2020-10-12, 15:52
  #1
Medlem
H24s avatar
Man, 28 år. Normalviktig, ingen historia. Hyfsad kost, inget nikotin, inget eller måttligt med alkohol. Dricker dock kaffe dagligen och har gjort i många år.

Haft blandade hälsoproblem under en period. Trötthet, andfådd, ont i magen, distinkt halsbränna och en känsla av "klump" i halsen. Vissa dagar är bra, andra är sämre. Kommer och går. Har tänkt söka för detta under tid, men ofta har det kommit en bra period och jag har kommit av mig.

Blev rejält trött för en vecka sedan med märkliga symptom. Illamående, en "sugande" känsla i magen, svår trötthet. När jag ska borsta tänderna är där massor med blod i munnen. Får en tid på VC samma dag där jag får träffa en specialist.

Läkaren trycker till på olika punkter på min mage. De flesta känns det ingenting på, men vid en specifik gör det extremt ont. Han förklarar att jag med största sannolikhet har magsår och skriver ut Esomeprazol (40mg) samt någonting som heter Primperan. Därefter kostomläggning med totalförbud mot kaffe, alkohol, kolsyra, juicer med mera.

Eventuellt sa han att jag också kan ha ett sår i min matstrupe (?) samt nämnde möjligheterna till ett bråck på matstrupen. Han förklarade att man normalt sett hade utrett mer direkt, men på grund av Corona-belastning kommer vi börja med detta. Jag skulle kontakta han om 1-2 veckor och berätta vad som händer. Jag har ögnat igenom min journal och där står det såhär, i urval

"Svider i epigastrium, maximum ont i mesogastrium. Inga kräkningar, men färskt blod i munnen på morgonen. Kraftig palpitationsömhet i mesogastrium. Hög misstanke om gastroduodenalt sår och kronisk gastrit"

Kronisk gastrit är såvitt jag förstår vad som i folkmun kallas magkatarr (?). Jag har diskuterat saken med en kompis på medicinprogrammet och som jag förstår det beror nästan alla duodenala sår på Helicobacter Pylori. Vad gör egentligen en protonpumpshämmare ensamt mot detta? Har tagit Esomeprazol i 5-6 dagar och upplever ingen skillnad, förutom att jag är rejält trött.

Uppfattar min läkare som en mycket trevlig och kompetent man och kommer göra exakt som jag blir tillsagd. Har högt förtroende. Men skulle vara tacksam om en kunnig Flashbackare kunde förklara lite närmare vad jag lider av och hur prognosen ser ut! Försöker få grepp om ämnet
Citera
2020-10-12, 19:07
  #2
Medlem
Dom borde kunnat ta lite blodprover och bla testa för Heliobacter Pyroli, finns även ett hemmatest som man kan köpa på apoteket.

Misstänker man magsår så får man väl normalt både antibiotika och PPI.
Citera
2020-10-12, 20:49
  #3
Medlem
Låter inte som en svensk läkare, mesogatrium talar svenska läkare aldrig om.

Förekomst av blod i munnen är ett alarmsymtom, där gastroskopi ska göras. Kan vara alkvarlig orsak även om så inte behöver vara fallet.

Hoppas Hb, blodvärde ligger bra. Precis som andra aagt orsakas sår i tolvfingertarmen av Helicobacter pylori i ca 95 % av fallen. Behandling är då 2 antibiotika och PPI. Det räcker inte m enbart esomeprazol. Om man inte gastroskoperar, så får bakerien påvisas genom utandningstest (UBT) el avföringsanalys.
Citera
2020-10-12, 21:16
  #4
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Låter inte som en svensk läkare, mesogatrium talar svenska läkare aldrig om.

Förekomst av blod i munnen är ett alarmsymtom, där gastroskopi ska göras. Kan vara alkvarlig orsak även om så inte behöver vara fallet.

Hoppas Hb, blodvärde ligger bra. Precis som andra aagt orsakas sår i tolvfingertarmen av Helicobacter pylori i ca 95 % av fallen. Behandling är då 2 antibiotika och PPI. Det räcker inte m enbart esomeprazol. Om man inte gastroskoperar, så får bakerien påvisas genom utandningstest (UBT) el avföringsanalys.

Nej, han var iranier. Pratade mycket dålig svenska, men flytande engelska. HB, blodvärde låg bra i en allmän hälsokontroll jag gjorde för ett halvår sen. Alright, vad bör jag göra? Ta upp detta vid nästa kontakt?
Citera
2020-10-12, 21:51
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
utanför din fråga: lär dig allt om skonsam kost.
Citera
2020-10-12, 22:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Nej, han var iranier. Pratade mycket dålig svenska, men flytande engelska. HB, blodvärde låg bra i en allmän hälsokontroll jag gjorde för ett halvår sen. Alright, vad bör jag göra? Ta upp detta vid nästa kontakt?
Säg att u diskuterat m expertis, att gastroskopi ska göras o att du ska testas hör Helicobacter.
Citera
2020-10-13, 22:20
  #7
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Säg att u diskuterat m expertis, att gastroskopi ska göras o att du ska testas hör Helicobacter.

Hmmm, will do. Risk att man trampar någon på tårna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in