Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-23, 12:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Ja jag googlade lite och från 1 november så verkar det som att ingen leverantör får lämna medicin utanför dörrarna längre. Så antagligen måste de gå in i en låda eller så får man hämta ut det på utlämningsställe med leg. Riktigt dåligt, då kan man ej beställa medicin på det här sättet längre, suck.
En annan förändring är att alla paket fotograferas vid lådan innan det läggs i, eller hängs på dörrhandtaget.
Citera
2025-11-23, 12:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av networkdiskitis
Ah man vill ju liksom inte att en vara för typ 15000-20tkr bara lämnas utanför ens dörr när typ ingen öppnar eller är hemma varpå nån tjuv snitchar paketet och får sig en fin och god överraskning och man själv ingenting.
Upp till dig att avgöra beroende på vad du bor i för pundarhus. Det är ju en självklarhet att paket som delas ut mitt i natten utan att det finns vettiga brevlådor att stoppa dem löper en risk att försvinna
Citera
2025-11-23, 21:46
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av networkdiskitis
Vad är bomköring för nått?

När dom säger att personen inte var hemma. Fast dom inte ens testat att ringa på mobil eller på dörren.
Citera
2025-11-24, 10:50
Medlem
Aha ok tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
När dom säger att personen inte var hemma. Fast dom inte ens testat att ringa på mobil eller på dörren.
Citera
2025-11-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ja jag googlade lite och från 1 november så verkar det som att ingen leverantör får lämna medicin utanför dörrarna längre. Så antagligen måste de gå in i en låda eller så får man hämta ut det på utlämningsställe med leg. Riktigt dåligt, då kan man ej beställa medicin på det här sättet längre, suck.

jag har för mej att läkemedelsverket + moderaterna drev frågan väldigt hårt eftersom 7stk hade blivit av med föreskrivna läkemedel på 5år hos apotea - trots flera tiotusentals utskick varje dag. och det var tydligen för mycket (skrattretande - i know). men då klubbades lagen igenom

https://www.facebook.com/apotea.se/posts/i-tio-%C3%A5r-har-apotea-levererat-paket-hem-till-er-nu-vill-l%C3%A4kemedelsverket-stoppa-/5958152680931291/

denna regering har gjort en hel del skitlagar so far. att förbjuda läkemedel till brevlåda/dörr är inte den enda. nu smäller även apoteket apoteket upp fler paketboxar. men vad gör det om handikapande ändå inte kan ta sig till dem?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-29 kl. 07:53.
Citera
2025-11-29, 08:51
Medlem
När jag läser denna tråd kanske jag ändå ska vara tacksam att mina paket ändå alltid har kommit fram.

Men dom är hopplösa att ha att göra med, väljer alltid andra alternativ om det är möjligt, men ibland väljer företaget man handlar av åt en 🤷‍♀️

Så fort jag får meddelande att min leverans är på väg med earlybird så mailar jag in att ni tar er inte in i min port så det är inte lönt att ni försöker, ring mig istället då. Får automatiskt svar "earlybird har nyckel till din port" ehm nää det har dom inte mailar jag tillbaka. Sen slutar det varje gång i alla fall med att jag får ett meddelande att earlybird har försökt att leverera ditt paket men misslyckats. Och sen tar det flera dagar så dyker nån upp dagtid och ringer på dörren och levererar istället.
Citera
2025-11-29, 10:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
När jag läser denna tråd kanske jag ändå ska vara tacksam att mina paket ändå alltid har kommit fram.

Men dom är hopplösa att ha att göra med, väljer alltid andra alternativ om det är möjligt, men ibland väljer företaget man handlar av åt en 🤷‍♀️

Så fort jag får meddelande att min leverans är på väg med earlybird så mailar jag in att ni tar er inte in i min port så det är inte lönt att ni försöker, ring mig istället då. Får automatiskt svar "earlybird har nyckel till din port" ehm nää det har dom inte mailar jag tillbaka. Sen slutar det varje gång i alla fall med att jag får ett meddelande att earlybird har försökt att leverera ditt paket men misslyckats. Och sen tar det flera dagar så dyker nån upp dagtid och ringer på dörren och levererar istället.

Earlybird leverarar med tidningsbuden vad jag vet, darför dom alltid kommer in överallt och det är så tidigt ofta.
Citera
2025-11-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Earlybird leverarar med tidningsbuden vad jag vet, darför dom alltid kommer in överallt och det är så tidigt ofta.

Jo precis, men jag har privat hyresvärd och ingen i byggnaden har tidningen så dom kommer sig inte in här 🤷‍♀️ Jag försöker alltid meddela det i tid men får bara autosvar ändå fram tills jag får meddelandet att dom inte kunnat leverera 🙈 helt meningslöst att ens försöka.
Citera
2025-12-04, 09:55
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jo precis, men jag har privat hyresvärd och ingen i byggnaden har tidningen så dom kommer sig inte in här 🤷‍♀️ Jag försöker alltid meddela det i tid men får bara autosvar ändå fram tills jag får meddelandet att dom inte kunnat leverera 🙈 helt meningslöst att ens försöka.

Ja då blir det lite svårt att komma in.
Citera
2025-12-04, 10:08
Medlem
Citat:

De får inte lämna paket från Apoteket utanför dörren längre. För mig har det funkat bra med Early Bird, de har gått en trappa upp (utomhus) och lämnat paketet när det inte får plats i brevlådan.

Valde att inte använda dem längre då de har lev.tid ända fram till kl 22, och då är det min sovtid.

Ringde Apotea och de hjälpte mig att ändra till Postnord, jag skulle få ett meddelande via sms för att beställa dag/tid.
Kvällen efter ringde det på dörren, utan sms tidigare och där stod leveransen. Tänk om jag inte varit hemma eller valt att inte öppna på kvällstid?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in