• 1
  • 2
2020-10-10, 19:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Mitt råd är att jobba kvar på ditt vanliga jobb och starta ett företag och kör det på helgerna. Om du är av den inställningen att du inte vill jobba 7 dagar i veckan, tänk inte ens på att starta eget.
Det är långt ifrån självklart, snarare väldigt osannolikt, att TS nuvarande arbetsgivare accepterar att TS startar eget i samma bransch.
Citera
2020-10-10, 19:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Allså jag har länge funderat över detta med att starta eget. jags har ju som anställd jobbar runt, kan jobbet ill utan och innan och hört snacket från chefer. Gnället.

Fan det går så dåligt nu jag räknade lite fel här, jag har lagt ett lågt pris, kan du jobba lite snabbare. Och så vidare och så vidare. man ifrågasätter lite: fan du går ju back på tio jobb på raken vad händer? Då byter chefen taktik... Säger att han ska komma och hälsa på strax innan fyra på fredag men dyker inte upp... jag jobbar alltid den tid jag ska så jag tänker IDIOT. Den senaste körde med nått fan vad det heter magement--- nånting. med mera... jag sa bara upp mig själv rakt av efter mycket om och men.

i bland får man det att låta som att chefen lever på skorpor. Sen ser man chefen köper ny bil, Chefen åker på dýr semester. Chefen bygger en altan.

ja detta skulle inte vara en gnälltåd om det.

jag mera bara hur svårt är det att driva eget egentligen. jag är jätteduktig på att driva eget projekt.

Får jag en lapp med kundens nummer, det som man är överens om så sköter jag allt själv. Fixar med kunden och köper allt material, betällerutkörning. nån hyfsad deadline. Egenkontroll.

kan fixa allt detta jobb efter jobb i åratal och det kan vara nått jobb som det händer något med... i bland en kund som inte kan yrket och förväntar sig något som fysiskt rent av inte är möjligt. Det hände mig med en för fem år sedan. Det gick inte att fixa så som hon trodde och hon fattade inte hur man än förklarade. men förutom det så har jag fixat exakt alla jobb.
har fått god beröm dessutom. jag har det självförtroendet. när jag har fått gnäll så har jag fattat att det är något annat... Att man räknat fel.

Men jag undrar hur jävla svårt är det att ha eget.

ja tänker att jag vill vara fri... Senast så skickade bossen runt mig , vi startade upp jobb... var borta från det andra som vi startat. jag säkämdes ta mig fan, en hade jag bara tre timmar kvar på... några skitgrejer. som att sätta dit en planka... Sånt virrvarr. helt tokigt.

Tänker att jag kan fan leva på 14 rent ut varje månad lätt. Kanske jobba mer timmar på det jag håller på med men vara ledig någon dag eller två mellan det. jag vill var friare.

jag vet givetvis att det är ett jobb att leta kunder, lägga prisförslag, en del att sätta sig in i. En del grejande med bokföring... men hur jävla svår kan det vara.

Tycker jag kan klara mig fint om jag kan lyfta 15 papp rent efter skatt i månaden egentligen allt annat är bonus.. jag har 150 K på kontot. har inga barn och behöver inte åka runt i någon lyxig bil....

Finns det någon hake? bygg, typ tja vi säger liknade snickeri.

Ett tips:
Kontakta din hemkommun och berätta att du vill starta ett företag, och att du undrar vilken hjälp kommunen kan erbjuda i form av råd, stöd, information, guidning, mentorskap m.m. Alla kommuner har någon form av organisation/funktion för att stödja de som vill starta företag, så du borde kunna få värdefull stöttning därifrån vad gäller hur man startar ett företag på rätt sätt.

Mycket matnyttig läsning för blivande företagare finns på www.verksamt.se så börja med att läsa på där.
Citera
2020-10-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ett tips:
Kontakta din hemkommun och berätta att du vill starta ett företag, och att du undrar vilken hjälp kommunen kan erbjuda i form av råd, stöd, information, guidning, mentorskap m.m. Alla kommuner har någon form av organisation/funktion för att stödja de som vill starta företag, så du borde kunna få värdefull stöttning därifrån vad gäller hur man startar ett företag på rätt sätt.

Mycket matnyttig läsning för blivande företagare finns på www.verksamt.se så börja med att läsa på där.

o tack...

men nu förökte jag även dra igång en diskussion... vissa företagare som startat i min bransch har ju en sak gemensamt. Dom är ena jävlar på att jobba men inte alltid så jävla belästa eller hur man ska säga.. man anställer och det märks man kan inte regler och annat riktigt. Vissa leker allfahanne och står på sig men då ber jag att facket upplyser dom , utan att stjälpa. Det brukar ta lika bra varje gång... inte mitt fel om man inte kan reglerna och lyckas skiva ett ok provanställingsavtal eller inte ens det. Tog det bara som ett enklare exempel bland många.

Jag har jobbat hor en del småskuttar (som det kallas) och i bland undrar man ens hur dom får ihop det. i bland räknar man dåligt och jag ror det är därför som dom stressar något förbannat. i bland med slarv och annat som följd. Bara chefen är borta så kommer det här jobbet gå bra.

har vart inhyrd hon en som, där gubbarna var riktiga ögontjänare. man var tidigt p jobbet, åkte till firman efter jobbet och hämtade grejer och så vidare. ett jävla tempo. Ett halvår senare läste jag att dom gick i KK. Massor med jobb hade dom så man fick hyra in folk.

Nä jag fattar inte... hur det går till i bland och tänker att men fan det där kan jag bättre.

Det var mer sånt jag ville diskutera men var inte riktigt tydlig. Men ja jag kan tänka mig att starta eget så småningom så tack för länken.
Senast redigerad av Brodrude 2020-10-10 kl. 21:48.
Citera
2020-10-10, 21:52
Medlem
Ett företag med en anställd är dyrt. Det blir billigare och billigare upp till ett visst antal.

Som ensam ska man dra runt revisor, försäkring, fordon, telefon, el, bokslut , verktyg och alla andra fasta avgifter.

Person nummer 2 har då redan mycket av det första. Den 3 Ja då är man 3 som delar på alla utgifter.
Citera
2020-10-10, 21:55
Medlem
Att ha eget är inte speciellt svårt eller krångligt. Men det är jävligt tufft om du inte kan jobba som konsult (som jag) eller du har kontakter i den bransch du tänkt dig.
Citera
2020-10-10, 23:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är långt ifrån självklart, snarare väldigt osannolikt, att TS nuvarande arbetsgivare accepterar att TS startar eget i samma bransch.

Kan köpa det men har han någon laglig rätt att hindra honom?
Citera
2020-10-11, 00:13
Det gäller att komma med nåt nytt.. jag har varit med i en bostadsrättsstyrelse länge och nu är det en eller möjligen fler unga killar som kommit med en app där man enkelt kan meddela br innehavarna nyheter, och problem. T ex hiss på nr 16 ej i drift. Felanmäld. (Går bara ut till hus 16). Målning av carportar kommer att ske vecka 26. (Går ut till alla.). + flera andra finesser. Så prenumererar föreningen på appen/tjänsten för nån tusenlapp om året. Tycker det är smart och innovativt med bra kort videopresentation, inte sett liknande tidigare. Får många andra erbjudande t ex säkerhet för föreningen. Lås,kamera,alarm. Men ville man ha det så skulle man höra sig för o jämföra erbjudanden. Eftersom man fått flera erbjudanden och inser att det finns många aktörer. Appen jag nämnde först var nåt nytt, verkade genomarbetad i smart så det nappar man på. Vad jag vill säga är, hitta nåt nytt eller nåt som har fördelar som inte andra har om du startar nytt, startar du nåt där det redan finns bra företag sen tidigare så jobbar du i motvind, speciellt i coronatider.
Senast redigerad av lone star 2020-10-11 kl. 00:15.
Citera
2020-10-11, 05:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kan köpa det men har han någon laglig rätt att hindra honom?
Nej, givetvis inte, men det är ju inte det som är den potentiella konsekvensen. Konsekvensen är att arbetsgivaren säger att om TS startar ett företag i samma bransch, blir han uppsagd.
Citera
2020-10-11, 06:42
Medlem
Den tuffaste biten som företagare är säljandet och det tar tid att komma upp i nivå där. Har du en attraktiv "produkt" som det finns behov av så blir det inga problem. Bokföring behöver inte vara svårt. Antingen lär du dig snabbt själv via speedledger som går lätt att lära sig och är väldigt smidigt. Kostar ca 300 kr per månad. Eller så lämnar du bort det jobbet.
Citera
2025-03-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Allså jag har länge funderat över detta med att starta eget. jags har ju som anställd jobbar runt, kan jobbet ill utan och innan och hört snacket från chefer. Gnället.

Fan det går så dåligt nu jag räknade lite fel här, jag har lagt ett lågt pris, kan du jobba lite snabbare. Och så vidare och så vidare. man ifrågasätter lite: fan du går ju back på tio jobb på raken vad händer? Då byter chefen taktik... Säger att han ska komma och hälsa på strax innan fyra på fredag men dyker inte upp... jag jobbar alltid den tid jag ska så jag tänker IDIOT. Den senaste körde med nått fan vad det heter magement--- nånting. med mera... jag sa bara upp mig själv rakt av efter mycket om och men.

i bland får man det att låta som att chefen lever på skorpor. Sen ser man chefen köper ny bil, Chefen åker på dýr semester. Chefen bygger en altan.

ja detta skulle inte vara en gnälltåd om det.

jag mera bara hur svårt är det att driva eget egentligen. jag är jätteduktig på att driva eget projekt.

Får jag en lapp med kundens nummer, det som man är överens om så sköter jag allt själv. Fixar med kunden och köper allt material, betällerutkörning. nån hyfsad deadline. Egenkontroll.

kan fixa allt detta jobb efter jobb i åratal och det kan vara nått jobb som det händer något med... i bland en kund som inte kan yrket och förväntar sig något som fysiskt rent av inte är möjligt. Det hände mig med en för fem år sedan. Det gick inte att fixa så som hon trodde och hon fattade inte hur man än förklarade. men förutom det så har jag fixat exakt alla jobb.
har fått god beröm dessutom. jag har det självförtroendet. när jag har fått gnäll så har jag fattat att det är något annat... Att man räknat fel.

Men jag undrar hur jävla svårt är det att ha eget.

ja tänker att jag vill vara fri... Senast så skickade bossen runt mig , vi startade upp jobb... var borta från det andra som vi startat. jag säkämdes ta mig fan, en hade jag bara tre timmar kvar på... några skitgrejer. som att sätta dit en planka... Sånt virrvarr. helt tokigt.

Tänker att jag kan fan leva på 14 rent ut varje månad lätt. Kanske jobba mer timmar på det jag håller på med men vara ledig någon dag eller två mellan det. jag vill var friare.

jag vet givetvis att det är ett jobb att leta kunder, lägga prisförslag, en del att sätta sig in i. En del grejande med bokföring... men hur jävla svår kan det vara.

Tycker jag kan klara mig fint om jag kan lyfta 15 papp rent efter skatt i månaden egentligen allt annat är bonus.. jag har 150 K på kontot. har inga barn och behöver inte åka runt i någon lyxig bil....

Finns det någon hake? bygg, typ tja vi säger liknade snickeri.

Mycket beror på bransch.

Jag insåg att jag fick lägga ut sådär 25000-30 000 och började smått.

Det är praktiskt omöjligt att generera vinst inom 6-12 månader.
Citera
2025-03-05, 09:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2025-03-05, 12:02
Medlem
godboys avatar
Nu är tråden i alla fall fem år gammal, men det innebär väl ändå i stort sett samma sak att starta företag idag. Kan till och med vara tuffare idag.

I alla fall så är det inte lätt att "bara starta" något. Många som anlitar företag, vare sig det är inom bygg eller annan sektor, anlitar ofta helst företag som är kända för god kvalitet och god tillgänglighet. Får man avtal med kommun, stat eller landsting så kan det vara en bra sak då dessa kolosser ofta upphandlar sina avtal vilket dessutom sker med jämna mellanrum.

Är man ensamföretagare så är det inte bara att starta upp, ofta behövs försäkringar av olika slag, t ex om man råkar göra skada hos kund. Sen beroende på vad man arbetar inom kan det behövas diverse ackrediteringar för att få lov att installera och jobba med vissa saker.

Dessutom finns det massa annat att tänka på som att ha försäkringar, en bil, utrustning, bokföring, skatt, utrymme (lokal) och allt detta kostar. Har för mig att typ 90 % inte överlever de tre första åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in