2020-10-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rättvisa är till för avundsjuka att gnälla om.

Om hon får sina 70'/mån genom anställning i den offentliga sektorn bör hon skatta ännu mer. Det är så otroligt många nollor som ger varandra höga löner inom den ineffektiva offentliga sektorn. Deras dagar handlar mest om att ha möten med varandra.

Det borde införas ett tak för hur hög lön som kan ges i den ofantliga sektorn. Lön över 50'/månad borde vara förbjudet om verksamheten är skattefinansierad.

Själv har jag jobbat inom både den offentliga sektorn och den privata, så det är uppenbarligen nonsens och okunskap från din sida.
Citera
2020-10-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Du har inte läst alltihop...
Det var högern som gav sig på att skära i skola, vård, polis och försvaret.
Och det ställde högern till med innan 2006
Men du är nog för ung för att minns detta

Jaså. Jag vet vad min farmor och farfar berättade om sin skola på 30-talet. Det var absolut ingen bra skola.
Citera
2020-10-10, 11:04
Avslutad
För att de tröttnat på vänsterkollegornas HBTQ-tjat i fikarummet.
Citera
2020-10-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337
Förmögenhetsskatt? Han betalar mer % än du, och betydligt mer i faktiska kronor.

Men med vänster politik kanske han flyttar utomlands och då höjs din skatt igen och du förlorar 2000 kr i månaden. Endast på grund av missunnsamhet, så sänks din levnadsstandard ännu mera.

Varför inte utgå från ditt eget liv, än vara avundsjuk på andras liv?

Förmögenhetsskatten avskaffades i Sverige 2007.
Han betalar lika många % upp till brytpunkten sen högre, dock är även den sk värnskatten även den avskaffad.
Dessutom är skatt på kapital lägre än skatt på lön plus att du med enkelhet kan tillgodogöra dig otroligt mycket skatteavdrag med en rejäl lön.

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Om du köper en aktie har du investerat i ett företag.

Du investerar inte i ett företag när du köper aktier, du spekulerar genom aktieköp, en otroligt stor skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Är det något som är en fin tanke så är det liberalismen. Alla människor är värda frihet men din frihet får inte gå ut över någon annans frihet och det ska finnas konsekvenser och straff om man skadar någon annan. Det är en fin tanke. Är osäker på hur liberala Liberalerna egentligen är men jag tror att det hade kunnat vara bättre om dom hade haft egen majoritet. Folkpartiet som dom hette innan har ju haft en del förslag som tex språktest och annat vilket visar att lineralismen är just för frihet men under ansvar. Enligt liberalismen är man skyldig samhället något tillbaka när man får vara med i det. Det tycker ju absolut inte V och S. Eller MP..!

Hur klarar du ens av att komponera en sådan här text? Hur går tankeverksamheten? Har du läst Liberalernas partiprogram? Liberalerna är lika liberala som Nordkorea är en demokratisk republik. Bara för att man kallar sig något är man inte det.
Högen är på sin höjd kapitalliberal, äganderätten och pengar går långt över människans frihet.
Att beblanda in Mao och andra skitdiktatorer i texten gör det ännu mer förvirrande.
Det Sverige som SD påstår sig värna om, det gamla folkhemmet, kolla istället upp vad det var så ser du att det har precis noll att göra med kapitalliberalism eller höger att göra.
Citera
2020-10-10, 12:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vad är det som gör att arbetarklass och medelklass tror/är övertygade om att det skulle bli bättre för dem när de röstar på högerpolitik?

Mer i plånboken ?
Det rör sig om ett par hundralappar i månaden och för det så får vi en sämre välfärd som det gnälls över
Man kan inte både ha kakan och äta upp den samtidigt och på sikt vill högern skrota välfärden för ett par hundralappar mer i plånboken. Det blir dyra försäkringar och är du inte helt tipp topp, så kanske du inte ens får ordna en försäkring
Det blir en skolgång som kostar pengar osv osv. Så de fjuttiga slantarna kommer inte räcka till någonting, det blir dyrare att leva som arbetarklass och medelklass
* invandringen... ja du... har du haft någon koll sen 80,90-talet så vet du att invandringen ökar när högern styr, det hände med Calle Bildt och det hände med Reinfeldt och ingen som helst integration hade de med i beräkningarna, inget ansvar. Det komiska i det hela är att vänstern håller nere invandringen och fokuserar på integration, se på 70 & 80-talet innan högern kom in och förstörde.
* Att det blir bättre för alla, hallå! Det blir alltid nedskärningar och missar för arbetarklass och medelklassen när högern har varit i farten, nedskärningar som nästan helt omöjliga att rätta till. Vi kräver bra välfärd och gratis skolgång och gratis sjukvård, men vi vill inte betala för det med våra skattemedel och hittar högern en enda chans att skära ner på något så gynnar det inte arbetarklassen och medelklassen utan de pengarna gynnar endast de riktigt rika, hur kan någon ha missat detta ?

Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?
Indoktrinering kallas detta.

Finns en klassisk historia som avslöjar ditt tankefel.

En båt går i kvav och passagerarna kommer iland på en ö fylld med äppelträd. De måste välja ledare. Ledare A är vänster och säger "om ni väljer mig så ska jag noggrant se till att äpplena fördelas rättvist så att alla får lika mycket". Ledare B är höger och säger "om ni väljer mig så ska jag noggrant se till att så många äpplen som möjligt kan plockas och fördelas".

Vem hade du valt som ledare?
Citera
2020-10-10, 12:59
Medlem
Var fattig och röstade M som ung. Det fanns inget annat om man avskydde S. Nu vet jag bättre, och det finns många fler och bättre alternativ.
Citera
2020-10-10, 13:49
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
För att de tröttnat på vänsterkollegornas HBTQ-tjat i fikarummet.

Ja och lägg därtill att verkligenheten inte ser ut som den vänsterliberala kartan och det märker folk mer och mer.
Citera
2020-10-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Förmögenhetsskatten avskaffades i Sverige 2007.
Han betalar lika många % upp till brytpunkten sen högre, dock är även den sk värnskatten även den avskaffad.
Dessutom är skatt på kapital lägre än skatt på lön plus att du med enkelhet kan tillgodogöra dig otroligt mycket skatteavdrag med en rejäl lön.

Du investerar inte i ett företag när du köper aktier, du spekulerar genom aktieköp, en otroligt stor skillnad.

Hur klarar du ens av att komponera en sådan här text? Hur går tankeverksamheten? Har du läst Liberalernas partiprogram? Liberalerna är lika liberala som Nordkorea är en demokratisk republik. Bara för att man kallar sig något är man inte det.
Högen är på sin höjd kapitalliberal, äganderätten och pengar går långt över människans frihet.
Att beblanda in Mao och andra skitdiktatorer i texten gör det ännu mer förvirrande.
Det Sverige som SD påstår sig värna om, det gamla folkhemmet, kolla istället upp vad det var så ser du att det har precis noll att göra med kapitalliberalism eller höger att göra.

Ja du, ställ den frågan till dig själv. Jag pratar om de grundläggande idéerna och varför arbetare kan ha andra ideal än marxism. Förstå eller inte, det är tydligt att du är en person som blint försvarar vänstern och attackerar allt som är höger.

Här är Liberalernas partiprogram. https://www.liberalerna.se/wp-content/uploads/liberalernas-partiprogram.pdf
Återkom med vad du anser strida mot liberalismen som idé samt ge stöd för att det skulle vara i en sådan omfattning att deras partiprogram inte kan kallas liberalt mer än att Nordkorea är en diktatur.
Att kasta massa skit omkring sig är lätt men du får förtydliga dig och ge exempel för att bli tagen på allvar.
Jag vet att vänstern brukar hoppa över argument och resonemang och bara köra med härskartekniker och det är ännu en anledning till att inte arbetarklassen vill ha med er att göra.
Senast redigerad av Nanastley 2020-10-10 kl. 16:33.
Citera
2020-10-10, 17:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glennkonradsson
Frågan borde väl snarare vara hur någon tänkande individ överhuvudtaget kan rösta vänster? Det är tamefan bortom mitt förstånd. Titta bara på förfallet som pågår här i landet.. Vilka har vi att tacka för det? Jo, vänstern och alla postmodernistiska jävla dårar..

Så är det, senaste gången som nån kunde rösta vänster var väl under Tage Erlanders tid och även då fanns det oroande tecken på den konformitet som S ville påtvinga samhället. De enorma rivningarna av svenska stadskärnor samt den därpå följande förfulningen av desamma, den föreslagna statliga investeringsbanken, fientligheten mot försvaret mm.
Citera
2020-10-10, 19:51
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337
Förmögenhetsskatt? Han betalar mer % än du, och betydligt mer i faktiska kronor.

Men med vänster politik kanske han flyttar utomlands och då höjs din skatt igen och du förlorar 2000 kr i månaden. Endast på grund av missunnsamhet, så sänks din levnadsstandard ännu mera.

Varför inte utgå från ditt eget liv, än vara avundsjuk på andras liv?
Varför inte sluta använda avundsjuka som argument mot kritiken att de ekonomiska klyftorna är enorma? I ståndssamhället var det förståeligt att de bönder som försörjde adeln var missnöjda. I sekelskiftets Sverige var det förståeligt att arbetarna var förbannade av att jobba 14 timmar om dagen för några supar och ören.
I dagens Sverige är det självklart att de som sliter inom vården inte är nöjda med en lön på 20 000 före skatt när kommunaldirektören har 90 000.

Mitt eget liv😅
Jag jobbar på ett ställe där somliga tjänar 3 gånger mer än mig, men jag är inte avundsjuk för de har mer ansvar och arbetsbelastning.
Min poäng är att de som inte tjänar mycket har noll att vinna på borgerlig politik men de fattar detta först när de ser hur välfärden smulas sönder.
Så värdelösa argument som avundsjuka kan du stoppa upp där solen inte skiner.

Och eliten med sin förmögenhet kan väl flytta utomlands redan nu, då. Konstigt att de inte redan gjort det. Vad kan det bero på? 🤔 Är Sverige ett för bra land, ändå?
Citera
2020-10-10, 20:28
Medlem
Citat:
Då tänker de lite tokigt, för trots de avgifter du snackar om så plockar de ut en ordentlig lön efter skatt (Ibland hutlöst mycket) sen att det är körigt beror oftast med svängningar i branschen och dåligt hållen ekonomi och som högern säger, fixar man inte hålla sig över ytan så lägg ner verksamheten Ekonomiskt, så var det inte menat att den skulle finnas kvar.

Om de utgifter skulle sänkas så borde rimligtvis även lönerna sänkas, som sagt högern vill gärna äta kakan och ha den kvar.

Och importen av ”invällare” står ju högern för och som grädde på moset så kryllar det av billig arbetskraft från u-länder som Polen, Rumänien mm. Så dessa hantverkare som ogillar invällare är själva en del av problemet.
Nu var det väl främst svenska hantverkare jag relaterade till. En stor del har lämnat S till förmån gör en röst på SD. Svenska hantverkare är definitivt inte glada åt svartjobben som utförs av bl a polacker. Det är ingenting de själva har vurmat för. Det leder till snedvriden konkurrens. De polacker som jobbar vitt här beskattas i Polen, vilket gör att de har spelrum att acceptera lägre lön. Angående Reinfeldt, har väl S inte behövt fortsätta på den linjen under en och en halv mandatperiod. S har snarare försämrat det Reinfeldt initierade.
Citera
2020-10-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Indoktrinering kallas detta.

Finns en klassisk historia som avslöjar ditt tankefel.

En båt går i kvav och passagerarna kommer iland på en ö fylld med äppelträd. De måste välja ledare. Ledare A är vänster och säger "om ni väljer mig så ska jag noggrant se till att äpplena fördelas rättvist så att alla får lika mycket". Ledare B är höger och säger "om ni väljer mig så ska jag noggrant se till att så många äpplen som möjligt kan plockas och fördelas".

Vem hade du valt som ledare?

Sen hade Ledare B ändå tagit de flesta äpplena själv, självklart efter att andra plockat dom.
Möjligen försett några lakejer med fina äpplen för att skydda honom och sedan skurit någon klyfta ibland och slängt till resten i hopp om att dom håller käften.
Oreglerad kapitalism är som experiment dömt att misslyckas och har alltid varit det.
Det blir bara förre och förre som äger större och större del av tillgångarna och delar med sig mindre och mindre av dessa. Det är ingen hälsosam matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in