Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-11-01, 22:07
  #49
Medlem
För all del tycker jag att RepentNow kan få tacka gud, Allah, Vishnu, Tor eller vem som helst för maten som människor slitit för att få på hens bord. Lite otacksamt mot de som slitit dock.

Men att pracka på barnen det borde nästan vara förbjudet. Låt barn själva välja huruvida de vill indoktrineras i nån gammal saga. Och försök inte pracka på oss andra en religion och en bön för en snubbe som några andra snubbar hittade på för att de inte förstod bättre.
Citera
2020-11-02, 00:09
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
För all del tycker jag att RepentNow kan få tacka gud, Allah, Vishnu, Tor eller vem som helst för maten som människor slitit för att få på hens bord. Lite otacksamt mot de som slitit dock.

Men att pracka på barnen det borde nästan vara förbjudet. Låt barn själva välja huruvida de vill indoktrineras i nån gammal saga. Och försök inte pracka på oss andra en religion och en bön för en snubbe som några andra snubbar hittade på för att de inte förstod bättre.

Håller inte med dig för fem öre.

Vi ser hur barn och ungas psykiska ohälsa skenat och fortsätter att skena. Detta pga överväldigande känslor av tomhet och existensiell ångest. Allt känns meningslöst och allt som verkar betyda nåt är materiell status.

Barn behöver en stark grund att stå på, en TRYGGHET i att Gud alltid finns där. Han kommer att plocka upp dig när du trillar och bära dig när du inte kan gå själv.

Barn mår bra av trygghet! Den ultimata tryggheten är en stark, varm, vacker tro. En tillit till vår allsmäktige skapare.

Tack Gud gör ALLT FANTASTISKT JAG HAR I MITT LIV! Tack för att du tillrättavisar mig när jag skämmer ut dig... Tack... Jag är bara en liten lort, en liten köttslig människa... Men du låter din kärlek SKÖLJA ÖVER MIG!! Tack för allt... Jag älskar dig över allt och alla.
Citera
2020-11-02, 00:34
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Håller inte med dig för fem öre.

Vi ser hur barn och ungas psykiska ohälsa skenat och fortsätter att skena. Detta pga överväldigande känslor av tomhet och existensiell ångest. Allt känns meningslöst och allt som verkar betyda nåt är materiell status.

Barn behöver en stark grund att stå på, en TRYGGHET i att Gud alltid finns där. Han kommer att plocka upp dig när du trillar och bära dig när du inte kan gå själv.

Barn mår bra av trygghet! Den ultimata tryggheten är en stark, varm, vacker tro. En tillit till vår allsmäktige skapare.

Tack Gud gör ALLT FANTASTISKT JAG HAR I MITT LIV! Tack för att du tillrättavisar mig när jag skämmer ut dig... Tack... Jag är bara en liten lort, en liten köttslig människa... Men du låter din kärlek SKÖLJA ÖVER MIG!! Tack för allt... Jag älskar dig över allt och alla.

Nja, det är inte så att religiösa människor är särskilt harmoniska. Ofta är dom rätt trasiga. Dom religiösa grupperna har samma problem som övriga samhället.
Citera
2020-11-02, 00:46
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja, det är inte så att religiösa människor är särskilt harmoniska. Ofta är dom rätt trasiga. Dom religiösa grupperna har samma problem som övriga samhället.

Nja, du snackar goja. "Religiösa grupper", vad är det för snack. Följer man Jesus Kristus och överlämnar sig till honom så finner man ett fantastiskt lugn! Folk som följer diverse uppdiktade "Gudar" och varelser är naturligtvis vilsna och olyckliga precis som jag när jag kallade mig ateist.

Öppnar man Bibeln och hänger sig åt Gud vår skapare kommer man att finna ett LUGN. Men det kan ta tid. Det är inte lätt att utmana sin världsbild och inse att man som sketen liten människa inte är in charge.
Citera
2020-11-02, 09:12
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Nja, du snackar goja. "Religiösa grupper", vad är det för snack. Följer man Jesus Kristus och överlämnar sig till honom så finner man ett fantastiskt lugn! Folk som följer diverse uppdiktade "Gudar" och varelser är naturligtvis vilsna och olyckliga precis som jag när jag kallade mig ateist.

Öppnar man Bibeln och hänger sig åt Gud vår skapare kommer man att finna ett LUGN. Men det kan ta tid. Det är inte lätt att utmana sin världsbild och inse att man som sketen liten människa inte är in charge.

Det är inte min bild, tvärtom verkar oro och ångest vara vanligt i dom kristna kretsar jag känner till.
Du låter väldigt nyfrälst.
Citera
2020-11-04, 00:50
  #54
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
However, det jag menade med att det är uppmuntrande att de ber före måltiden, om än inte till Gud är att det iallafall minskar stigmat för bön.

Dessa barn kan sedan lättare introduceras till den vackra gospeln. I ett så sjukt sekulärt land som Sverige är det bra att iallafall vanan för bordsbön kan hållas kvar vid.

Antar att man kan kalla det en pragmatisk approach med mål att i sinom tid göra kristen lära norm i vårt avlånga land igen.
Du förstår ingenting. Du har inte begripit ens de första grunderna i tron. Ändå sitter du här och försöker predika för oss. Ska man »träna fram» en gudstro hos barnen genom att utan tro be någon tom bordsbön till solen och jorden? Du tycker ju det låter bra. Ljummen avgudadyrkan är vad det är. Gud kommer inte höra er. Det ni gör är ett spel för galleriet.

Du har en annan Jesus, en som inte kan frälsa, utan som snarare är i behov av människors hjälp. Sättet du resonerar på bekräftar det om och om igen: det är på er det hänger om han ska ha en chans att bli till "norm i vårt avlånga land".


Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Öppnar man Bibeln och hänger sig åt Gud vår skapare kommer man att finna ett LUGN. Men det kan ta tid. Det är inte lätt att utmana sin världsbild och inse att man som sketen liten människa inte är in charge.
Nej, det kan verkligen inte vara lätt eftersom inte ens du själv inser det.
Citera
2020-11-04, 00:52
  #55
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Jag anser att man ska få in en rutin där man ber vid matbordet och tackar Gud för det faktum att vi har denna tillagade tallrik framför oss.

Gör ni det? Tror det är jätteviktigt, att de förstår att inget kommer gratis.

Gör ni det? Varför / varför inte?

Om du är en mor och känner dig träffad och svarar nej på frågan: Skämmes. Har du bråttom tillbaka till din smartphone? Kuvar du dig för ditt barns sug efter dennes spelsug? SKÄMMES.

Mer tacksamhet och matbön behövs, tycker inte ni det? Tycker det borde vara ett självklart inslag i svensk skola, men vi får börja med den allmänna inställningen.
Du måste trolla.
Om inte vill jag göra en orosanmälan till socialtjänsten.
Du är inte rolig, enbart korkad
Citera
2020-11-04, 20:31
  #56
Moderator
VitKallas avatar
Nej, mina barn behöver inte be innan maten serveras. Vi är varken kristna eller på annat sätt religiösa. Däremot förväntar jag mig och kräver lugn och ro vid matbordet samt att man tackar för maten. Detta för att alla vid bordet ska ha matro och för att dom ska lära sig visa tacksamhet till den som faktiskt stått och lagat mat till dom. Det gör alla barnen minst en gång i veckan, lagar mat alltså.

Tacksamhet och uppskattning går ju utan problem att visa och uttrycka utan att blanda in religion i det.
Citera
2020-11-05, 05:40
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Jag anser att man ska få in en rutin där man ber vid matbordet och tackar Gud för det faktum att vi har denna tillagade tallrik framför oss.

Gör ni det? Tror det är jätteviktigt, att de förstår att inget kommer gratis.

Gör ni det? Varför / varför inte?

Om du är en mor och känner dig träffad och svarar nej på frågan: Skämmes. Har du bråttom tillbaka till din smartphone? Kuvar du dig för ditt barns sug efter dennes spelsug? SKÄMMES.

Mer tacksamhet och matbön behövs, tycker inte ni det? Tycker det borde vara ett självklart inslag i svensk skola, men vi får börja med den allmänna inställningen.
är väl bättre att föra logik med sina barn och tacka mamma/pappa som lagade maten
Citera
2020-11-05, 13:54
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Jag anser att man ska få in en rutin där man ber vid matbordet och tackar Gud för det faktum att vi har denna tillagade tallrik framför oss.

Gör ni det? Tror det är jätteviktigt, att de förstår att inget kommer gratis.

Gör ni det? Varför / varför inte?

Om du är en mor och känner dig träffad och svarar nej på frågan: Skämmes. Har du bråttom tillbaka till din smartphone? Kuvar du dig för ditt barns sug efter dennes spelsug? SKÄMMES.

Mer tacksamhet och matbön behövs, tycker inte ni det? Tycker det borde vara ett självklart inslag i svensk skola, men vi får börja med den allmänna inställningen.

Eftersom jag inte tror på tomtar och troll så gör jag givetvis inte det. Däremot måste de säga tack för maten och bära undan sin egen tallrik.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback