4192,74
Ränta: 17,00

Comviq
Belopp: 6750,00
Ränta: 0,00

Jag har försökt tagit ett stort lån från något företag så jag bara har en plats och betala av min skuld till men har inte nog hög inkomst.
Just nu är jag arbetssökande då jag förlorade mitt jobb under Covid-19 och min inkomst är 9000kr efter skatt varav 4000 går till hyra och resterande till fakturor.

Har funderat på och fråga om pappa kan hjälpa mig ta ett lån men känns som en besvikelse att berätta om situationen.

Hur hade ni gjort om ni var i min sits?

Skojare undanbes.

Be din pappa om hjälp. Föräldrar finns till för att hjälpa sina barn. Har själv hjälpt mina barn när dom satte sig i samma situation som dig. Betalade in deras skulder men sen fick dom självklart betala tillbaka men utan räntan.
Idag har dom lärt sig av sina misstag och sparar alltid till det dom vill köpa och inte tar lån som är skit.
Förklara din situation för dina föräldrar, men sen måste du självklart visa att du sköter dig och inte sätter dig i samma situation igen. Man hjälper självklart sina barn men då får dom även visa att det inte upprepas igen.
Citera
2020-10-13, 23:44
Medlem
libbens avatar
Gå med i facket, använd deras medlemslån så får du låna hela beloppet till en ränta runt 5%.

Fram tills dess försök betala av så mycket som möjligt. Om du väntar på att få ett jobb så ring alla du har lånen hos och gör som någon tidigare sagt, försök få längre tid så det blir mindre summor varje månad att betala av tills du har ett jobb och kan fixa ett medlemslån i ett svep och dunka av allt.

Fråga din far om han är med i facket. Då har även han säkert medlemslån och kan låna summan till ~5% och lösa ut alla dina lån.
Citera
2020-10-13, 23:52
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Pratat med min pappa nu, han ska hjälpa mig så gott han kan med tiden.

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen

Skönt att höra, hoppas det löser sig fort för dig!

// PoK
Citera
2020-10-14, 00:09
Medlem
Treantprotectors avatar
Får man fråga vad du lånat till?
Citera
2020-10-21, 13:43
Medlem
UPDATE

Fått heltidstjänst på DirektOptik som optikerassistent så nu är mitt liv i balans igen.

Kommer och tjäna 21.000 e.sk så nu har jag minst 12 varje månad och slänga på skulder.

Tack som fan för all hjälp.
Citera
2020-10-21, 14:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
UPDATE

Fått heltidstjänst på DirektOptik som optikerassistent så nu är mitt liv i balans igen.

Kommer och tjäna 21.000 e.sk så nu har jag minst 12 varje månad och slänga på skulder.

Tack som fan för all hjälp.

Du outar dig lite, jag föreslår att du tar bort det av mig fetade.

Du har helt enkelt fått jobb.
Citera
2020-10-24, 00:05
Medlem
Craiggs avatar
Gött att du har fått jobb. Nu bör du kunna betala tillbaka alla lån på ett halvår.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in