• 1
  • 2
2020-10-13, 14:45
Medlem
Okej, börjar tröttna rejält på detta och har inte vågat fråga någon om hjälp förrän nu.
Jag är skuldsatt, det är inte några höga skulder om man tänker i längden men det känns som att det aldrig försvinner och jag behöver verkligen hjälp.

Klarna
Belopp: 20 222,42
Ränta: 19,90

EasyCredit
Belopp: 20 653,02
Ränta: Effektiv årsränta 29,0

Qliro
Belopp: 8865,33
Ränta: Effektiv ränta 29,38

Svea Ekonomi
Belopp: 4286,00
Ränta: 19,75

Collector Bank
Belopp: 4192,74
Ränta: 17,00

Comviq
Belopp: 6750,00
Ränta: 0,00

Jag har försökt tagit ett stort lån från något företag så jag bara har en plats och betala av min skuld till men har inte nog hög inkomst.
Just nu är jag arbetssökande då jag förlorade mitt jobb under Covid-19 och min inkomst är 9000kr efter skatt varav 4000 går till hyra och resterande till fakturor.

Har funderat på och fråga om pappa kan hjälpa mig ta ett lån men känns som en besvikelse att berätta om situationen.

Hur hade ni gjort om ni var i min sits?

Skojare undanbes.
Citera
2020-10-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyonymousG
Okej, börjar tröttna rejält på detta och har inte vågat fråga någon om hjälp förrän nu.
Jag är skuldsatt, det är inte några höga skulder om man tänker i längden men det känns som att det aldrig försvinner och jag behöver verkligen hjälp.

Klarna
Belopp: 20 222,42
Ränta: 19,90

EasyCredit
Belopp: 20 653,02
Ränta: Effektiv årsränta 29,0

Qliro
Belopp: 8865,33
Ränta: Effektiv ränta 29,38

Svea Ekonomi
Belopp: 4286,00
Ränta: 19,75

Collector Bank
Belopp: 4192,74
Ränta: 17,00

Comviq
Belopp: 6750,00
Ränta: 0,00

Jag har försökt tagit ett stort lån från något företag så jag bara har en plats och betala av min skuld till men har inte nog hög inkomst.
Just nu är jag arbetssökande då jag förlorade mitt jobb under Covid-19 och min inkomst är 9000kr efter skatt varav 4000 går till hyra och resterande till fakturor.

Har funderat på och fråga om pappa kan hjälpa mig ta ett lån men känns som en besvikelse att berätta om situationen.

Skojare undanbes.

Svälj stoltheten, gå till farsan och be om hjälp.
Citera
2020-10-13, 14:50
Medlem
Comviq lär väl snart hamna hos KF. Be din pappa hjälpa dig. Eventuellt kan han ta ett lån. Du har katastrofalt hög ränta på flera av dina lån
Citera
2020-10-13, 14:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyonymousG

Jag hade berättat som det var, att jag fuckat upp och att jag är ångerfull. Sen hade jag tagit emot utskällningen, sagt att "ja, du har rätt" och sen hade vi kunnat diskutera det hela.

Du har inte ens 100 000 kr i lån just nu, se till att få ner räntan kraftigt så är det där inga större problem framöver. Men om du ger fan i att ta tag i det nu så kan du sabba hela din framtid med det här.
Citera
2020-10-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Comviq lär väl snart hamna hos KF. Be din pappa hjälpa dig. Eventuellt kan han ta ett lån. Du har katastrofalt hög ränta på flera av dina lån

Varför skulle Comviq hamna hos kronofogden?
Betalar ju av den varje månad.
Citera
2020-10-13, 14:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ring upp till var och en och gör upp en avbetalningsplan,då brukar räntorna och kravkostnader frysas. Där kan du börja. Du är fortfarande ung så betala av snarast.
Citera
2020-10-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag hade berättat som det var, att jag fuckat upp och att jag är ångerfull. Sen hade jag tagit emot utskällningen, sagt att "ja, du har rätt" och sen hade vi kunnat diskutera det hela.

Du har inte ens 100 000 kr i lån just nu, se till att få ner räntan kraftigt så är det där inga större problem framöver. Men om du ger fan i att ta tag i det nu så kan du sabba hela din framtid med det här.

Får sätta mig ner och snacka med han ikväll.
Är bara rädd att han inte vill hjälpa mig.
Citera
2020-10-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ring upp till var och en och gör upp en avbetalningsplan,då brukar räntorna och kravkostnader frysas. Där kan du börja. Du är fortfarande ung så betala av snarast.

Alla dessa lån är på avbetalningsplaner redan.
Betalar en viss summa varje månad till respektive företag!
Citera
2020-10-13, 14:55
Medlem

Ja, det är inte så stora belopp. för 65 000:- kan du betala av allt. Kan din far hjälpa dig med ett lån med avbetalningstid på 5 år som du givetvis betalar av så fort du kan med dina slantar.

Att berätta om sina misstag är första steget att komma vidare. Du har gjort misstag och tagit lån för att konsumera. Gör inte om det och berätta för din far om hur du har gjort fel och att du behöver hjälp. Ni skriver givetvis ett kontrakt på det.

Du kommer inte runt det på annat sätt.
Citera
2020-10-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Ja, det är inte så stora belopp. för 65 000:- kan du betala av allt. Kan din far hjälpa dig med ett lån med avbetalningstid på 5 år som du givetvis betalar av så fort du kan med dina slantar.

Att berätta om sina misstag är första steget att komma vidare. Du har gjort misstag och tagit lån för att konsumera. Gör inte om det och berätta för din far om hur du har gjort fel och att du behöver hjälp. Ni skriver givetvis ett kontrakt på det.

Du kommer inte runt det på annat sätt.

Ska sätta mig ner och prata med han ikväll om situationen.
Citera
2020-10-13, 14:59
Medlem
Har en nära vän som hamnade i ungefär din situation för ganska många år sen. Majoriteten av skulder var sms-lån med helt sjuka räntor, typ "betala 20% för att skjuta fram lånet en månad".

Det blev en ond cirkel att ta lån för att betala lån och det blev värre för varje månad.

Ledsen att säga det, men att vända sig till bekanta och lösa alla lån på en gång är antagligen den enda lösningen om du inte vill hamna hos kronofogden och tro mig, det är värre än skammen att be om hjälp, i alla fall i din ålder.
Citera
2020-10-13, 14:59
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Håller med....
Berätta för din pappa...
Be om hans hjälp...
Tror att han uppskattar ditt förtroende ang detta...
Så klart, lite besvikelse först hur du hittills betett dig ang din ekonomi... . Så, skärp dig framöver...
Börja att ta ansvar....
Sluta att ta en massa lån...
Försök att minska dina utgifter tills du 'kommer på fötter' ang din ekonomi...
Du kommer att må mycket bättre av det...

Och, om din pappa, vilket jag tror, (om han kan,) hjälper dig, så är du faktiskt skyldig honom att skärpa till dig som tack för hans hjälp att 'rädda dig' nu...
Och, som jag sa, du kommer att må mycket bättre, jag lovar dig, av att försöka hålla en budget och sluta handla en massa onödigt, till du har 'ekonomi till det... '
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in