2021-09-29, 18:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jaha, men då så. Allt har gått schysst till för att du anser det.
Då så, fallet är klart. Vad gör du ens här?

Det är just dessa grundantaganden många gör som många gör utan att egentligen ha en aning om vad som hänt som jag reagerar på.
Så för att svara på din fråga, givet att allt gått rätt och riktigt till från Ebbas sida och givet att Esbjörn, hans närstående, ombud och advokater har gjort allt för att skita ner och krångla till, är det rimligt att Esbjörn får en rejäl ekonomisk smäll där allt ska räknas in.

Men varför ta allt detta för givet?

Vad vi gör här, är nog en bättre fråga att ställa i filosofi-delen. Skriver vi, för du är också en del av det hela, då du är precis lika god kålsupare som oss andra i att anta saker utan att ha en aning om vad som faktiskt har hänt. Jag hänger kvar för att jag vill se hur det hela slutar.

Sanningen om affären, den sanningen sitter bara Esbjörn och Ebba på. De är de enda som varit med på hela resan och bara de vet vilka tankar de haft inne i hjärnkontoret, vad som sagts, gjort och varför. Jag är blott en Flashbackare som inte har något bättre för mig några timmar om dagen och den här tråden roar mig.
2021-09-29, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du bevisar återigen att du inget vet om juridik.
Klart det kan vara brottsligt att ärva. Det kan även vara suspekt.
Och sättet Majkgård ärvt fastigheter på är definitivt suspekt.
Det har dock inte prövats rättsligt - varför vi inte vet om det faktist även varit brottsligt.

och bar för att tydliggöra detta - för du kommer inte förstå.
Att mörda någon är ett brott oavsett om du döms eller ej. Huruvida något är ett brott avgörs i de flesta fall alltså av handlingen - inte av en eventuell dom.
Det mesta som händer i livet kan vara suspekt om man väljer att misstänkliggöra. Frågan är dock varför man ska göra det? I detta fallet kan jag förstå det - för att plantera rykten om Majkgård som gör det lättare att fokusera på henne, istället för det faktum att Esbjörn känner att han pressades och lurades att sälja sitt hus till Ebba.
2021-09-29, 18:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Med facit i handen.
Ebba hade aldrig ens visat intresse för den fastigheten om hon vet vad hon vet i dag.
Med facit i handen så hade det nog aldrig blivit samma sak om köparen inte varit känd kvinnlig politiker.
Med facit i handen om Majken varit en god vän så hade hon hejjat på Esb att han lyckats sälja huset till ett så bra pris.

Gubben är nog inte säljaren från helvetet men hans umgänge verkar ha agerat utifrån sina intressen vilket har skadat gubben. (och skadat Ebba) (men jag tror inte de som röstar på Ebba har tappat förtroende snarare har hon kanske fått flera röster men det skulle ju aldrig AB och Exp säga)
Jag tror också att han utsätts för påtryckningar från "sina när och kära".
I ett reportage från fyran, läste han inte ens dagspressen, utan utskrivna sidor från en obskyr nättidning.

Även om det är deras fel, så är det dock han, som har blivit säljaren från helvetet.
Han framstår som en grinig gubbe, som man bör undvika att ha något att göra med.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-09-29 kl. 18:23.
2021-09-29, 18:25
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
De "motvisande uppgifterna" är ju Densias värdering i januari 2021. Om värdet på fastigheten då var 4,6 miljoner måste det ha överstigit 4,2 miljoner sex månader tidigare. Tänk dig att du har en tidsmaskin och åker tillbaka i tiden. Hur mycket hade du varit villig att ge Esbjörn för att komma över fastigheten?

Om jag hade en tidsmaskin och kunde åka tillbaka i tiden för att köpa den fastigheten, hade jag åkt tillbaka till 1952 och köpt den innan Esbjörns pappa köpte den. Då hade jag sluppit tjafset om att den skulle gå i deras släkt.

Som fastigheten är i nutid, är jag totalt ointresserad av fastigheten. Huset är inte i min smak, för mycket jobb, för lite tid, för lite pengar att renovera för osv. Men det är klart, kunde jag åka tillbaka till förra sommaren och köpa stället för en halvmiljon skulle jag nog skrapa fram de pengarna för att sedan sälja det för 3,9 till Ebba några månader senare:-)
2021-09-29, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad vi gör här, är nog en bättre fråga att ställa i filosofi-delen. Skriver vi, för du är också en del av det hela, då du är precis lika god kålsupare som oss andra i att anta saker utan att ha en aning om vad som faktiskt har hänt. Jag hänger kvar för att jag vill se hur det hela slutar.

Sanningen om affären, den sanningen sitter bara Esbjörn och Ebba på. De är de enda som varit med på hela resan och bara de vet vilka tankar de haft inne i hjärnkontoret, vad som sagts, gjort och varför. Jag är blott en Flashbackare som inte har något bättre för mig några timmar om dagen och den här tråden roar mig.
Såklart, där skiljer vi oss inte åt.

Men om du utöver de livsfilosofiska aspekterna även besvarar min fråga jag avslutade med -
"Men varför ta allt detta för givet?"
Och jag lägger till en till - varför ställa frågor till andra, som inte tagit det som du tagit för givet och be dem besvara frågorna som om även de tagit för givet som du tagit för givet?

Haha, ska bli kul att se om du lyckas avkoda den.
2021-09-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är 100% säkert - källan är jag själv - dvs jag står för det och jag VET att ingen kan motbevisa mig och kalla mig lögnare. 1,5 är den rätta summan och hon avvisade detta bud.

Du verkar insatt i det föreslagna förlikningsbudet. Om man ska bedöma om budet är rimligt eller ej behöver det famgå vad som ingår i detta bud.
Ebba har betalt 390 000:- i handpenning. Ingår det i budet eller får hon tillbaka 1 500 000:- + 390.000:-?
Ebbas ombud har lagt ner ett stort antal timmar i målet. Förväntas Ebba ta ur de föreslagna 1,5 miljonerna för att betala sitt ombud, eller ska ombudet betalas på något annat sätt?
Esbjörns olika ombud har också lagt ner mycket arbetstid i målet. Ingår dessa i de 1 500 000:- eller har Esbjörn erbjudit sig att betala 1 500 000:- till Ebba samtidigt som han ska betala arvode till sina egna ombud?
Du verkar vara den enda som har direktkontakt med Esbjörns ombud och som därmed är den enda som kan beskriva effekterna av budet. Ska vi andra ha någon åsikt bör vi andra få ta del av de verkliga villkoren. Informera gärna!
2021-09-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Och Binninge
Binninge vad?
Han var inte med - inte ens via telefon - han vet inget om vad som faktist hände.
Han har bara att lita på en kvinna som jag gissar är dotter till MPL, och som utöver att agera ledsagare även fick bevittna generalfullmakten, där Esbjörn sålde sin själ till jävulen.
2021-09-29, 18:44
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan
Du verkar insatt i det föreslagna förlikningsbudet. Om man ska bedöma om budet är rimligt eller ej behöver det famgå vad som ingår i detta bud.
Ebba har betalt 390 000:- i handpenning. Ingår det i budet eller får hon tillbaka 1 500 000:- + 390.000:-?
Ebbas ombud har lagt ner ett stort antal timmar i målet. Förväntas Ebba ta ur de föreslagna 1,5 miljonerna för att betala sitt ombud, eller ska ombudet betalas på något annat sätt?
Esbjörns olika ombud har också lagt ner mycket arbetstid i målet. Ingår dessa i de 1 500 000:- eller har Esbjörn erbjudit sig att betala 1 500 000:- till Ebba samtidigt som han ska betala arvode till sina egna ombud?
Du verkar vara den enda som har direktkontakt med Esbjörns ombud och som därmed är den enda som kan beskriva effekterna av budet. Ska vi andra ha någon åsikt bör vi andra få ta del av de verkliga villkoren. Informera gärna!
Nä det är nu egalt hur detaljerna var tänkt skulle te sig i det framlagda budet. Så för att Ebba inte var det minsta intresserad av budet och kom heller inte med något kontrabud när det efterfrågades. Det lutar mot HF har jag fått till mig, men min egen slutsats är att det inte är frågan om någon lutning utan att fallet ligger fast förankrat hos TR och har gjort så sen Ebba lade in sin stämning.
2021-09-29, 18:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Binninge vad?
Han var inte med - inte ens via telefon - han vet inget om vad som faktist hände.
Han har bara att lita på en kvinna som jag gissar är dotter till MPL, och som utöver att agera ledsagare även fick bevittna generalfullmakten, där Esbjörn sålde sin själ till jävulen.
Vad är det för tok? Som du håller på! Är det avsiktligt eller är du bara glömsk? Kanske du bara läser dina egna inlägg o ev svar? Nåt fel är det bara med dig o dina alster!

Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit att denna tjej ringde till JB och att JB sen också fick tala med Esbjörn i samma lur. Dock var han inte uppkopplad på Teams.

Nä nu orkar jag inte mer med detta tramsande utan drar mig tillbaka. Dock ska jag hålla ett öga på tråden utifall pee wee eller vad den där figuren hette som "belade" mig med lögner och lovade visa upp dem i inlägg h#n skulle plocka fram. Lite irriterande att det ska ta sån lång tid med detta. Det borde h#n ha gjort på en gång kan man tycka nåja bättre sent än aldrig å tålamod är ju en dygd så.....

EDIT Pewpew var namnet
Senast redigerad av kubun 2021-09-29 kl. 18:59.
2021-09-29, 19:07
Medlem
Citat:
Binninge vad?
Där har du jättefel.
Binninge satt och väntade på att bli uppkopplad och han pratade med såväl ledsagaren som Esbjörn.
Du snackar goja, i vanlig ordning din pajas
Senast redigerad av Pilotyega 2021-09-29 kl. 19:11.
2021-09-29, 19:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jo att ledsagaren var där är ju bekräftat av Ebbas advokat - ja enligt nån tidning så sa hon just att ledsagaren försvann från mötet innan de hann med att ta reda på hennes identitet men inte att de verkligen bad henne om det.

Ja jag håller med om att det jag får till mig från JB i luren kan bli omedvetet förvanskat av flera faktorer. Han kan slarva med uppgifterna och till och med glömt bort. Jag kan ha missuppfattat vad han har sagt. Dock har jag nu iom mitt senaste inlägg i saken redogjort för det exakta förloppet med förbehållet att JB varit korrekt med sina uppgifter till mig. Jag förutsätter iaf att så är fallet och om jag så upptäcker den minsta lilla medvetna lögn ifrån honom som han delgett mig jag då tar jag snabbaste vägen till Örebro

Jag har nu varit minutiöst noga med att ha fått exakt rätt förhållande om mötet som inte blev av. Skulle det nu inte stämma - ja då skriver jag nästa inlägg från Örebro och lägger upp video på JB som får korrigera en sista gång.

I Expressens artikel (https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/) stod det:

"Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, säger advokat Katrin Björklund."

Och enligt Binninge i samma artikel:

"Varför lämnade Esbjörn det inplanerade mötet?

– Esbjörn ville inte gå in själv utan ville ha en ledsagare in till mötet som ett stöd. Han ville inte sitta själv i rummet med Ebba och advokaten.

Utifrån den texten är det omöjligt att utläsa om om ledsagaren fanns på plats, eller om de väntade på denne. Inte heller går det att utläsa om Esbjörn visste vem det var de väntade på. Ebbas ombud verkade dock inte veta vem ledsagaren skulle vara, så det var nog inte avtalat vem som skulle vara ledsagare. Var det ens avtalat om ledsagare i förväg?

Binninge nämner inte heller med ett ord att Katrin har förbjudit en tidigare överenskommen ledsagare tillträde till mötet. Det behöver naturligtvis inte betyda att det inte skett, men med tanke på Binninges förmåga till att berätta om vad som händer i tid och otid, och hans bristfälliga förmåga att alltid hålla sig till sanningen, så är det väldigt märkligt att han inte undanhåller den biten av händelsen.

Istället för att media förmedlar att Esbjörn är den som krånglar, så hade det varit en stor spik i Ebbas kista om det hade kommit ut. För hur mycket jag än håller på Ebba i det här, så hade det varit allt annat än schysst att sätta Esbjörn fysiskt ensam i det där rummet om det nu inte var avtalat så.

Jag vidhåller dock att största boven i dramat är Binninge. Han var ombudet som skulle ta hand om Esbjörn och se till hans bästa. Han har accepterat ett uppdrag som är tjugo mil hemifrån med allt vad det innebär i nackdelar för hans del och han accepterade mötet i Uppsala trots att han inte kunde/ville närvara. En ledsagare, hur söt och trevlig nu än den där tjejen var, så är det inte ett ombud Esbjörn fysiskt hade med sig. Bara ett på-plats-vittne i bästa fall.
2021-09-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Där har du jättefel.
Binninge satt och väntade på att bli uppkopplad och han pratade med såväl ledsagaren som Esbjörn.
Du snackar goja, i vanlig ordning din pajas
Han fick höra detta efter att de lämnat, inte sant... Tvivlar på att tjejen fickringde till binninge så han kunde smyglyssna. Han har alltså bara tjejens version med andra ord.
Om dett nu gått till som ni tror så hade självklart tjejen ombetts räcka över luren till ebbas ombud så att binninge kunde få saker och ting förklarade för sig - men eftersom samtalet skedde senare gick inte det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in