2020-10-12, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Här ett intressant reportage där Glenn Hyséns diskuterar Frölundas beslut att ta bort indianen som deras klubbsymbol samt att byta namn för att inte diskriminera indianer. Min tanke är väl att indianer borde känna sig ärade att bli ärade av att få vara ett affisch namn för denna klubb. Vad anser ni?

https://www.friatider.se/glenn-hysens-bisarra-svt-debatt-om-frolundas-indian

https://www.svtplay.se/video/28515214/motet/motet-sasong-1-inte-er-indian?start=auto

Om det är något fel på glassen Sitting Bull, ja men låt Triumfglass producera isglassar av Karl XII då. Verkligen något att suga på. Gustav II Adolf borde vara någon slags stor fet chokladglass. Vad mätt man skulle bli att äta den.
Citera
2020-10-12, 20:41
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLonsdale
Så en vit kärring med rastaflätor sitter och pratar om "vi" och "oss" när hon beskriver Indianer i Amerika?

Helt absurt.

Hennes namn måste ju vara taget. Inte en chans att hon har något släktskap överhuvudtaget till indianerna därborta.

Om jag hade varit Glenn så hade jag vridit på allt och börjat ifrågasätta om hon verkligen har gener från Indianerna. Mena på att hon ser ut som vilken svensk tant som helst. Det hade nog triggat henne riktigt ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nog är Antonie Grahamsdaughter ett taget namn. Till inte allt för länge sedan hette hon Antonie Frank. Hon tycks dock vara adopterad från Kanada så det är väl möjligt att hon hittat någon droppe indianblod som ger henne "tolkningsföreträde". Om hon har fler ml än exempelvis Elizabeth Warren och om hon utgår ifrån Nürnberglagarna för att fastställa sin etnicitet har jag dock mindre koll på.

Hur som helst, för den som inte fått nog av hennes bisarra vimsande i SVT, kan följande kanske vara av intresse: https://www.facebook.com/antonie.frank

Hon fick reda på att hon var typ 128-delsindian när hon var över 50 år gammal och har varit identitetsindian sedan dess. Hon har även klagat på glassorter Sitting Bull. Sök på hennes namn här på FB ifall du är intresserad av personlighetsstörningar. Låt bli ifall du vill må bra.
Citera
2020-10-12, 20:53
Medlem
Imnshos avatar
Det här klippet kan bli en klassiker på YouTube om sådär en 50 år. När man vill visa hur galen man var på 10- och 20-talet.

Om vi nu inte har blivit en muslimsk stormakt i norr vid den tiden, men man kan ju hoppas på motsatsen.

Ärligt talat tycker jag det var ganska underhållande! Nu kan vi lägga Bamse till Pippi och Tintin på litteratur som ska brännas på bål som "entartet kunst".
Citera
2020-10-12, 22:57
Medlem
Vilken motbjudande hagga fick Glenn möta. Tycker synd om honom faktiskt att behöva bli utsatt för denna låtsas Pocahontas varelse...
Citera
2020-10-13, 00:24
Medlem
Proras avatar
Strongt av Glenn att inte gå bananas. Tokans identifikation med Amerikas ursprungsbefolkning påminner lite om hur John Goodmans rollfigur i filmen 'The Big Lebowski' gick in för att identifiera sig som jude, då hans f.d. fru var judinna, men inte han själv.

Tyder på bristande självkänsla.

Själv har jag det senaste året, via riksarkivets digitala tjänster, lyckats nosa mig fram till att jag eventuellt är en 32-dels vallon. Belgien är främst känt för 80-tals synthmusik, choklad och pedofili.

Inget att slåss med näbbar och klor för.
Citera
2020-10-13, 00:42
Medlem
Kosmos.s avatar
USA har ju sina Minnesota Vikings. Trots att 90% av spelarna i laget är svarta. Inte lipar vikingättlingarna i Minnesota för det.

Det hade förmodligen kallats rasism om de ens gjorde det.

Vikings:
https://3l80wd1puyd7ygyvj1butkd1-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/08/vikings-2-1024x682.jpg
Senast redigerad av Kosmos. 2020-10-13 kl. 01:04.
Citera
2020-10-13, 00:42
Bannlyst
Tacka för att MFFs logga inte har någonting pk fascisterna kan haka upp sig på.

Jag hade blivit så förbannad om politisk korrekhet jävlades med mitt lag. Det är redan i varje jävla film franchise man brukade tycka om i varje aspekt av livet. Hade dem inkränkt även på mitt idrottslag hade jag blivit skogstokig.
Citera
2020-10-13, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det här klippet kan bli en klassiker på YouTube om sådär en 50 år. När man vill visa hur galen man var på 10- och 20-talet.

Om vi nu inte har blivit en muslimsk stormakt i norr vid den tiden, men man kan ju hoppas på motsatsen.

Ärligt talat tycker jag det var ganska underhållande! Nu kan vi lägga Bamse till Pippi och Tintin på litteratur som ska brännas på bål som "entartet kunst".

Nu när du säger det, hade tidsresor varit möjliga och någon skickat hit mig ifrån 05-06 någonting hade jag antagit att detta var ett humorinslag "framtidens hipp hipp" hade jag tänkt. Hennes utseende korrellerar så bra med vad hon säger.

Hon är en vandrande stereotyp, riktigt rolig. Något aningslöst över henne också. När hon plockar upp bamse i vilda västern trillade jag av soffan av garv.

Kan detta vara ett skämt? Driver hon med folk? Detta kan vara det roligaste SVT producerat och det var inte ens intentionellt.
Senast redigerad av ArrigoSacchi 2020-10-13 kl. 01:12.
Citera
2020-10-13, 00:48
Medlem
Horleifs avatar
Kärringen måste ha rökt nåt jävligt starkt om hon orkar sitta och leta efter "rasistiska" stereotyper i bamse
Citera
2020-10-13, 00:52
Medlem
Att han inte gav tokkärringen sin halsduk. Fullkomligt psyksjuk och lika logiskt tänkande som BLM. Märkligt att hon kallade sig själv indian vilket är ett namn Columbus gav dem. En vit man. Trivs hon inte är det bara att åka hem!

Märkligt att SVT (på)tvingat på honom en neutral jacka så att man bara såg lite av tröjans färg.
Senast redigerad av KamratBlue 2020-10-13 kl. 00:55.
Citera
2020-10-13, 01:55
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Jag tog liksom upp detta vidriga i egen tråd.

(FB) Dags att skrota namnet Indianerna i Speedway?

Dags att inse att det är 2020 liksom. Sitting Bull och Indianerna är problematiska och skymfande typ. Gör om och gör rätt! Fatta!

Indianerna har inget med Sverige att göra och vi behöver därav inte heller känna någon skuld.

Gillar du inte namnet så sluta bry dig eller vänd andra kinden till.

Detta är ett bra exempel på det nya kränkta och bry samhället som har vuxit fram och en anledning till att jag lämnade Sverige.
Citera
2020-10-13, 03:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Rasism är förstås aldrig OK. Att dela in människor i grupper och rangordna dessa är visserligen vänsterns paradnummer, men även rasisthögern håller på så. Dock är det vänstern som gjort det till sin officiella metodik medan densamma anklagar högern för att vara rasistisk. Detta går tillbaka till Marx som menade att klassfrågan var viktigare än rasfrågan.

Oavsett om det gäller klass eller ras handlar det i grunden om fördomar. Vänstern är lika skyldiga till fördomar och kollektivism som rasisthögern.

Indianerna - eller de amerikanska kontinenternas ursprungsfolks ättlingar - har fått sällskap på kontinenten. Detta menar vissa innebar att deras mark stals och deras traditioner blev hopplöst föråldrade vid jämförelse med européernas modernare sätt. Inget konstigt eller fel med det. Tiden går.

"Stulen mark". Indianerna hade insikten om att mark ägdes av den starkaste. Européerna blev efter ett tag starkast och har därför kontroll över marken nu.

"Förgiftade filtar". I en tid då man trodde att sjukdomar (som t ex smittkoppor) orsakades av onda andar som invaderade kroppen på den som syndat mot gud är det svårt att tänka sig hur en filt kan genomgå samma sak. Inte heller hade man förståelse för att smittkoppssmittan kunde användas som vapen. Men dessa förgiftade filtar är en myt som vandrat från mun till mun i hundratals år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in