Citat:
Ursprungligen postat av
keaton
I dagens datorlandskap står striden i princip mellan Intel och Amd när det gäller processorer
till hemdatorer.
Men förr i tiden stod striden mellan Motorolas 680xx (Atari, Amiga, Apple) och Intels x86/P1 (PC).
Jag har försökt hitta en vettig jämförelsetabell med 68000, 68020, 68030, 68040 och 68060
tillsammans med (8086), 286, 386, 486, P1 ("586") men jag blir mest bara förvirrad.
Jag har hittat två olika varianter:
68000 = 8086 eller 286
68020 = 286 eller 386
68030 = 386 eller 486
68040 = 486 eller 486+
68060 = tidig P1
En meningsfull jämförelse förutsätter förstås respektive processor i sitt mest krafttulla utförande.
Jag har hittat rankingar baserat på MIPS, men till och med jag fattar att inte är ett relevant mått.
Mvh.
Motorolas 68xxx-processorer var inte av samma arkitektur som det idag "allenarådande" x86/x64 utvecklade av intel (ska stavas med litet "i"!) respektive AMD.
Motorolas 68-serie var en egen arkitektur, som det senare visade sig inte gick att "utveckla mer" beroende på begränsningar i exempelvis hårdvaran (kislet) samt i arkitekturen. Kan inte minnas i skrivande stund var Motorolas maxhastighet ( i Herz) just nu, men var betydligt under x86.
När Apple övergav Motorola till förmån för IBM "Power PC" /RISC), så dog nästan Motorolas 68-serie ut helt och hållet. Om vi undantar en "kusin",
dvs MOS 6502.
Har några fortfarande (6502 och liknande) här hemma efter ett halvsekel som fortfarande snurrar på bra!
Motorola la ner stora delar av sin CPU-tillverkning efter att Apple övergav Motorola. Samt att Commodore tyvärr gick i konkurs. Amiga var väl en av de sista "stora" datorerna som fortfarande körde på med Motorola 68xxx-CPU.
Rekommenderar
8bit-guy gällande datorhistoria, alternativt
LGR. Där får du reda på "i princip allt" vad du undrar om!
Edit: Rangordning rent "objektivt" är nästan omöjligt att få fram under 1970(-80 talet, då det fanns så många plattformar. Många var totalt beroende på hårdvara samt "låsta" CPU, eller hur jag nu ska säga. En 68xxx kunde prestera totalt olika beroende på vilken datortillverkare (med eget proprietärt OS) det var.
Så jag undviker att skriva en rangordning "just nu". (Men återkommer gärna om behov finns!)