Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-10-11, 10:37
Medlem
Som rubriken lyder; har någon här testat tillaga och äta uggla?

Nyfiken på hur det smakar.
Citera
2020-10-11, 10:39
Bannlyst
Av respekt för Flashbackanvändaren EnlitenUggla så har jag avstått.
Citera
2020-10-11, 10:39
Medlem
Det är en rovfågel
Citera
2020-10-11, 10:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är en rovfågel

Finns det mycket gifter i ugglans näringskedja då?
Citera
2020-10-11, 10:49
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Av respekt för Flashbackanvändaren EnlitenUggla så har jag avstått.

Samma här....

Ämnet är dock intressant. Personligen har jag i fågelväg bara ätit kyckling, höna, duva och ripa. Stekta sparvar har jag missat men det finns ju skator, kråkor, trutar, örnar osv som de flesta inte ätit. Uggla har jaginte ens tänkt på...
Citera
2020-10-11, 10:52
Medlem
wh0res avatar
Följande ugglor tas upp i artskyddsförodningen. Fjälluggla, hökuggla, sparvuggla, slaguggla, lappuggla, jorduggla och pärluggla. Jag är dålig på ugglor, men det kan vara så att det inte finns så många varianter du kan äta i Sverige.

Jag orkar inte heller kolla upp vilken skyddsklass de omfattas av, men de nämns iallafall i förordningen så helt fritt fram är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så där, där satt googlingen som en smäck (Aftonbladet).

Du hänvisar till en artikel som avser en maträtt med bläckfisk. TS frågar om ugglor.
Senast redigerad av wh0re 2020-10-11 kl. 11:04.
Citera
2020-10-11, 10:53
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så där, där satt googlingen som en smäck (Aftonbladet).

Haha, Magnus skinka vore absolut något att sätta tänderna i om den är vällagad. Hade inte tvekat en sekund om jag vart erbjuden att käka Magnus Uggla hur bisarrt det än vore.
Citera
2020-10-11, 10:53
Bannlyst
Kan, kan du garanterat!

Frågan är hur det smakar, mycket vilt tar väl smak av det den konsumerar, björn är väl ett sådant exempel, i USA så går det knappt och äta björn som skjutits under laxvandringen då det köttet smakar rutten fisk, medans blåbärskäkande björn kan smaka himmelskt.

Ugglor riktar väl in sig på möss, sorkar och andra smågnagare, allt som kryper och krälar, vilket låter sådär.

Har för mig att jag sett något sådant där galet outsider avsnitt med någon tokgalning i England som levde ”off the grid”, han gick längs med vägarna och plockade påkört vilt, det var grävling, räv m.m.

Har något svagt minne av att han fiskade upp någon dikesmarinerad mindre rovfågel, ingen uggla dock.
Citera
2020-10-11, 11:02
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Har för mig att jag sett något sådant där galet outsider avsnitt med någon tokgalning i England som levde ”off the grid”, han gick längs med vägarna och plockade påkört vilt, det var grävling, räv m.m.

Har något svagt minne av att han fiskade upp någon dikesmarinerad mindre rovfågel, ingen uggla dock.

Nu påminde du mig om Woitek, en gammal polare... Jävlar vad jag har har garvat till historien när Woitek och jag för trettio år sedan körde förbi ett överkört rådjur och Woitek skrek "roadkill" "stanna"...

Har inget med Ugglor att göra, men du påminde mig.
Citera
2020-10-11, 11:08
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Haft onöjet att testa på en Uggla. Kan säga att det finns skäl till att välja kycklingar framför tuppar.
Citera
2020-10-11, 11:10
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Nu påminde du mig om Woitek, en gammal polare... Jävlar vad jag har har garvat till historien när Woitek och jag för trettio år sedan körde förbi ett överkört rådjur och Woitek skrek "roadkill" "stanna"...

Roadkill är jättevanligt i USA och Australien. Visst har man ju polare som släpar hem hare och vildsvin. Och varför inte? De har ju inte massa hagel i ärslet!
Citera
2020-10-11, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin

Woitek, alla känner en Woitek som inte riktigt är som oss andra!

Med det namnet kommer en förpliktelse att vara et original!

Han den där Steve Rinella som har jaktprogram och gästat Joe Rogan är väl känd för att äta allt han skjuter, och även predatorer, har för mig att han hade någon tes om att predatorer inte är favoritköttet.

Förhoppningsvis vaknar det någon Woitek i Pajala snart med ett pangrecept på Berguv(Ugglornas rolls royce)!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in