2020-12-29, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Och vad har du fått det ifrån?

Citat:
"Till skillnad från dig, så har hon pengar som hon tänkt använda på huset."
2020-12-29, 00:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, du har helt fel. Hon kan i dagsläget inte bevisa att hon äger fastigheten. Man har infört krav pga lagfartskapningar genom att just låta en lagfart vila pga att ge den rätta ägaren tid att överklaga. Och det gäller främst då köpekontraktet inte är bevittnat. Formkraven gäller stenhårt för lagfarten.
Dessutom så står hon i en tvist och kan inte sälja ett skit mer än sina lögner. Du har inget att delge mig när det handlar om juridik. Bevisligen står Ebba med en stämning och skall försöka få bättre rätt till fastigheten ingenting annat. Esbjörn är den som äger lagfarten fortfarande.

JB 20 kap. Lagfart

Nej, jag har rätt. Lagfart är endast en formell inskrivning i fastighetsregistret. Den har inte direkt med äganderätten att göra, konstigt nog.

Läs gärna själv här (eller på Lantmäteriets hemsida):

https://lawline.se/answers/kan-fastighetskop-genomforas-trots-att-saljaren-int

Citat:
Jag ska även nämna att lagfarten utgör en formell registrering av ett förvärv och har i sig ingenting med giltigheten av själva förvärvet att göra. Ett giltigt köp kan alltså genomföras även om hinder för full lagfart skulle föreligga.

Hoppas att du känner dig nöjd med svaret. Undrar du något mer eller har en annan fråga är du välkommen åter.

Mvh Xxxx
2020-12-29, 00:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Citat:
"Till skillnad från dig, så har hon pengar som hon tänkt använda på huset."

Det stärker inte min tro på din intelligens, läs igen så kanske du förstår
2020-12-29, 00:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Funderar lite på hur köpekontrakt utformas, det är tydligen normalt med att namnteckningar inte bevittnas, men hade de bevittnats hade Ebba enkelt kunnat söka lagfart på enbart kontraktet.

Ingen stämning hade behövts, hon hade kunnat byta ut lås, börjat röja och renovera, hade Esbjörn velat ha sin pengar, hade han vackert fått krypa fram ur skuggorna och begära nytt möte för slutbetalningen.

Efter den här Cirkusen, kanske många mäklare ändrar på köpekontraktets utformning.
2020-12-29, 00:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men allvarligt, det är ju köparen som stämt säljaren och inte tvärtom. Det ärr ett civilrättsligt mål. Du talar om brottsmål som.inte finns. Då säljaren redan sagt att priset inte har med saken att göra då kommer det heller aldrig kunna finnas ett brottsmål. Det torde knappast gå att anföra vare sig ocker eller bedrägeri i det här fallet.

Jag kan säga dig att jag i mitt tidigare yrkesliv, innan jag bytte karriär, säkert medverkat i 1200-1400 st fastighetsaffärer under en dryg 15-årsperiod. Ungefär lika många bostadsrättsaffärer hann jag med också. Jag kan intyga att det inte är något konstigt eller ovanligt att mäklare hjäper till enbart med pappersjobbet (s k ”skrivärende”). Då har alltså parterna själva enats om det viktigaste som pris och tillträdesdag osv. Mäklaren har inget ansvar där, men måste ändå arkivera en kopia hos sig och får förstås en liten peng för besväret. Kanske knappt 10 % av ”mina” fastighetsaffärer skedde såhär (dock inte en enda bostadsrätt vad jag kan minnas) och ofta var det just äldre som ville sälja till någon ungdom från det lokala samhället som de kände till. Äldre brukar också kunna vara lite snåla och inte vilka betala 100-150 k i mäklararvode...

Dessutom slipper de se sitt gamla ställe i pressen eller ha nyfikna hemma på visning. Allt det här är normalt. Det som dock inte är normalt är Esbjörns beteende. Jag har ALDRIG råkat ut för något liknande. Tvärtom brukar det vara köparen som får kalla fötter och kör en run-away-bride, leker strutsen en stund. Men då kan säljaren få behålla en del av handpenningen som kompensation för skadan och t ex lägga ut objektet igen. I det här fallet är det helt annorlunda eftersom köparen inte kan göra annat än att ta motparten till domstol.

Det är väldigt viktigt för samhället att förtroendet för fastighetsmarknaden upprätthålls. Det är stora värden på spel för samhället och och för den enskilde individen. Därför måste Esbjörn konfirmera avtalet och det kommer bli en dyrköpt erfarenhet för honom.
Tack för att du förgyller tråden, du förtjänar en kjam via cyberjymden.
Väldigt märkligt beteende av Esbjörn, inte bara kovändningen utan ännu mer kurragömmaleken, hur resonerar karln?

Hade Esbjörn sålt till en som inte är kändis, hade inte Expressen skrivit om det och stämningen hade skett mycket snabbare.

Hade Esbjörn anlitat mäklare hade de sagt ungefär,
- Du kan inte bara strunta i att dyka upp på tillträdesdagen!
- Håller du dig undan kommer det bara sluta med att du blir stämd och förlorar pengar på det.
- Nu bokar jag ett nytt möte var nu snäll och dyk upp det.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-12-29 kl. 01:07.
2020-12-29, 00:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har väl aldrig påstått att jag varit mäklare!? Jag har jobbat som privatrådgivare på en bank med ansvar för både bostadsfinansiering och placeringar. Tyvärr var det ett ganska dåligt betalt jobb så efter ca 18 år hade jag fått nog. Men jag träffade mäklare i princip dagligen och lärde mig mycket under den tiden.

On topic: Sådana här affärer som initierats av köparen är inte ovanliga. Sedan är det nog ofta så att man aldrig fick hela historien heller utan bägge parterna hade viss koll på varann. Esbjörn kan väl antas ha känt till att Ebba letar något i området hon är bekant med där hennes ex bor. Köparen kan upplevas som ”drivande” medan bägge förmodligen haft incitament att genomföra transaktionen.

Detta kanske har varit uppe men vart var EB uppvuxen?
2020-12-29, 00:40
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Detta kanske har varit uppe men vart var EB uppvuxen?
Gunsta utanför Uppsala.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebba_Busch
4 km från Marielund.
https://www.google.se/maps/dir/Marielund/755+97+Gunsta/@59.8449606,17.8488856,14z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465fc5c52d172df3:0xdb6 4498576cc59be!2m2!1d17.8748994!2d59.842857!1m5!1m1 !1s0x465fc5f6bbecf0dd:0xa00fef5b28cbac0!2m2!1d17.8 325653!2d59.8554119!3e1
2020-12-29, 00:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Gunsta utanför Uppsala.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebba_Busch
4 km från Marielund.
https://www.google.se/maps/dir/Marielund/755+97+Gunsta/@59.8449606,17.8488856,14z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465fc5c52d172df3:0xdb6 4498576cc59be!2m2!1d17.8748994!2d59.842857!1m5!1m1 !1s0x465fc5f6bbecf0dd:0xa00fef5b28cbac0!2m2!1d17.8 325653!2d59.8554119!3e1

Tack
2020-12-29, 01:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nej, du har helt fel. Hon kan i dagsläget inte bevisa att hon äger fastigheten. Man har infört krav pga lagfartskapningar genom att just låta en lagfart vila pga att ge den rätta ägaren tid att överklaga. Och det gäller främst då köpekontraktet inte är bevittnat. Formkraven gäller stenhårt för lagfarten.
Dessutom så står hon i en tvist och kan inte sälja ett skit mer än sina lögner. Du har inget att delge mig när det handlar om juridik. Bevisligen står Ebba med en stämning och skall försöka få bättre rätt till fastigheten ingenting annat. Esbjörn är den som äger lagfarten fortfarande.

JB 20 kap. Lagfart

Du e ju fullständigt ute och cyklar, den civilrättsliga äganderätten övergår i samma ögonblick som köpeavtalet upprättas. Och som mycket riktigt påpekats så kan en köpare sälja fastigheten vidare så snart köpeavtalet är upprättat, innan lagfart ens blivit ansökt om. Sådant har hänt och till och med att lagfarten gått direkt från första säljaren till andra köparen, trots att det fanns en emellan. Det gäller till exempel en av de fastigheter jag själv äger idag.
2020-12-29, 01:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Funderar lite på hur köpekontrakt utformas, det är tydligen normalt med att namnteckningar inte bevittnas, men hade de bevittnats hade Ebba enkelt kunnat söka lagfart på enbart kontraktet.

Ingen stämning hade behövts, hon hade kunnat byta ut lås, börjat röja och renovera, hade Esbjörn velat ha sin pengar, hade han vackert fått krypa fram ur skuggorna och begära nytt möte för slutbetalningen.

Efter den här Cirkusen, kanske många mäklare ändrar på köpekontraktets utformning.

Fel, tyvärr.
Köpet är villkorat med köpebrev, vilket innebär att ett av bägge parter undertecknat köpebrev krävs för att LM skall godkänna ansökan om lagfart. Hade så inte varit fallet, och enbart bevittning saknats, hade lagfarten godkänts efter två veckor, om inte säljaren i det fallet bestritt ansökan. Det hade alltså då ankommit på Esbjörn att bestrida lagfartsansökan.
Men pga kravet om köpebrev blev det nu istället Ebba som får ta Esbjörn till domstol.
2020-12-29, 02:00
Medlem
trngws avatar
Ebba är redan ägare av fastigheten och har dessutom tillträtt den. Hon kan byta ut lås och renovera och göra vad hon vill med fastigheten, inklusive att sälja den vidare.

Man kan ju förstå att hon inte vill det i dagsläget, eftersom hon har en stark moralisk kompass, men hon kan om hon vill, och hon vore i sin fulla rätt.

Att det sedan finns fullständigt förlorade själar här som frenetiskt fabulerar om annat är helt utan betydelse.
2020-12-29, 05:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Lägg av med samma återupprepningar hela tiden då du inte har protokollet framför dig. Vad Ebba påstår är ingen absolut sanning utan långt därifrån. Så dåligt kan det nämligen inte ha varit eftersom inflyttning skulle ske innan jul. Hon riskerar inte sina barns hälsa vet du med att flytta in i något som är i dåligt skick. 6 veckor är ingenting om man renoverar, så försök nu med något annat.

Nu var det ju inte 1.5 månader mellan tillträdesdag och jul. Lite drygt det dubbla.

Sedan lär hon inte renovera själv, utan köpt in en halv armé av hantverkare. Det sparar kalendertid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in