2020-10-12, 14:33
Bannlyst
Har sett att det finns massa företag som tar över ens skulder lr lån mot mycket lägre ränta.
För mig som haft/har massa skulder hos klarna och ferratum som har skyhöga räntor har det varit jättebra.

Jag kan t.e.x begära ut 10.000kr från ferratum till 47% ränta, har pengarna på mitt konto nån timma senare.
Sen flyttar jag skulden till annat bolag som har 6-8% ränta, funkar jättebra.

Jag förstår att dom tjänar lite på det, men vet också att många sen inte kan betala sina skulder.

Har en kompis som flyttade över skulder på 50.000kr som han sen inte kunde betala. så det gick till kronkalle.

Min undran är om det är kriminella som ligger bakom dessa företag som tar över ens skulder, är det pengatvätt lr varför gör dom det?
Citera
2020-10-12, 14:43
Medlem
Stygotiuss avatar
De gör det naturligtvis för att tjäna 6-7 % ränta, vilket är bra i en nollräntemiljö.
Citera
2020-10-12, 14:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
Har sett att det finns massa företag som tar över ens skulder lr lån mot mycket lägre ränta.
För mig som haft/har massa skulder hos klarna och ferratum som har skyhöga räntor har det varit jättebra.

Jag kan t.e.x begära ut 10.000kr från ferratum till 47% ränta, har pengarna på mitt konto nån timma senare.
Sen flyttar jag skulden till annat bolag som har 6-8% ränta, funkar jättebra.

Jag förstår att dom tjänar lite på det, men vet också att många sen inte kan betala sina skulder.

Har en kompis som flyttade över skulder på 50.000kr som han sen inte kunde betala. så det gick till kronkalle.

Min undran är om det är kriminella som ligger bakom dessa företag som tar över ens skulder, är det pengatvätt lr varför gör dom det?

Dom tjänar pengar på räntan helt enkelt.
Citera
2020-10-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
För mig som haft/har massa skulder hos klarna och ferratum som har skyhöga räntor har det varit jättebra

Vet inte om du missförstått rller bara uttrycker det konstigt. De tar inte över dina skulder men långivarens fordringar på dig. Du behåller dkulderna men är skyldig den nya långivaren pengar istället.
Citera
2020-10-12, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vet inte om du missförstått rller bara uttrycker det konstigt. De tar inte över dina skulder men långivarens fordringar på dig. Du behåller dkulderna men är skyldig den nya långivaren pengar istället.

Klart jag fattar, men skillnaden på räntan är ju enorm.
Lånade 15.000kr hos ferratum för nåt år sen och med den betalningstakten jag valde så skulle jag fått betala 45.000kr när lånet var återbetalt.

Dom här nya företagen som tar över ens skulder har väl inte rättigheter att låna ut pengar själva antar jag och därför tar över andras krediter lr vad man nu ska kalla det.

Fick bara för mig att det låg pengatvätt lr kriminalitet bakom eftersom dom så lättvindigt och snabbt tar över alla skulder jag slussar vidare.
Citera
2020-10-12, 16:09
Medlem
yz44s avatar
De tjänar pengar på räntan vilket jag inte är den första att nämna.
Sedan antar jag att de har någon form av avgifter i samband med övertaget.
Vore bättre om du först sparade pengar så att du har till oväntade utgifter.
Citera
2020-10-12, 16:16
Medlem
Och till frågan om kreditförlusterna så är det kalkylerad risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in