• 1
  • 2
2020-10-11, 22:43
Medlem
Min dator pajade och hittade en gammal laptop i förrådet. En Acer Chromebook. Den fungerar helt som den ska, förutom att jag inte kan spela upp film eller serie. Varken dplay, cmore eller någon sådan sida alls fungerar. Alla sidorna säger samma sak, att jag måste uppdatera webbläsaren. Jag har spenderat hela kvällen till att försöka komma på hur i helvete jag gör.

Det enda jag kan hitta när jag försöker leta i inställningar är, som rubriken lyder, att supportlivscykeln har upphört och att datorn inte längre tar emot uppdateringar.

Men är det bara att acceptera det? Att en fullt fungerande dator inte kan ta emot fler uppdateringar? Kan det verkligen vara så? Vem fan köper isåfall ens Chromebook, om den vägrar samarbeta efter ca 5år?
Citera
2020-10-11, 22:52
Medlem
Installer Linux på den.

Har själv en chromebook som ligger och dammar.

Lär göra det själv om jag någonsinne kommer att bruka den datoren igän
Citera
2020-10-11, 22:53
Medlem
Grattis. Du har just upptäckt Googles affärsplan med Chromebooks. Du, precis som alla andra Chromebook-ägare, kommer att märka av detta inom kort. Och ja, det är bara att acceptera. Finns inget du kan göra, förutom att köpa en ny Chromebook då, vilket dom så klart så gärna vill. Google har tagit "planned obsolescence" till en helt ny nivå. Och i framtiden kommer det att bli standard på massvis med andra produkter: mobiltelefoner, skrivare osv.
Citera
2020-10-11, 22:53
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Du skulle ju kunna prova det som föreslås här:

https://www.howtogeek.com/309272/how...re-is-too-old/
Citera
2020-10-27, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Installer Linux på den.

Har själv en chromebook som ligger och dammar.

Lär göra det själv om jag någonsinne kommer att bruka den datoren igän
Äh, det kan vara skit med att försöka installera Linux på dem. Såklart att man läst om folk som tagit ut hårddisken och installerat på en annan maskin. Varpå de kunnat starta Chromebooken i textläge, och undan för undan fått en fungerande maskin.
Egendomligt nog så har dessa som provat detta, några av dem meddelat att maskinen inte känner igen tangentbordet, utan de har i nödfall fått koppla in ett externt gammalt USB-tangentbord och kommit runt det på så vis.
Ett annat problem som har rapporterats är att batteristyrningen fungerat dåligt. Med åtföljande kortare batteritid. Och tex att skifte till vänteläge/viloläge inte går smidigt. Och ett trixande som är svårt att få till.
Det finns också rapporterade problem med Chromebookens kamera att man inte fått till någon drivare till den.
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Grattis. Du har just upptäckt Googles affärsplan med Chromebooks. Du, precis som alla andra Chromebook-ägare, kommer att märka av detta inom kort. Och ja, det är bara att acceptera. Finns inget du kan göra, förutom att köpa en ny Chromebook då, vilket dom så klart så gärna vill. Google har tagit "planned obsolescence" till en helt ny nivå. Och i framtiden kommer det att bli standard på massvis med andra produkter: mobiltelefoner, skrivare osv.

Jo, det är tydligt för den som kan kolla vilka builds som finns på olika utgåvor. Och hur ofta de kommit ut. Factory reset hjälper ju inte heller. Det är detsamma med tex en del läsplattor att de inte kan spela upp vissa nyare mediaformat, och en del webbsidor ser numera ut som kattskit, pga att webbläsaren är uråldrig.
Det är också synd att många läsplattor har otillräckligt USB stöd.
Och de flesta läsplattor är väl också helt utan USB numera ?

Fonot: Man kan kalla Chromebook OS för en klon av Linux men i så fall en egen build just för den plattformen
Citera
2020-10-27, 10:55
Medlem
Ok.

Lättare sagt än gjort med andra ord?

Nu fick jag lyst att pula på med den för at se om det blir sopkorgen eller en fungerade dator av chromebooken.
Citera
2020-10-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Ok.

Lättare sagt än gjort med andra ord?

Nu fick jag lyst att pula på med den för at se om det blir sopkorgen eller en fungerade dator av chromebooken.
Hehe, lycka till, det du behöver veta är om det är 32-bits eller 64-bits OS build. Det är också så att du kanske inte kan välja boot-order heller. USB-stödet kan tex vara begränsat när det gäller access till extern DVD/CD-läsare eller USB-minne.
Lyckas du installera den så se till att nätverk är avslaget, och att du väljer engelska språket och engelskt tangentbord. Det kan du ändra sedan.
Glöm absolut inte ditt root lösenord, använd inga svenska tecken i varken användarnamn eller lösenordet.
Efter en lyckad installation kan du aktivera nätverket och ta hem uppdateringar.
Ta hem bara några i taget, ifall det är en långsam maskin.
Xubuntu är en "lättare" version av Ubuntu.

Xubuntu 18.04 32 bit fungerar på några Chromebooks minns dock inte exakt modell.
Man bör inte ha nätverket påslaget när installationen startar för då hämtas i regel den senaste versionen och då kan installationen ta hur lång tid som helst, trots att du har en snabb linje.
Lättast att ladda hem en full iso på en annan dator, bränna på DVD eller USB-pinne. Och börja därifrån.

Kom ihåg att vänteläge/viloläge kan strula. Fungerar det så är det bara att tacka och ta emot. Den hjälp som finns om detta problem är inte mycket till hjälp.
Den kan fungera, men det är inte säkert.
Lycka till !
Citera
2020-10-28, 06:37
Medlem
Här kan du hämta hem Xubuntu:

http://ftp.lysator.liu.se/ubuntu-dvd...18.04/release/

Direktlänk till 32 bits iso:
http://ftp.lysator.liu.se/ubuntu-dvd...sktop-i386.iso

1,55 GB stor är den

64 bits iso:
http://ftp.lysator.liu.se/ubuntu-dvd...ktop-amd64.iso

1,56 GB stor är den
Senast redigerad av NegerStryparen 2020-10-28 kl. 06:57.
Citera
2020-10-28, 12:35
Medlem
brianmolkos avatar
Voyager OS är också en typ av Xubuntu
Citera
2020-10-28, 15:58
Medlem
Tackar för hjälpen negerstryparen.
Citera
2020-11-23, 12:25
Avstängd
till ts. va var det för gammal chromebook du har? film osv osv funkar prima i min acer r11 cb5132t
Citera
2020-11-29, 18:56
Medlem
psykosnyckels avatar
Ett dåligt skämt eller doppar Gagle fötterna i evil corp dammen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in