• 1
  • 2
2020-10-13, 11:43
Medlem
Hej

Hade fått en notis i brevlådan om att en herre från Deltra Kravek har varit här och försökt nå mig pga av en räkning. Står att jag ska ringa omedelbart.

Vad sker om jag ringer? Vad händer om jag inte ringer? Har läst om detta bolag online och tydligen hämtar de polis eller vaktmästare för att öppna upp lägenheten

Räknas den lilla lappen som att en delgivning är utförd förresten? För annars ryker nog elen snart? Men hur snart? Det står iofs med liten text på lappen "Vi vill även informera Er om att delgivning kan komma att ske genom kungörele, spikning eller surrogatdelgivning om Ni inte hör av er"

Så då kan man anta att de själva inte räknar detta som en delgivning och de kommer vara och hälsa på en hel del tills jag bekräftar?

Har priva aktörer rätt att utföra spikning? Måste de kontakta Polisen eller något för att få det gjort? Isfåfall så tar det lite tid, eller?
Senast redigerad av stezt 2020-10-13 kl. 12:27.
Citera
2020-10-13, 12:39
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Elen stängs av ganska snart, om du inte har barn.
Oavsett om du svarar på meddelandet eller inte.
Fogden kan gå in mha låssmed, men det kan ta månader innan dess.
Citera
2020-10-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Elen stängs av ganska snart, om du inte har barn.
Oavsett om du svarar på meddelandet eller inte.
Fogden kan gå in mha låssmed, men det kan ta månader innan dess.

Måste man inte ha blivit "officiellt" delgiven för att de ska få stänga av elen?
Citera
2020-10-13, 12:54
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Måste man inte ha blivit "officiellt" delgiven för att de ska få stänga av elen?

En lapp i brevlådan eller på dörren om att strömmen kommer att stängas av är vad du får.
Om dom inte har ändrat rutiner.
Citera
2020-10-13, 12:58
Medlem
Citat:

Det kan du väl anses ha blivit. Du har ju tagit del av meddelandet nu
Citera
2020-10-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det kan du väl anses ha blivit. Du har ju tagit del av meddelandet nu

Vet inte om det fungerar så, annars skulle väl aldrig några delgivningmän någonsin dyka upp mer än en gång för ett enstaka ärende?
Citera
2020-10-13, 13:01
Medlem
Sillsvins avatar
Det är nog bäst att ringa delgivningsmannen samt betala elräkningen. Att inte ha el är problematiskt, speciellt nu när det börjar bli mörkt ute. Du kommer vara beroende av andra för att ladda mobiler, datorer etc. Du kommer inte kunna laga mat om du inte har ett stormkök eller liknande, men vad ska du då laga för mat? Att bara leva på torrvaror som inte kräver kyl och frys lär inte vara gott och vem orkar handla mat för dagen.

Får du elen avstängd kommer det även kosta kosta någon tusenlapp att få den påslagen igen.

Skulle tippa på att du har ca: 2veckor på dig. Se till att frysen är avfrostad ifall du inte är hemma när det sker, du vill knappast ha vattenskador i köket.
Citera
2020-10-13, 13:05
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Vet inte om det fungerar så, annars skulle väl aldrig några delgivningmän någonsin dyka upp mer än en gång för ett enstaka ärende?

Du lär ha fått en hel del papper från elbolaget samt från soc. Nu även denna delgivning. Klart att de kan stänga av elen om du inte betalar.

Du får tänka ett steg längre, att stänga av elen är ett hot för att du ska ta och göra rätt för dig. Nämn något företag som skulle fortsätta leverera tjänster till en kund som inte betalar för sig. El är inte en mänsklig rättighet.
Citera
2020-10-13, 13:06
Medlem
Citat:

Och det är ju knappast så enkelt att bara låta bli att öppna dörren och vipps så kan man aldrig bli delgiven.
Betala dina skulder så slipper du bli jagad.
Citera
2020-10-13, 13:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:

Säker på att det bara är strömmen du släpar efter med?
Citera
2020-10-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Det är nog bäst att ringa delgivningsmannen samt betala elräkningen. Att inte ha el är problematiskt, speciellt nu när det börjar bli mörkt ute. Du kommer vara beroende av andra för att ladda mobiler, datorer etc. Du kommer inte kunna laga mat om du inte har ett stormkök eller liknande, men vad ska du då laga för mat? Att bara leva på torrvaror som inte kräver kyl och frys lär inte vara gott och vem orkar handla mat för dagen.

Får du elen avstängd kommer det även kosta kosta någon tusenlapp att få den påslagen igen.

Skulle tippa på att du har ca: 2veckor på dig. Se till att frysen är avfrostad ifall du inte är hemma när det sker, du vill knappast ha vattenskador i köket.

Alright, 2 veckor ungefär då alltså. Ska försöka skramla fram lite pengar på något sätt då har nämligen inte ett korvöre.

Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Du lär ha fått en hel del papper från elbolaget samt från soc. Nu även denna delgivning. Klart att de kan stänga av elen om du inte betalar.

Du får tänka ett steg längre, att stänga av elen är ett hot för att du ska ta och göra rätt för dig. Nämn något företag som skulle fortsätta leverera tjänster till en kund som inte betalar för sig. El är inte en mänsklig rättighet.

Ah, kollade i brevlådan rätt nyligen och det var en del brev från soc såg jag, haft lite väl mycket ångest för att ta tag i det där men gör ett försök nu. Har alltid betalat för mig men har utebliven inkomst och enorma skulder så det har inte gått att betala någon räkning. Ibland får jag in några kronor som går till havregryn och annat, ibland har jag inte ätit i några veckor men sett det som en "vattenfasta"
Citera
2020-10-13, 13:22
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ah, kollade i brevlådan rätt nyligen och det var en del brev från soc såg jag, haft lite väl mycket ångest för att ta tag i det där men gör ett försök nu. Har alltid betalat för mig men har utebliven inkomst och enorma skulder så det har inte gått att betala någon räkning. Ibland får jag in några kronor som går till havregryn och annat, ibland har jag inte ätit i några veckor men sett det som en "vattenfasta"

Bor du i hyresrätt tycker jag du ska be soc om hjälp. Bor du i bostadsrätt blir det jobbigare, men du kan fortfarande få hjälp från svenska kyrka, Frälsningsarmén och andra organisationer.

Din ångest kommer inte bli bättre av att du stoppar huvudet i sanden. Se till att betal hyra, el, försäkringar och fackavgift i första hand. Sen ska det sägas att din ångest är fullt begriplig.

Ring upp bolag du har skulder hos och förklara situationen. De kan vara så pass fräcka att de skickar ett inkassokrav en gång per år men skita i att driva in skulden sen förrän "tjänat" tillräckligt på räntan tar de hjälp av kronkalle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in