Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Min gissning är då att det är 4,0 mm från Lellier & Bellot. Deras produktnummer verkar vara V360002 och på tjeckiska heter de "Perkusní zápalky Sellier & Bellot 4.0", d.v.s "Tändhatt, Sellier & Bellot 4.0".
Exakt vilket ämne de använder behöver man nog gräva lite mer i (och ev vara bättre på tjeckiska än vad jag någonsin kan bli..).
Tackar vänligast!

Då har du hjälpt mig längre på vägen än jag lyckades ta mig själv och har nu ny grund att ta mig vidare från!
För resonemanget skull, om vi säger att det vore kvicksilverfulminat eller kaliumklorat, vilket känns bekant efter mina tidigare sökningar.
Har du något tips jag som är i det närmaste värdelös på kemi(med något blygsam underdrift) kan tänkas lösa detta på, eller någonting jag bör vara aktsam för?
Jag vågar nog inte blötlägga detta med vatten och börja skrapa, men kan annat lösningamedel, aceton, kemisk ren bensin, etanol eller liknande lösa upp detta och samtidigt göra det inert i den meningen att det inte exploderar medan det fuktigt och/eller i en lösning?
Kanske förändrar jag tyvärr den kemiska strukturen med fel typ av lösningsmedel? Sannolikt inte skulle jag gissa på.
Vad jag önskar är att lösa upp det för att kunna applicera lösningen på annat ställe, låta detta torka och med bibehållen funktion.
Jag kanske får göra lite mer jobb själv här och läsa på om ämnena, men tänkte först fråga er bättre vetande så jag inte gör något uppenbart idiotiskt misstag.
Jag smäller ju knappast av mig en hand, men har ni några tips gällande metod och säkerhet så välkomnas dessa!