• 1
  • 2
2020-10-10, 15:24
Medlem
Allså jag har länge funderat över detta med att starta eget. jags har ju som anställd jobbar runt, kan jobbet ill utan och innan och hört snacket från chefer. Gnället.

Fan det går så dåligt nu jag räknade lite fel här, jag har lagt ett lågt pris, kan du jobba lite snabbare. Och så vidare och så vidare. man ifrågasätter lite: fan du går ju back på tio jobb på raken vad händer? Då byter chefen taktik... Säger att han ska komma och hälsa på strax innan fyra på fredag men dyker inte upp... jag jobbar alltid den tid jag ska så jag tänker IDIOT. Den senaste körde med nått fan vad det heter magement--- nånting. med mera... jag sa bara upp mig själv rakt av efter mycket om och men.

i bland får man det att låta som att chefen lever på skorpor. Sen ser man chefen köper ny bil, Chefen åker på dýr semester. Chefen bygger en altan.

ja detta skulle inte vara en gnälltåd om det.

jag mera bara hur svårt är det att driva eget egentligen. jag är jätteduktig på att driva eget projekt.

Får jag en lapp med kundens nummer, det som man är överens om så sköter jag allt själv. Fixar med kunden och köper allt material, betällerutkörning. nån hyfsad deadline. Egenkontroll.

kan fixa allt detta jobb efter jobb i åratal och det kan vara nått jobb som det händer något med... i bland en kund som inte kan yrket och förväntar sig något som fysiskt rent av inte är möjligt. Det hände mig med en för fem år sedan. Det gick inte att fixa så som hon trodde och hon fattade inte hur man än förklarade. men förutom det så har jag fixat exakt alla jobb.
har fått god beröm dessutom. jag har det självförtroendet. när jag har fått gnäll så har jag fattat att det är något annat... Att man räknat fel.

Men jag undrar hur jävla svårt är det att ha eget.

ja tänker att jag vill vara fri... Senast så skickade bossen runt mig , vi startade upp jobb... var borta från det andra som vi startat. jag säkämdes ta mig fan, en hade jag bara tre timmar kvar på... några skitgrejer. som att sätta dit en planka... Sånt virrvarr. helt tokigt.

Tänker att jag kan fan leva på 14 rent ut varje månad lätt. Kanske jobba mer timmar på det jag håller på med men vara ledig någon dag eller två mellan det. jag vill var friare.

jag vet givetvis att det är ett jobb att leta kunder, lägga prisförslag, en del att sätta sig in i. En del grejande med bokföring... men hur jävla svår kan det vara.

Tycker jag kan klara mig fint om jag kan lyfta 15 papp rent efter skatt i månaden egentligen allt annat är bonus.. jag har 150 K på kontot. har inga barn och behöver inte åka runt i någon lyxig bil....

Finns det någon hake? bygg, typ tja vi säger liknade snickeri.
Citera
2020-10-10, 15:43
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Finns det någon hake? bygg, typ tja vi säger liknade snickeri.

I dessa tider skulle jag inte rekommendera att starta eget om det inte är en bransch där det saknas kompetens.
Citera
2020-10-10, 15:58
Medlem
Melange5738s avatar
Vet inte exakt hur det är nu men generellt behöver du väl dra in minst 500k SEK om året om du ska leva sådär exkl. material, maskiner, bilar, lokaler etc. Om du inte arbetat som företagare tidigare skulle jag lägga på ett par hundra tusen ovanpå det så du har marginal. D.v.s om du inte tror att du kan fakturera minst 500k om året för dina tjänster kommer du nog inte i närheten av 15k i lön efter skatt. Nu har jag inte räknat så noggrant utan bara slängt ihop lite siffror baserat på lite olika branscher och ointelligent löneplanering, klart att det går att komma undan billigare men jag skulle inte ta steget förrän du har mer erfarenhet av hur det är att ha eget. Föreslår att du startar ett testföretag på sidan om och lär dig hur det fungerar den vägen.
Citera
2020-10-10, 16:10
Medlem
jag kan starta företaget med hm ja, ett halvt garage egentligen... En skåpbil och den behöver ju inte vara fräck direkt eller ny.

material.. jag har redan det mesta förutom en borrmaskin och en lampa. En mindre rullställing kan vara bra att ha. men den kan hyras och det brukar gå ganska billigt..

en maskin får runt 25 papp men den kan också hyras...

kanske bör man ha en mindre bugett för lite diverse som kan dyka upp...Småverktyg. För nån två tusen typ,

Ungefär så.

jag har funderat på att köpa någon lämplig skåpbil att köra med nu och sen köper jag den av mig själv till företaget.

Bilen blir det stora inköper egentligen. och man kan faktiskt klara sig utan lokal helt. även om det kan vara skönt att ha en lokal att hiva in lite som man för tillfället inte behöver. men allt får plats i en lite större skåpbil faktiskt. men kan bli lite bökigt i bland bara.

1 en skåpbil.
2 en maskin för 25 papp.
3 Vi säger 10kför lite diverse.

Sen så ska man dra i gång en firma också med allt det innebär. vad koster det?

Sen börja ragga lite kunder.

Men det jag undrar hus svårt är det... Dom flesta jag sett kör ju med någon sådan revisortjänst. Man fakturerar och kalkylerar själv så slipper man det jobbet.
Senast redigerad av Brodrude 2020-10-10 kl. 16:13.
Citera
2020-10-10, 16:18
Medlem
Du blir nog utkonkurrerad ganska snabbt.
Bygg och liknande hyr oftast in samma partner som de brukar göra när det ska läggas kakel, dras el, osv.
Jag tror inte något företag är intresserad av att hyra in Lasse från "Lasse's kakel" som är nystartat och består av en enda anställd.

Om du ska komma in på marknaden får du nog börja med att jobba för privatpersoner.
Då kan de använda sig av rutavdraget också så det blir lättare för dig att få jobb.
Citera
2020-10-10, 16:30
Medlem
Doktorphils avatar
När du är ledig jobbar chefen ,

så enkelt är det , tror du att du kan jobba åtta timmar om dagen fem dagar i veckan och sedan stänga av telefonen , speciellt i uppstartsskedet så är eget inget för dig

Tror inte riktigt du fattar hur det är att driva eget .
Citera
2020-10-10, 16:49
Medlem
Sillsvins avatar
Ingvar Kamprad startade eget och IKEA har varit lönsamt. Stefan Persson är nog glad för HM... Sen finns det ett gäng idioter som startat eget trots urusla affärsidéer. Att starta eget innebär inte att man per automatik blir rik.
Citera
2020-10-10, 17:04
Medlem
Jthunderas avatar
Startar du eget av lättja samt att du tror du blir mer fri så är det en dålig ide. Det kommer bli tvärtom. Du kommer jobba fler timmar och vara mindre fri.
Citera
2020-10-10, 17:36
Medlem
halaltarzans avatar
Mitt råd är att jobba kvar på ditt vanliga jobb och starta ett företag och kör det på helgerna. Om du är av den inställningen att du inte vill jobba 7 dagar i veckan, tänk inte ens på att starta eget.
Citera
2020-10-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Ingvar Kamprad startade eget och IKEA har varit lönsamt. Stefan Persson är nog glad för HM... Sen finns det ett gäng idioter som startat eget trots urusla affärsidéer. Att starta eget innebär inte att man per automatik blir rik.
Stefan Persson tog över efter sin far så en viss skillnad på att starta eget och att ärva ett miljard imperium.

Bli konsult och fakturera för din kunskap. Låt någon annan ta hand om material och arbetskostnaden.
Citera
2020-10-10, 17:53
Medlem
BonerBatmans avatar
Problemet i början är att man inte vet hur man ska fördela sin tid. Givetvis varierar detta mellan olika branscher men överlag är det något som man lär sig med tiden. Det kan vara möten, bokföring, rekrytering och allt mellan himmel och jord. Man tror det gått 10 dagar men så visar det sig att det är slutet av månaden. Men att det skulle vara så brutalt som många i tråden säger stämmer bara på de som inte vet hur man ska fördela sin tid. Sen är det också många egenföretagare som är arbetsnarkomaner och som rationaliserar sitt arbetsknarkande med att de måste sitta på jobbet dygnet runt för att det ska gå runt. Är man smart med sin tid kan man också se ens barn växa upp. Något som krävs är att man brinner för det man gör, annars är det väldigt lätt att ge upp. Man måste också kunna ta förluster på ett bra sätt och resa sig på nytt.
Citera
2020-10-10, 18:08
Medlem
Torsuss avatar
Det knepiga är att bygga upp en kundbas.

Jag har en kompis som jobbar inom fastighetsbranschen och kunde sin nisch innan och utan...Sedan startade han eget....Det gick bra till slut men han berättade att i början - innan han hade tillräckligt många kunder - så levde han enbart på besparingar de första 4-5 åren. Tog aldrig ut någon semester och var standby på telefonen 24/7. Det sistnämnda berodde ju på som han sa att också bygga upp ett bra rykte om att han alltid var tillgänglig och brydde sig om sina kunder och kunde ge personlig service.

Nu har han byggt upp det riktigt bra men räkna med några hundår i början!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in