2020-10-11, 09:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Sen hade Ledare B ändå tagit de flesta äpplena själv, självklart efter att andra plockat dom.
Möjligen försett några lakejer med fina äpplen för att skydda honom och sedan skurit någon klyfta ibland och slängt till resten i hopp om att dom håller käften.
Oreglerad kapitalism är som experiment dömt att misslyckas och har alltid varit det.
Det blir bara förre och förre som äger större och större del av tillgångarna och delar med sig mindre och mindre av dessa. Det är ingen hälsosam matematik.
Konstigt, allt du beskriver har enbart hänt i länder som Nordkorea. Cuba, Kampuchea, Libyen, och forma Sovjetunionen. Aldrig i ett enda västerland.

Indoktrinering som sagt.
Citera
2020-10-11, 10:07
Medlem
LKKINGENs avatar
Folk är idioter?
Citera
2020-10-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Konstigt, allt du beskriver har enbart hänt i länder som Nordkorea. Cuba, Kampuchea, Libyen, och forma Sovjetunionen. Aldrig i ett enda västerland.

Indoktrinering som sagt.

Om du verkligen seriöst tror att detta aldrig sker i några västländer, ja då är du inte bara indoktrinerad, du är en första klassens struts.
Citera
2020-10-11, 14:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om du verkligen seriöst tror att detta aldrig sker i några västländer, ja då är du inte bara indoktrinerad, du är en första klassens struts.
Berätta i vilka västerländska demokratier som "oreglerad kapitalism är som experiment dömt att misslyckas och har alltid varit det". Ge ett enda exempel. Ett. 1.

Svaret från mig kan jag ge på en gång. Samtliga, alla, kompletto, alles, kommunistiska länder har imploderat när folk fick slut på pengar. Som bara kan genereras i demokratier byggda på en fri marknad. Tydligen gillar folk pengar mer än ideologi och jämlikhet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-11 kl. 14:07.
Citera
2020-10-11, 17:59
Medlem
Citat:
Berätta i vilka västerländska demokratier som "oreglerad kapitalism är som experiment dömt att misslyckas och har alltid varit det". Ge ett enda exempel. Ett. 1.

Svaret från mig kan jag ge på en gång. Samtliga, alla, kompletto, alles, kommunistiska länder har imploderat när folk fick slut på pengar. Som bara kan genereras i demokratier byggda på en fri marknad. Tydligen gillar folk pengar mer än ideologi och jämlikhet.

Jag förstår att det blir lite halvjobbigt när de enda nyanserna man har är att ställa oreglerad kapitalism mot kommunism, som dessutom oftast inte är någon riktig kommunism, utan diktaturer.
Hade du bemödat dig med att verkligen läsa det jag skriver och inte hakat upp dig så på din kommunistfetisch så hade du märkt att jag aldrig påstått att kommunism är något bra.
Speciellt inte som det har tagit sig uttryck i realiteten.
Du gillar alltså att förre och färre äger allt större andel av kakan och att klyftorna ökar i allt större hastighet och utsträckning? Hur är det gynnsamt för världen i stort?
Senast redigerad av hex27 2020-10-11 kl. 18:06.
Citera
2020-10-12, 07:36
Medlem
Citat:
Jag förstår att det blir lite halvjobbigt när de enda nyanserna man har är att ställa oreglerad kapitalism mot kommunism, som dessutom oftast inte är någon riktig kommunism, utan diktaturer.
Hade du bemödat dig med att verkligen läsa det jag skriver och inte hakat upp dig så på din kommunistfetisch så hade du märkt att jag aldrig påstått att kommunism är något bra.
Du gillar alltså att förre och färre äger allt större andel av kakan och att klyftorna ökar i allt större hastighet och utsträckning? Hur är det gynnsamt för världen i stort?

Klyftorna ökar ju i Sverige pga massimport av negrer och muslimer, som trots guldtänder och att de betalt människosmugglare hundratusen för en enkel biljett hit, alltid påstår att de är så fattiga.

Sverige hade kunnat vara ett land utan fattiga, utan fattigdom, om landet inte ständigt importerat fattigdom och om de ställt krav på svenskar att göra det enkla som krävs för att inte bli fattig.

Tydligen vill svensken ha fattigdom, ha stora klyftor, vill importera fattigdom från omvärlden, så att bekämpa fattigdom är något som staten och kommunen ska upphöra med.
Citera
2020-10-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Tyvärr har du fel och det kanske gör ont, men du kan lätt kolla upp när topparna för invandring har ökat och där ser du även färde drastiskt minskat.
Skillnaden med vänster och höger, förr och nu är att vänstern höll invandringen i dennivå som var möjligt för integration.
Högern öser in utan minsta tanke på integration och vilka får ta hand om skiten
Därefter har högern mage att peka finger på dem som fick ta över högerns misslyckade migrationspolitik.

Högern är mästare att gnälla på sina egna misstag när andra har fått ta över skiten efter dem
Jag har läst dina inlägg i den här tråden, och som jag uppfattar det har du traditionella vänstersympatier som kanske grundades på 60-talet. Du vill att svenska arbetare och medelklass skall börja rösta vänster igen, och du påstår att de kommer att få mindre invandring om de röstar vänster.

Det stämmer helt enkelt inte. Invandring och mångkultur är ingen vänster-höger-fråga. Det är en liberal fråga. Alla partier med liberal anstrykning vill ha mer eller mindre fri invandring och ett mångkulturellt samhälle. Vänsterpartiet är ett av de partier som driver invandring och mångkultur hårdast, tillsammans med Miljöpartiet och Centerpartiet. M och KD har svängt åtminstone i teorin, men har mycket kvar att bevisa. Socialdemokraterna är ett pragmatiskt maktparti som vänder kappan efter vinden. När vinden blåste för invandring, då var S för invandring ("mitt Europa bygger inga murar"), när vinden blåste åt andra hållet, då vände också S åt andra hållet ("vi skall lägga oss på EU miniminivå").

Det finns bara ett parti som står upp för svenska arbetare och medelklass, och det är SD.

Du gör ett bra försök att propagera för vänstern men mig lurar du inte. Och inte så många andra heller vad det verkar.
Citera
2020-10-13, 08:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Aha, du är den sortens kommunist som anser att varken Sovjet, Cuba, eller Nordkorea har "riktig kommunism". Ja, i så fall anser jag att Sverige och USA inte har en riktigt fri marknad.
Citera
2020-10-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Klyftorna ökar ju i Sverige pga massimport av negrer och muslimer, som trots guldtänder och att de betalt människosmugglare hundratusen för en enkel biljett hit, alltid påstår att de är så fattiga.

Sverige hade kunnat vara ett land utan fattiga, utan fattigdom, om landet inte ständigt importerat fattigdom och om de ställt krav på svenskar att göra det enkla som krävs för att inte bli fattig.

Tydligen vill svensken ha fattigdom, ha stora klyftor, vill importera fattigdom från omvärlden, så att bekämpa fattigdom är något som staten och kommunen ska upphöra med.

Och där bytte vi förväntat inriktning igen och kom in på den gamla "all fattigdom är invadringens fel".
Det blir så förutsägbart så det är numera stor humor.
Om vi först bortser ifrån att du övertydligt visar vilken inskränkt samhällssyn du har och vilka extrema problem du har med att se saker i större perspektiv och på längre sikt(jag hade gärna förklarat om jag hade trott det var meningsfullt), så får vi även bortse ifrån att jag snackade globalt och inte enbart gällande Sverige. Bara det att du tror att man importerar människor är tillräckligt för att idiotförklara vem som helst.

Citat:
Aha, du är den sortens kommunist som anser att varken Sovjet, Cuba, eller Nordkorea har "riktig kommunism". Ja, i så fall anser jag att Sverige och USA inte har en riktigt fri marknad.

Nej, jag är inte kommunist och har aldrig varit. Det behöver man inte vara för att inse att de flesta kommunistregimer inte är i närheten av att fungera som den marxistiska läran var tänkt.
Dessutom har du, trots att du är fascist, rätt i att Sverige och USA inte har totalt fria marknader , de är reglerade. Den svenska mer än den amerikanska. Gissa vilka som har störst utbredd fattigdom?
Citera
2020-10-13, 17:34
Medlem
Citat:
Sluta med det där snacket om att det inte är riktig kommunism för det är exakt vad alla dessa diktaturer är och var! Sovjetunionen agerade efter Marxismens teorier med planekonomi, statligt ägda industrier och kollektiviserat jordbruk, och resultatet blev ett land utan produktivitet och toppstyrning. Sen kan alla små Hippiekommunister gnälla om att kommunismen i teorin är så underbar, men det enda som räknas är utfallet och inga jävla idiotiska drömmar.
Citera
2020-10-13, 20:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, jag är inte kommunist och har aldrig varit. Det behöver man inte vara för att inse att de flesta kommunistregimer inte är i närheten av att fungera som den marxistiska läran var tänkt.
Dessutom har du, trots att du är fascist, rätt i att Sverige och USA inte har totalt fria marknader , de är reglerade. Den svenska mer än den amerikanska. Gissa vilka som har störst utbredd fattigdom?
Enligt wikin betyder "fascist" att man gillar parader, diktatur, förtryck av motståndare. Jag är emot allt detta. Fascism låter som en blåkopia av kommunism.
Citera
2020-10-14, 13:29
Medlem
TS utstrålar en arrogans som är typisk bland liberala, alltså nästan alla vänstermänniskor. Jag har rätt, jag har rätt och alla andra är borgarbrackor!!!

Men helt seriöst, om du går med i S eller V och börjar tala om repatriering eller gränskontroller, så kommer du garanterat att uteslutas ögonblickligen. Du kanske också blir kallas fasist. Det är en stor lögn att påstå att vänstern är för någon reglerad invandring. Bara för att en sömmerska i Bangladesh arbetar i en sunkig fabrik, så innebär det inte att hen, i den globala rättvisans namn, ska ha rätten att automatisk invandra till landet. Sömmerksan i Bangladesh bryr sig inte heller så mycket om en barfota elektronikkrossare i Kenya och anser garanterat inte att den ska ha rätt till att komma till landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in