Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Men allvarligt, det är ju köparen som stämt säljaren och inte tvärtom. Det ärr ett civilrättsligt mål. Du talar om brottsmål som.inte finns. Då säljaren redan sagt att priset inte har med saken att göra då kommer det heller aldrig kunna finnas ett brottsmål. Det torde knappast gå att anföra vare sig ocker eller bedrägeri i det här fallet.
Jag kan säga dig att jag i mitt tidigare yrkesliv, innan jag bytte karriär, säkert medverkat i 1200-1400 st fastighetsaffärer under en dryg 15-årsperiod. Ungefär lika många bostadsrättsaffärer hann jag med också. Jag kan intyga att det inte är något konstigt eller ovanligt att mäklare hjäper till enbart med pappersjobbet (s k ”skrivärende”). Då har alltså parterna själva enats om det viktigaste som pris och tillträdesdag osv. Mäklaren har inget ansvar där, men måste ändå arkivera en kopia hos sig och får förstås en liten peng för besväret. Kanske knappt 10 % av ”mina” fastighetsaffärer skedde såhär (dock inte en enda bostadsrätt vad jag kan minnas) och ofta var det just äldre som ville sälja till någon ungdom från det lokala samhället som de kände till. Äldre brukar också kunna vara lite snåla och inte vilka betala 100-150 k i mäklararvode...
Dessutom slipper de se sitt gamla ställe i pressen eller ha nyfikna hemma på visning. Allt det här är normalt. Det som dock inte är normalt är Esbjörns beteende. Jag har ALDRIG råkat ut för något liknande. Tvärtom brukar det vara köparen som får kalla fötter och kör en run-away-bride, leker strutsen en stund. Men då kan säljaren få behålla en del av handpenningen som kompensation för skadan och t ex lägga ut objektet igen. I det här fallet är det helt annorlunda eftersom köparen inte kan göra annat än att ta motparten till domstol.
Det är väldigt viktigt för samhället att förtroendet för fastighetsmarknaden upprätthålls. Det är stora värden på spel för samhället och och för den enskilde individen. Därför måste Esbjörn konfirmera avtalet och det kommer bli en dyrköpt erfarenhet för honom.
Tack för att du förgyller tråden, du förtjänar en kjam via cyberjymden.

Väldigt märkligt beteende av Esbjörn, inte bara kovändningen utan ännu mer kurragömmaleken, hur resonerar karln?
Hade Esbjörn sålt till en som inte är kändis, hade inte Expressen skrivit om det och stämningen hade skett mycket snabbare.
Hade Esbjörn anlitat mäklare hade de sagt ungefär,
- Du kan inte bara strunta i att dyka upp på tillträdesdagen!
- Håller du dig undan kommer det bara sluta med att du blir stämd och förlorar pengar på det.
- Nu bokar jag ett nytt möte var nu snäll och dyk upp det.