2020-10-09, 10:18
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag vet inte det det är för substans men skulle vilja lösa upp denna för att sedan stryka den på någonting annat för att låta torkas med bibehållen funktion.
Är det görbart?

Mvh
Citera
2020-10-09, 10:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet inte det det är för substans men skulle vilja lösa upp denna för att sedan stryka den på någonting annat för att låta torkas med bibehållen funktion.
Är det görbart?

Mvh

Du menar en tändhatt alltså? Jadu, det beror på vilken typ av tändhatt det är.

Det finns tändhattar (främst äldre) med kvicksilverfulminat eller kaliumklorat. Moderna tändhattar har oftare blystypnat eller blytricinat, men det finns en hel uppsjö olika tändhattar med olika ämnen.
Citera
2020-10-09, 10:42
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du menar en tändhatt alltså? Jadu, det beror på vilken typ av tändhatt det är.

Det finns tändhattar (främst äldre) med kvicksilverfulminat eller kaliumklorat. Moderna tändhattar har oftare blystypnat eller blytricinat, men det finns en hel uppsjö olika tändhattar med olika ämnen.

Den äldre sorten till svartkrutsvapen. Ämnena du nämner låter bekanta så det är nog dessa detta beror.
Citera
2020-10-09, 11:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Den äldre sorten till svartkrutsvapen. Ämnena du nämner låter bekanta så det är nog dessa detta beror.

Aha, okej. Är tändhattarna du har äldre, eller är de bara av äldre modell? För att kunna ge ett säkert svar på din fråga behöver du nog ta reda på exakt vilken tändhatt du har (märke och modell).
Citera
2020-10-09, 11:17
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Aha, okej. Är tändhattarna du har äldre, eller är de bara av äldre modell? För att kunna ge ett säkert svar på din fråga behöver du nog ta reda på exakt vilken tändhatt du har (märke och modell).

Ska kolla...

De är "nya" som i, inte mer än ett par år gamla.

"SELLIER&BELLOT VLAŠIM" - "PERKUSINÍ ZAPALKA 4.0"
Lite osäker på detta då det står med märklig skrivstil men:
"Lellier & Bellot"

Alltså inte antika, men säg 5, inte mer än 10 år gamla.

Möjligen att asken innehåller en blandning då vissa mässingskoppar är släta och andra har impregnerade förstärkande streck längst med höjden på kopparna.

Det stöttåliga ämnet i dem är beroende på koppen antingen grönt eller rött.

Säger det herrn något?

kvicksilverfulminat eller kaliumklorat låter bekant sedan tidigare efterforskning, så intressanta att du kunde plocka det från huvudet må jag säga. Om så är fallet, kan jag utan större risker lösa upp detta och låta torka i på en ny yta med bibehållen funktion?
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-10-09 kl. 11:20.
Citera
2020-10-09, 11:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ska kolla...

De är "nya" som i, inte mer än ett par år gamla.

"SELLIER&BELLOT VLAŠIM" - "PERKUSINÍ ZAPALKA 4.0"
Lite osäker på detta då det står med märklig skrivstil men:
"Lellier & Bellot"

Alltså inte antika, men säg 5, inte mer än 10 år gamla.

Möjligen att asken innehåller en blandning då vissa mässingskoppar är släta och andra har impregnerade förstärkande streck längst med höjden på kopparna.

Det stöttåliga ämnet i dem är beroende på koppen antingen grönt eller rött.

Säger det herrn något?

Min gissning är då att det är 4,0 mm från Lellier & Bellot. Deras produktnummer verkar vara V360002 och på tjeckiska heter de "Perkusní zápalky Sellier & Bellot 4.0", d.v.s "Tändhatt, Sellier & Bellot 4.0".

Exakt vilket ämne de använder behöver man nog gräva lite mer i (och ev vara bättre på tjeckiska än vad jag någonsin kan bli..).
Citera
2020-10-09, 11:34
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Min gissning är då att det är 4,0 mm från Lellier & Bellot. Deras produktnummer verkar vara V360002 och på tjeckiska heter de "Perkusní zápalky Sellier & Bellot 4.0", d.v.s "Tändhatt, Sellier & Bellot 4.0".

Exakt vilket ämne de använder behöver man nog gräva lite mer i (och ev vara bättre på tjeckiska än vad jag någonsin kan bli..).

Tackar vänligast!
Då har du hjälpt mig längre på vägen än jag lyckades ta mig själv och har nu ny grund att ta mig vidare från!

För resonemanget skull, om vi säger att det vore kvicksilverfulminat eller kaliumklorat, vilket känns bekant efter mina tidigare sökningar.
Har du något tips jag som är i det närmaste värdelös på kemi(med något blygsam underdrift) kan tänkas lösa detta på, eller någonting jag bör vara aktsam för?

Jag vågar nog inte blötlägga detta med vatten och börja skrapa, men kan annat lösningamedel, aceton, kemisk ren bensin, etanol eller liknande lösa upp detta och samtidigt göra det inert i den meningen att det inte exploderar medan det fuktigt och/eller i en lösning?

Kanske förändrar jag tyvärr den kemiska strukturen med fel typ av lösningsmedel? Sannolikt inte skulle jag gissa på.

Vad jag önskar är att lösa upp det för att kunna applicera lösningen på annat ställe, låta detta torka och med bibehållen funktion.

Jag kanske får göra lite mer jobb själv här och läsa på om ämnena, men tänkte först fråga er bättre vetande så jag inte gör något uppenbart idiotiskt misstag.

Jag smäller ju knappast av mig en hand, men har ni några tips gällande metod och säkerhet så välkomnas dessa!
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-10-09 kl. 11:42.
Citera
2020-10-09, 12:03
Medlem
Bara-Robins avatar
Okej, kvicksilverfulminat och kaliumklorat verkar ha bytts ut på senare tid.
Kvicksilverfulminat gick att lösa upp med etanol, men kaliumklorat är mer instabilt och kan även detonera under vatten av sitt eget och det omgivande tycket.

Idag är det vanligare med "blyazid", "lead styphnate" och derivat av "tetrazene".

Det kan nog ta mig vidare! Därifrån kan jag kolla upp lämpliga lösningsmedel och läsa på om dess egenskaper.

Så jag ser varifrån jag tar mig därifrån så vill jag önska skribenten som hjälpte mig ett stort tack!

Vet någon i huvudet länpliga tillvägagångssätt och lösningsmedel så tas tips om detta tacksamt emot! Naturligtvis inga gissningar.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-10-09 kl. 12:05.
Citera
2020-10-09, 13:45
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Okej, kvicksilverfulminat och kaliumklorat verkar ha bytts ut på senare tid.
Kvicksilverfulminat gick att lösa upp med etanol, men kaliumklorat är mer instabilt och kan även detonera under vatten av sitt eget och det omgivande tycket.

Idag är det vanligare med "blyazid", "lead styphnate" och derivat av "tetrazene".

Det kan nog ta mig vidare! Därifrån kan jag kolla upp lämpliga lösningsmedel och läsa på om dess egenskaper.

Så jag ser varifrån jag tar mig därifrån så vill jag önska skribenten som hjälpte mig ett stort tack!

Vet någon i huvudet länpliga tillvägagångssätt och lösningsmedel så tas tips om detta tacksamt emot! Naturligtvis inga gissningar.

Dina kemikunskaper är ju inte de bästa. Kaliumklorat är inte det snällaste ämnet men enormt mycket stabilare än blyazid och blystyfnat. Möjligen kan det detonera av trycket i Marianergraven i mängder om flera kg eller ton.

Kaliumklorat löser sig i vanligt vatten. Det är mycket troligare att de har återgått till kaliumklorat och antimontrisulfid eller liknande av miljöskäl än att de ännu har blyföreningar i tändhattarna. Kvicksilver finns definitivt inte kvar.
Citera
2020-10-09, 14:19
Medlem
Bara-Robins avatar
Hej på dig igen du gamle räv!

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Dina kemikunskaper är ju inte de bästa. Kaliumklorat är inte det snällaste ämnet men enormt mycket stabilare än blyazid och blystyfnat. Möjligen kan det detonera av trycket i Marianergraven i mängder om flera kg eller ton.

Kaliumklorat löser sig i vanligt vatten. Det är mycket troligare att de har återgått till kaliumklorat och antimontrisulfid eller liknande av miljöskäl än att de ännu har blyföreningar i tändhattarna. Kvicksilver finns definitivt inte kvar.

Nae du, det ska gudarna veta att de inte är. De sträcker sig knappt till att jag lyckas bereda saft.

Men du att det låter ju andeles underbart! Jag behöver då endast lösa upp ämnet i vatten, applicera på sin plats och låta dunsta. Förslagsvis sakta då jag inte vet vad jag håller på med och vill undvika mekaniska spänningar som släpper, eller liknande agitation.

Underbart! Tackar vänligast för ett gott svar!
Bästa välönskningar!
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-10-09 kl. 14:24.
Citera
2020-10-12, 12:10
Medlem
Det går inte att lösa ut den slagkänsliga satsen i slagtändhattar och det skulle vara mycket farligt att anrika innehållet om man lyckas få ut det ur den lilla hylsan.

Dagens tändhattar är ofta baserade på någon variant av den gamla satsen som kallas SINOXID:

38 % Blystyfnat
2 % Tetrazen
39 % Bariumnitrat
5 % Blydioxid
11 % Kalciumsilicid
5 % Antimontrisulfid

De nya kallas ofta SINTOX och är mer eller mindre lyckade försök att byta ut de blyhållande ingredienserna mot något annat (med mindre lyckade menar jag att man sällan fått bort "giftigheten" utan bara uppfyllt REACH-kraven).

Hur som helst kan man inte laka ur allt som en lösning och lyckas man få ur själva tändämnet blir koncentrationen väldigt låg men man löper ändå enorma risker om man försöker sig på att koncentrera lösningen med kristallbildning som följd då stabiliteten är kopplad till viss kristallstruktur och mycket små kristaller.

Jag avråder starkt från att försöka få ut innehållet från alla typer av tändare och kapslar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in