2021-09-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur menar du?

EB har stämt Esbjörn för bättre rätt till fastigheten.

Jag menar att för en reptil är det bättre att förekomma, än att förekommas.
2021-09-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Föreslår att du läser inlägget du citerar.
Jag repeterar :
Nä, Esbjörns ombud har aldrig hävdat att Ebba ska ha begagnat sig av Esbjörns trångmål och lättsinne för att komma över hans fastigheter.

I annat fall kan du väl peka ut var i processhandlingarna som ombuden gör det påståendet
Vad tror du hela demensprocessen syftade till…?
2021-09-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har ingen aning om vad det uttrycket betyder va? Alla tycker det - framförallt människor.
Det är nog bara du som föredrar att sitta med skägget i brevlådan.
2021-09-08, 12:23
Medlem
Citat:
Rätt underhållande läsning där du menar på att polis och åklagare har för dålig kompetens medan du däremot har den juridiska kompetensen.

Det är tydligt att du positionerar för det kommande nederlaget där Esbjörns ombud kommer att få ett stort och tydligt bakslag i tingsrätten. Att redan nu påpeka felaktigheter i rättsväsendet ligger i linje med vad som är förväntat.

Du är ute på djupt vatten, när du diskuterar sjönära fastigheter.

Jag har hittills inte alls noterat några felaktigheter i rättsväsendet. Jag är mycket nöjd med rättsväsendet som ger Ebba Busch ett strafföreläggande. Grovt förtal är ett allvarligt brott, tycker inte du det???

Av Ebba Busch reaktion när hon framför trotsigt att en spade är en spade kommer jag till slutsatsen att Ebba Busch förväntningar på rättsväsendet inte infriades. Denna stämningsansökan Ebba Busch ingett i tingsrätten handlar om förväntningar, där hon och hennes ombud förutsäger att detta skulle bli enkelt.

I alla rättsstater har vi offentliga rättegångar. Det är få undantag från den principen. Det är viktigt så att alla kan se att rättegången är rättvis. I vissa fall är det extra viktigt att se till att en tvist som denna sker offentligt, så att journalisterna och rätten hör samma sak när Ebba Busch öppnar munnen för att förklara hur detta gick till. Det handlar om hur man värderar Ebba Busch ord mot Esbjörns.

När du diskuterar, utgår jag ifrån att du känner till vad som ska styrkas i denna sak, och vilken bevisbörda parterna har.
2021-09-08, 12:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad tror du hela demensprocessen syftade till…?
Återigen : varken jag eller Esbjörns ombud har hävdat att Esbjörn skulle vara dement.

Du däremot verkar ha någon typ av OCD som inte förmår släppa taget om demensspåret. Försök att ta till dig det du själv skrev härom dagen: vi kan släppa det spåret nu

Citat:
Det råder heller ingen tvekan om att Esbjörn inte är dement... Så vi kan släppa det spåret nu.
Det spelar ingen roll vad du säger - domstolen kommer inte höra dig om din åsikt ändå.
2021-09-08, 12:36
Medlem
Citat:
Varför vänta på Binninge? Är han han din nyttiga idiot?
Gör det själv om du är så säker på din sak.
Du har din fulla rätt att polisanmäla om du påstår att det har begåtts ett brott.

Ibland är plågan lång. När man har att göra med ett överbelastat rättsväsende är det bara senvägar. Ebba Busch ville snabba på tvisten, men fick tji av fiskalen under förberedande förhandling, då hennes livspussel inte var ömmande skäl för genvägar.

Ta strafföreläggande som exempel på ett snabbt avslut för Ebba Busch, som sedan inte alls var ett slut. Slutet var början på en ny plåga om skadestånd där Binninge har en dom som grund för sin talan om skadestånd. Likt Ebba har fixat ett avtal som grund för sin talan om bättre rätt till Esbjörns fastigheter. En dom är bättre än ett avtal, eller vad tycker du???

Det är komplicerat, och visar att rättsväsendet är inte bara till för aktörer som Ebba Busch. Det är många andra som kan mer än Ebba Busch. De har läst böcker, haft normal skolgång och till och med ännu mer skolmeriter utöver det.

Du kan kalla Binninge för en nyttig idiot som visar oss alla att det är inte så enkelt att komma över en fastighet från en åldring, till underpris, under en pandemi.
2021-09-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ja, i det kvasifeministiska konungariket Sverige finns det flera glastak. Som när likhet inför lagen ska tillämpas i skarpt läge. Att anmäla en person med den position Ebba Busch har för brott mot en enskild medborgare till polisen, och tro att de inleder rättsliga åtgärder är naivt. Det kommer inte ske. Fall som detta avfärdas som civil rättsliga.

Med den kunskapen om hur rättsväsendet agerar, genom att inte utreda saker som detta, gick Ebba Busch till attack rättsligt, med en stämningsansökan. En skrift ämnad att skrämma Esbjörn, och pressa honom att ge Ebba Busch ett köpebrev. Hot om 400.000 kronor i vite visar på handlingskraft utöver det vanliga.

Strategin, trots att Ebba Busch uppfattade Esbjörn som bara "egen" men med en vilja att sälja fastigheterna till Ebba är motstridig. Ebba Busch trasslar in sig, med att framföra på Facebook att det är hans ombud, och folk i hans närhet som tagit över Esbjörns vilja. I ett senario där Ebba Busch inte kunnat påverka honom, men att alla andra i hans närhet gjort det.

För att det bevistemat ska hålla, förtalas ombudet Binninge och alla som är Esbjörns stöd. Det som skedde var att brottet var för uppenbart och enkelt. Med en tydligt rättspraxis efter #Metoo drevet.

Jag ser argumentation i tråden om att Esbjörn fick 3.9 miljoner för sitt ruckel av Ebba Busch. När gubben ändå ska dö, är det girigt att bråka med en ensamstående morsa med ett komplicerat livspussel, om den ynka summan 2 miljoner. Särskilt när Ebba behövs för att bli av med sossarna.

Processrättsligt har vi i Allra härvan, som ett bra exempel på hur domstolar ser på manschettbrottslighet, där det som är brottsligt omskrivs för omoraliskt. I det felet handlade om för mycket pengar, och det känsliga ämnet om hur pensioner försnillas på alla plan. Där villa, Porsche och Helikopter är för magstarkt.

Dessa gossar har ju inte skadat någon, enligt försvaret då fonderna gjorde vinster, där de miljoner de tog inte gjorde skada. Men de glömde frågan om vems pengar de diskuterade.

Åklagaren väckte åtal, men Stockholms tingsrätt ogillade samtliga åtal. Rätten avslog därmed även Pensionsmyndighetens yrkande om skadestånd.

Åklagaren överklagade till hovrätten och där fälldes samtliga åtalade. Allras VD, vice VD, förvaltningschefen, och VD:n för mäklarbolaget Oak Capital, som samarbetade med Allra.

Där man gjorde en juridisk bedömning där det som omskrivs som brist på moral, är faktiskt också brottsligt.

De åtalade dömdes bland annat för mutbrott och trolöshet mot huvudman.

Hovrätten konstaterade att samtliga åtalade varit införstådda med upplägget, brottsplanen, och alla har varit aktiva i genomförandet och väsentliga för att realisera planen.” Ernstberger dömdes till sex års fängelse. Av övriga åtalade dömdes två till fem års fängelse och en till fyra års fängelse.

"om den ynka summan 2 miljoner" Vad är detta för summa?
2021-09-08, 12:43
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg är befängt…
Ebba gick till domstol för att det är så civilicerade människor gör.

Jag vill påstå att du har delvis rätt. Jag håller med om att civiliserade människor sköter tvister i domstol. Om Ebba Busch och hennes agerande är civiliserat är en annan sak, värd att diskutera.
2021-09-08, 12:59
Medlem
Citat:
Återigen : varken jag eller Esbjörns ombud har hävdat att Esbjörn skulle vara dement.

Du däremot verkar ha någon typ av OCD som inte förmår släppa taget om demensspåret. Försök att ta till dig det du själv skrev härom dagen: vi kan släppa det spåret nu

Ebba har framfört att hon upplevde Esbjörn som "egen".

"Egen" är säregen. Ordet "egen" har många andra synonymer, där man språkligt menar med "egen" att personen är avvikande på ett eller annat sätt. Kan en person med kognitiva svårigheter, särskilt lindriga sådana kan uppfattas som "egen"?
2021-09-08, 13:15
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Att du tänker som en reptil har inget med målet att göra.

EB skickade in stämningsansökan mer än tre månader efter undertecknandet av kontraktet. Esbjörn har haft gott om tid att reagera.
2021-09-08, 13:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
varfor gav svaret tidigare. Det är uttömmande, så jag har inget att tillägga.

Som vanligt så kryper du in i ditt hörn när argumenten tryter.
Fega inte ut nu utan polisanmäl EB eller sluta att påstå en massa skit.
2021-09-08, 13:46
Bannlyst
Citat:
Som vanligt så kryper du in i ditt hörn när argumenten tryter.
Fega inte ut nu utan polisanmäl EB eller sluta att påstå en massa skit.
Att du tycker att Doras argument tryter för att hon väljer att inte göra en anmälan är i bästa fall ett argumentationsfel, men jag lutar mot ett psykiatriskt tankehopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in