2020-10-13, 10:16
Medlem
Gerard Butler r som en lightversion av Russel Crowe. Men han gr att titta p.
Citera
2020-10-13, 10:36
Medlem
Vermillionss avatar
Han r grym. Bra karisma.
300.
Law Abiding Citizen.
RockNRolla.
Olympus/London has fallen.
Den of Thieves.
Ska se Angel Has Fallen bara fr det.

Citat:
Ursprungligen postat av modv0074

I vilket avseende? Skdespelarmssigt antar jag.
Tror Gerard Butler kommer f en Oscar en vacker dag. Nr han blir lite ldre dock.
Senast redigerad av Vermillions 2020-10-13 kl. 10:38.
Citera
2020-10-13, 10:45
Medlem
15minFames avatar
Jag gillar honom ven om han kanske inte r min absoluta favorit.
Jag upptckte honom i Timeline och Dracula2000 och tyckte hans frvandling i 300 var imponerande.
Citera
2020-10-14, 02:27
Medlem
Korders avatar
Rtt begrnsad skdis, men i rtt roller funkar han bra. Han var utmrkt som en hrdfr och sliskig korrupt snut i Den of Thieves, exempelvis.
Citera
2020-10-17, 15:35
Medlem
carltellin88s avatar
Gerard Butler r dessutom ett rtt ocoolt namn. Butler betyder betjnt
Citera
2020-10-18, 12:58
Moderator
zanteras avatar
Han r vl dagens motsvarighet p typ Seagal. Ngon som duger som huvudperson i de lite mer B-filmerna som produceras dr man inte kan locka ett strre namn, men man vill nd ha in ngon som 'duger'.
Citera
2020-10-18, 22:47
Medlem
Amerikanska patrioter och en del kvinnor, frestller jag mig.
Citera
2020-11-20, 21:18
Medlem
storkmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Amerikanska patrioter

Han r skotte, men jag kan absolut tnka mig att majoriteten amerikaner missat det. Han r nog tilltalande fr att han oftast ser ut som och agerar som den typiska filmversionen av en everyman. Vldigt trig och okontroversiell, s de enda som gillar honom r nog sna som egentligen inte r filmintresserade.
Citera
2020-11-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmamma
Han r skotte, men jag kan absolut tnka mig att majoriteten amerikaner missat det. Han r nog tilltalande fr att han oftast ser ut som och agerar som den typiska filmversionen av en everyman. Vldigt trig och okontroversiell, s de enda som gillar honom r nog sna som egentligen inte r filmintresserade.

Ja precis, men spelar ofta amerikan.
Citera
2020-11-22, 04:44
Medlem
Geomeisters avatar
Har inget emot Gerard Butler. Jag kan tnka mig att flera av hans filmer slt bra mycket bttre n andra filmer av mer "respekterade" skdespelare.

Gllande mitt eget intresse av film har filmer som London Has Fallen minskat rejlt. Fr femton eller tio r sedan hade jag sett den utan problem. Nu tvekar jag mer. Jag kan ha fel, men det knns som en typ av film som inte kommer ge mig ngot. D tittar jag hellre p ldre actionfilmer dr scenerna r grvre, inte lika mycket CGI, mer humor samt visar en mer intressant tid. Letar man bland filmer senaste decenniet har det nog kommit en del bra actionfilmer, men mycket r mediokert. verkomplicerade handlingar, fr mycket CGI, saker man sett frut eller dligt skdespeleri. Jag orkar inte med snt lngre p samma niv. Jag gissar att ganska mnga av Gerard Butlers filmer tillhr den kategorin. Har grna fel!

Har en kompis som ser mycket film, men svagt intresse av att se gammalt. Det blir mycket Gerard Butler, Pirates of the Caribbean, Transformers, dagens Arnold och annat fr honom. Jag hade nog kunnat vara likadan, men knner att jag har mycket annat jag hellre tittar p. Det finns nstan ondligt med film om man tittar p alla genrer ifrn alla tider och lnder. Att vlja Angel Has Fallen nr jag har klassiker med Sean Connery, Kirk Douglas, Paul Newman eller Gregory Peck hemma knns avlgset. Visst kan den vara bttre n ngra av filmerna jag vljer fre, men sannolikheten knns inte stor.

Knns samtidigt ljligt att se ner folk baserat p filmerna de vljer att se. Bara fr att man sett allt med Gerard Butler betyder inte att man INTE sett senaste av Christopher Nolan, ngra Hitchcock klassiker eller rets bsta kinesiska film. Sjlva elitismen har aldrig lockat mig. Alla har olika intresseniver av film och alla gillar olika. Vem r jag att sga vad du ska eller inte ska gilla? Blir lite lgstadium av det hela nstan.
Citera
2020-11-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074

Riktigt bra beskrivning!
Citera
2023-05-11, 01:29
Medlem
Veniconess avatar
Innan "300" frknippade jag honom mest med den helt fantastiskt B-iga "Attila the Hun", dr Butler spelade hunnerkonungen Attila. Att verklighetens Attila sannolikt snarare hade mongoliska drag, samt att filmens romare trots att den utspelar sig p 400-talet efter Kristus br de vid det laget helt otidsenliga lorica segmentata (ett fel som fr vrigt syns i nstan alla Hollywoods romarfilmer) r en sak, men filmen r trots allt lite charmig och rolig att se. Men mer fantasy n historisk korrekthet, vilket oftast r fallet nr Hollywood frsker sig p att skildra antiken.

Men frn och med den dagen jag sg "300" fr frsta gngen r och frblir Gerard Butler kung Leonidas fr mig. Han r lika frknippad med den rollen som Malcolm McDowell r med Alex DeLarge i "A Clockwork Orange". Och visst r "300" en riktigt grym film, och rolig mellan varven.

Gerard Butler r kanske inte ngon utprglad karaktrsskdis, men som muskuls actionhjlte funkar han fint. Han verkar dock vara mycket trevlig och jordnra som person, enligt rykten ska han vara mycket schysst mot sina fans, han vgrar till exempel aldrig att skriva en autograf eller att stlla upp p en bild.

IMDb har ven en samling intressanta citat av herr Butler:

"In Scotland I'm just like a lot of other guys, but in America I'm seen as a very strong, masculine guy."

[on his family back home in Scotland] "I go home and they'll cook Christmas *dinner, and she's like, 'C'mon, give a hand, come on, wash the dishes or put the dishes away.' And I'm like, 'Mom, I am a major Hollywood movie star, I can't be doing this. It's embarrassing.'"

[on the masculinity of UK actors] "It's that deep voice, the intensity, the gravitas. You just hear the Scottish voice and you can hear a man with a set of heavy feet that are connected to the ground. When they smile, they really smile. When they stare, they really stare. There is just something burning about them."

[on how building up an intimidating physique was important for 300 (2006)]: "It's easy for me to be paranoid, especially when you're an actor playing the lead role. I have previously seen so many actors with a massive amount of armour on and then these little twiggy arms. I'm not naming any names, but some of them have these plummy accents and you think to yourself: 'You couldn't fight your way out of a paper bag and you're commanding armies or are supposed to be a knight or whatever. That's all so King Arthur. I wanted to be the guy who my men could look to and say: 'Yeah, I would follow him.' And the audience would look at him and think: 'Yeah, I can see why they would follow him into battle.' And then finally, that I would be feeling like: 'Of course they're going to follow me.' I also wanted to see that in their eyes, that I could feel they had respect for me."

[on enjoying his physique while it lasted for the first 300 (2006)]: "There is a certain amount of spraying that goes on to get you tan. The darker you get, the more your muscles show. They're still your muscles but we'd spray them to enhance them. We'd still work hard. By the end of the movie, I was cut so much that I could stick my fingers into the ripples of my abs. I would flash everyone with my six-pack--it was an eight-pack, actually. I was like, "check this out," because you are never going to see this again."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in