2020-10-10, 07:25
Medlem
Hej, jag hittade ett rådjurshuvud när jag plockade svamp.
Tog hem den och tänkte göra något med den, vad vet jag inte än, så tänkte fråga här vad man kan göra med ett rådjurshurshuvud, som inredning i hemmet alltså, eller något slags pyssel.

Huvudet är rätt så brunt, så skulle vara kul att bleka också. Hur går det till? Jag har kokat huvudet för att desinfektera det.
Senast redigerad av Garnets 2020-10-10 kl. 07:29.
Citera
2020-10-10, 07:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnets
Hej, jag hittade ett rådjurshuvud när jag plockade svamp.
Tog hem den och tänkte göra något med den, vad vet jag inte än, så tänkte fråga här vad man kan göra med ett rådjurshurshuvud, som inredning i hemmet alltså, eller något slags pyssel.

Huvudet är rätt så brunt, så skulle vara kul att bleka också. Hur går det till? Jag har kokat huvudet för att desinfektera det.

Googla på bleka ben så får du svar på både hur man gör och hittar lämpliga produkter.
Söker du på Jakttrofe så hittar du kanske andra intressanta sidor för sig.
Citera
2020-10-10, 08:33
Medlem
Väteperoxid 30% , kan funka med 12% också men tar tid. Tyvärr har våra terrorister sett till att försäljningen av väteperoxid försvårats så var du kan köpa det vet jag ej.
Citera
2020-10-10, 08:51
Medlem
jag har också läst nu att väteperoxid ska vara bra, men vart får man tag på det i billig form?
läste att vissa tvättmedel har väteperoxid i sig, men villka?
Citera
2020-10-10, 09:23
Medlem
KingsBishops avatar
Jag har blekt ett oxhuvud en gång. La bara ner det i ett redigt kar med vatten och klorin.
Mins inte hur länge, men ett till två dygn har jag för mig.
Citera
2020-10-10, 09:31
Medlem
DaChiefs avatar
1, lägg det i en myrstack tills allt förutom ben är kvar, kanske lite annat oätligt som du får putsa bort.

2, lägg i en hink med klorin.
Citera
2020-10-10, 09:34
Medlem
Jag brukar ta chockklor, alltså poolrengöringsmedel, och vatten i en balja. Låt skallen ligga över natten så blir det bra.
Citera
2020-10-10, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Väteperoxid 30% , kan funka med 12% också men tar tid. Tyvärr har våra terrorister sett till att försäljningen av väteperoxid försvårats så var du kan köpa det vet jag ej.

12% finns ofta hos vanliga färghandlare. De stora byggvaruhuskedjorna brukar dock inte ha.
Citera
2020-10-10, 09:59
Medlem
Gudochhanssons avatar
Lägg det i vanligt tvättmedel men en kraftig dos. Låt ligga en månad sen bör den vara benvit. har inte provat själv men vet att det ska fungera från pålitlig andrahandskälla.
Citera
2020-10-10, 10:00
Medlem
Köp vöteperoxid i färgaffären. Täck huvudet med bomullsrondeller och blöt dessa med vöteperoxid. Låt stå i 3 dagar, se till att dom alltid är blöta med vöteperoxid. var försiktig så inte hornen oxå bleks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in