Man, 28 år. Normalviktig, ingen historia. Hyfsad kost, inget nikotin, inget eller måttligt med alkohol. Dricker dock kaffe dagligen och har gjort i många år.
Haft blandade hälsoproblem under en period. Trötthet, andfådd, ont i magen, distinkt halsbränna och en känsla av "klump" i halsen. Vissa dagar är bra, andra är sämre. Kommer och går. Har tänkt söka för detta under tid, men ofta har det kommit en bra period och jag har kommit av mig.
Blev rejält trött för en vecka sedan med märkliga symptom. Illamående, en "sugande" känsla i magen, svår trötthet. När jag ska borsta tänderna är där massor med blod i munnen. Får en tid på VC samma dag där jag får träffa en specialist.
Läkaren trycker till på olika punkter på min mage. De flesta känns det ingenting på, men vid en specifik gör det extremt ont. Han förklarar att jag med största sannolikhet har magsår och skriver ut Esomeprazol (40mg) samt någonting som heter Primperan. Därefter kostomläggning med totalförbud mot kaffe, alkohol, kolsyra, juicer med mera.
Eventuellt sa han att jag också kan ha ett sår i min matstrupe (?) samt nämnde möjligheterna till ett bråck på matstrupen. Han förklarade att man normalt sett hade utrett mer direkt, men på grund av Corona-belastning kommer vi börja med detta. Jag skulle kontakta han om 1-2 veckor och berätta vad som händer. Jag har ögnat igenom min journal och där står det såhär, i urval
"Svider i epigastrium, maximum ont i mesogastrium. Inga kräkningar, men färskt blod i munnen på morgonen. Kraftig palpitationsömhet i mesogastrium. Hög misstanke om gastroduodenalt sår och kronisk gastrit"
Kronisk gastrit är såvitt jag förstår vad som i folkmun kallas magkatarr (?). Jag har diskuterat saken med en kompis på medicinprogrammet och som jag förstår det beror nästan alla duodenala sår på Helicobacter Pylori. Vad gör egentligen en protonpumpshämmare ensamt mot detta? Har tagit Esomeprazol i 5-6 dagar och upplever ingen skillnad, förutom att jag är rejält trött.
Uppfattar min läkare som en mycket trevlig och kompetent man och kommer göra exakt som jag blir tillsagd. Har högt förtroende. Men skulle vara tacksam om en kunnig Flashbackare kunde förklara lite närmare vad jag lider av och hur prognosen ser ut! Försöker få grepp om ämnet
Haft blandade hälsoproblem under en period. Trötthet, andfådd, ont i magen, distinkt halsbränna och en känsla av "klump" i halsen. Vissa dagar är bra, andra är sämre. Kommer och går. Har tänkt söka för detta under tid, men ofta har det kommit en bra period och jag har kommit av mig.
Blev rejält trött för en vecka sedan med märkliga symptom. Illamående, en "sugande" känsla i magen, svår trötthet. När jag ska borsta tänderna är där massor med blod i munnen. Får en tid på VC samma dag där jag får träffa en specialist.
Läkaren trycker till på olika punkter på min mage. De flesta känns det ingenting på, men vid en specifik gör det extremt ont. Han förklarar att jag med största sannolikhet har magsår och skriver ut Esomeprazol (40mg) samt någonting som heter Primperan. Därefter kostomläggning med totalförbud mot kaffe, alkohol, kolsyra, juicer med mera.
Eventuellt sa han att jag också kan ha ett sår i min matstrupe (?) samt nämnde möjligheterna till ett bråck på matstrupen. Han förklarade att man normalt sett hade utrett mer direkt, men på grund av Corona-belastning kommer vi börja med detta. Jag skulle kontakta han om 1-2 veckor och berätta vad som händer. Jag har ögnat igenom min journal och där står det såhär, i urval
"Svider i epigastrium, maximum ont i mesogastrium. Inga kräkningar, men färskt blod i munnen på morgonen. Kraftig palpitationsömhet i mesogastrium. Hög misstanke om gastroduodenalt sår och kronisk gastrit"
Kronisk gastrit är såvitt jag förstår vad som i folkmun kallas magkatarr (?). Jag har diskuterat saken med en kompis på medicinprogrammet och som jag förstår det beror nästan alla duodenala sår på Helicobacter Pylori. Vad gör egentligen en protonpumpshämmare ensamt mot detta? Har tagit Esomeprazol i 5-6 dagar och upplever ingen skillnad, förutom att jag är rejält trött.
Uppfattar min läkare som en mycket trevlig och kompetent man och kommer göra exakt som jag blir tillsagd. Har högt förtroende. Men skulle vara tacksam om en kunnig Flashbackare kunde förklara lite närmare vad jag lider av och hur prognosen ser ut! Försöker få grepp om ämnet