2020-10-08, 11:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Jag tränar då och då tillsammans med en person som senast vi sågs upphetsat började babbla om osmoreglering och elektrolytbalansen och hur negligerat det är att främja elektrolyter och kroppens förmåga att hantera dessa väl, framförallt vid hård träning.

Han har därför satt ihop en häxbrygd med mineraler och ämnen som ska göra just detta.

(Själv tar jag endast kreatin och detta bara under vissa perioder och justerar i övrigt det jag får i mig genom en hyfsat varierad och balanserad kost.)

Ingen av oss har några som helst noterade problem som dessa tillskott ska lösa.

Har han rätt i att man bör ta dessa tillskott?
Citera
2020-10-08, 12:29
Medlem
För en timmes, eller två, träning - nej.

Håller du på med Maraton, ultralöpning, Vasalopp, Vätternrunt på cykel och liknande i många timmar och varmt väder då är det vettigt med elektrolyttillskott.
Citera
2020-10-09, 14:44
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Tränar rodd. Brukar äta en banan och dricka hemmagjord enkel sportdryck före långa tunga pass( dryck socker, salt, vatten). För pass som är kortare än en timme skippar jag sportdryck men kör ofta en banan.

Är väl mest ett placebo egentligen.
Citera
2020-10-09, 23:31
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Inte nödvändigt om du får i dig tillräckligt via kost. Vid längre fastor där du bara dricker vatten uppstår efter några dagar en obalans. Du dricker vatten men pissar och svettas vatten, kalium, salt och magnesium. Detsamma kan naturligtvis uppstå för någon som löper maraton och bara klunkar vatten och ligger på låga nivåer av dom tre elektrolyterna. Salt/sodium är den "skyddande" elektrolyten i att om du får låga nivåer på salt så tappar kroppen kalium och magnesium också.

Exprimentera med en period med och utan. Dom flesta som äter dagligen och/eller kost där dessa mineraler ingår behöver inget tillskott.
Citera
2020-10-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag tränar då och då tillsammans med en person som senast vi sågs upphetsat började babbla om osmoreglering och elektrolytbalansen och hur negligerat det är att främja elektrolyter och kroppens förmåga att hantera dessa väl, framförallt vid hård träning.

Han har därför satt ihop en häxbrygd med mineraler och ämnen som ska göra just detta.

(Själv tar jag endast kreatin och detta bara under vissa perioder och justerar i övrigt det jag får i mig genom en hyfsat varierad och balanserad kost.)

Ingen av oss har några som helst noterade problem som dessa tillskott ska lösa.

Har han rätt i att man bör ta dessa tillskott?

Naaj. Som tur är har man njurar som är grymt bra på att reglera elektrolytbalansen alldeles utmärkt. Om man som ex ovan springer marathon och då svettas ut stora mängder natrium och dricker stora mängder vanligt vatten så finns ju risk för vätskeintoxikation. Det är ju extremt ovanligt. Andra elektrolytrubbningar drabbar inte vanliga friska människor. Natrium är den elektrolyt som är i absolut majoritet och som din kompis pratar om osmos, så är det den enda som är signifikant. Natrium finns tillgängligt som natriumklorid = vanligt bordssalt. Tillfälliga elektrolytskiften är helt ofarligt och justeras av kroppen själv. Det finns alltså inte någon anledning att regelbundet försöka justera din elektrolytbalans under icke extraordinära förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in