• 1
  • 2
2020-10-11, 01:59
Medlem
Jag vill höra era åsikter och undrar om ni tror jag har någon diagnos som jag borde testa mig för eller om jag bara är normal.

Är 22 år gammal kille som är introvert och har socialfobi. Har inga vänner och träffar inte ens familjen längre och det är helt egenvalt och frivilligt. Har verkligen inget behov av socialt umgänge eller nära relationer. Har kommit fram till att jag hatar att vara i närheten av andra människor och kan inte ens hänga med folk i 5 minuter innan jag får huvudvärk av dem och vill dra och vara för mig själv, jag finner bara andra personer oerhört irriterande och har aldrig upplevt någon personkemi med någon i hela mitt liv så därför känner jag bara att jag utsätter mig själv för negativitet när jag är bland folk. Mår bäst när jag är ensam och det är tyst runt om mig, finns inget bättre än att slippa höra andras kommenterar om saker och ting, finns inget bättre än att göra saker själv tycker jag och äta själv helt ostört och utan att någon pratar eller ser på.

Det värsta jag vet är träffa tjejer jag tål verkligen inte deras sätt att vara, deras känslor eller snack överlag det är totalt ointressant för mig, mår bättre av att höra en hund skälla än en tjej som pratar om sina känslor och ''tjejämnen'' osv. Jag är dock ingen nörd till utseendet som många skulle tro av att läsa detta utan ser bra ut och får inviter och blickar av tjejer hela tiden när jag är ute och går samt massa matchingar på Tinder. Jag har löst den sexuella biten genom just tinder där jag träffar ONS och gör det klart för dem att jag bara är intresserad av att ligga och dra och har funnit det problematiskt då dem oftast vill mer efter man knullat dem men jag blockar dem efter jag fått doppa.
Senast redigerad av ddelicous 2020-10-11 kl. 02:10.
Citera
2020-10-11, 02:14
Medlem
Spelar det någon roll om vi sätter en stämpel på det?
Citera
2020-10-11, 02:18
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous
Jag vill höra era åsikter och undrar om ni tror jag har någon diagnos som jag borde testa mig för eller om jag bara är normal.

Är 22 år gammal kille som är introvert och har socialfobi. Har inga vänner och träffar inte ens familjen längre och det är helt egenvalt och frivilligt. Har verkligen inget behov av socialt umgänge eller nära relationer. Har kommit fram till att jag hatar att vara i närheten av andra människor och kan inte ens hänga med folk i 5 minuter innan jag får huvudvärk av dem och vill dra och vara för mig själv, jag finner bara andra personer oerhört irriterande och har aldrig upplevt någon personkemi med någon i hela mitt liv så därför känner jag bara att jag utsätter mig själv för negativitet när jag är bland folk. Mår bäst när jag är ensam och det är tyst runt om mig, finns inget bättre än att slippa höra andras kommenterar om saker och ting, finns inget bättre än att göra saker själv tycker jag och äta själv helt ostört och utan att någon pratar eller ser på.

Det värsta jag vet är träffa tjejer jag tål verkligen inte deras sätt att vara, deras känslor eller snack överlag det är totalt ointressant för mig, mår bättre av att höra en hund skälla en än en tjej som pratar om sina känslor och ''tjejämnen'' osv. Jag är dock ingen nörd till utseendet som många skulle tro av att läsa detta utan ser bra ut och får inviter och blickar av tjejer hela tiden när jag är ute och går samt massa matchingar på Tinder. Jag har löst den sexuella biten genom just tinder där jag träffar ONS och gör det klart för dem att jag bara är intresserad av att ligga och dra och har funnit det problematiskt då dem oftast vill mer efter man knullat dem men jag blockar dem efter jag fått doppa.

Hur mår du? Tar du hand om din hälsa?
Hur länge har din livssituation sett ut såhär?
Vad får dig att tro att du behöver en diagnos?
Varför träffar du inte familjen?

Jag hade problem med kvinnor ett tag. Sen insåg jag att det var dags att följa instinkten. Är van att tjejer har kommit fram till mig. Mitt förtroende är lågt för kvinnor - Med all rätt.
De respekterar inte vänliga män utan ser det som en svaghet.

Mitt bästa tips. Before you diagnose yourself, make sure you’re not surrounded by stupid people.
Citera
2020-10-11, 02:19
Medlem
particulum1s avatar
Ja, diagnosen kallas diagnostiseringsdiagnos, det är när en person lider utav en diagnos att diagnostisera sig själv för att identifiera en diagnos.
Citera
2020-10-11, 02:41
Medlem
Riddarhusets avatar
varför vill du ha en diagnos?
Är orsaken att du vill ha behandling som rättar till situationen?
Hur går det på jobbet då?
Citera
2020-10-11, 03:14
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Du har asperger
Citera
2020-10-11, 03:18
Medlem
Citat:

Är 22 år gammal kille som är introvert och har socialfobi mm.

ospecificerad autismspektrumstörning
ADD, en gnutta narsisistisk personlighetsstörning
och lite uttråkad är mitt "expertutlåtande"

Så, nu vet du.

OM du vill utreda det så är det väll bara att göra.
Det kanske kan gagna dig på någotvis, men annars vet jag inte.
Folk kan ju ha sina egenheter utan att det för den delen behöver tillhöra
någon diagnos. Du kanske bara är lite introvert och konstig.
Citera
2020-10-11, 03:43
Medlem
GoUoDs avatar
Du sa det själv, social fobi, case closed...
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
ospecificerad autismspektrumstörning
ADD, en gnutta narsisistisk personlighetsstörning
och lite uttråkad är mitt "expertutlåtande"
.
Den gamla klassikern.
Citera
2020-10-11, 08:47
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Det värsta jag vet är träffa tjejer jag tål verkligen inte deras sätt att vara, deras känslor eller snack överlag det är totalt ointressant för mig, mår bättre av att höra en hund skälla än en tjej som pratar om sina känslor och ''tjejämnen'' osv. Jag är dock ingen nörd till utseendet som många skulle tro av att läsa detta utan ser bra ut och får inviter och blickar av tjejer hela tiden när jag är ute och går samt massa matchingar på Tinder. Jag har löst den sexuella biten genom just tinder där jag träffar ONS och gör det klart för dem att jag bara är intresserad av att ligga och dra och har funnit det problematiskt då dem oftast vill mer efter man knullat dem men jag blockar dem efter jag fått doppa.

Social fobi är ju det givna svaret, eftersom du själv säger det, men frågan är väl varför du vill ha en diagnos, är det en förklaring till varför du är som du är som du söker, eller vill du veta vad du kan göra åt det? Om du inte lider av det så skulle jag inte ge dig någon diagnos alls. Att vilja leva sitt liv lite i utkanten för det sociala samspelet är inte sjukligt eller konstigt på något sätt. Alla är inte stöpta i samma mall, och det är fullt normalt att inte ha grillkvällar med grannarna eller vad det nu är "normala" människor gör. Följ dina intressen och lev som du vill leva, det är okej.

Om du däremot lider av det så är det en annan sak. Då är den första frågan varför du lider av det? Är det för att du tror att du måste vara som alla andra? Eller hindrar ditt sätt att vara dig från att göra vad du vill i livet? I båda fallen kan det vara idé att prata med någon. Någon som antingen kan hjälpa dig att hitta en plats i livet som du trivs med eller som kan hjälpa dig att jobba på dig själv.

Så ja. Kort och gott. Det du skriver är inte tillräckligt för att veta om du har någon diagnos eller inte. Människor är olika och det är normalt.
Citera
2020-10-11, 09:12
Du menar "borde jag få en diagnos".

En diagnos får man av en läkare. Du vet om du har en.
Citera
2020-10-11, 09:53
Medlem
Scamps avatar
Varför inte gå till en läkare och få ett utlåtande istället?
Citera
2020-10-21, 23:43
Moderator
VitKallas avatar
Passar bättre i Psykisk hälsa. /VitKalla

Relationer och samlevnad: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera