Citat:
Ursprungligen postat av
Asmodeusvult
Jag tränar då och då tillsammans med en person som senast vi sågs upphetsat började babbla om osmoreglering och elektrolytbalansen och hur negligerat det är att främja elektrolyter och kroppens förmåga att hantera dessa väl, framförallt vid hård träning.
Han har därför satt ihop en häxbrygd med mineraler och ämnen som ska göra just detta.
(Själv tar jag endast kreatin och detta bara under vissa perioder och justerar i övrigt det jag får i mig genom en hyfsat varierad och balanserad kost.)
Ingen av oss har några som helst noterade problem som dessa tillskott ska lösa.
Har han rätt i att man bör ta dessa tillskott?
Naaj. Som tur är har man njurar som är grymt bra på att reglera elektrolytbalansen alldeles utmärkt. Om man som ex ovan springer marathon och då svettas ut stora mängder natrium och dricker stora mängder vanligt vatten så finns ju risk för vätskeintoxikation. Det är ju extremt ovanligt. Andra elektrolytrubbningar drabbar inte vanliga friska människor. Natrium är den elektrolyt som är i absolut majoritet och som din kompis pratar om osmos, så är det den enda som är signifikant. Natrium finns tillgängligt som natriumklorid = vanligt bordssalt. Tillfälliga elektrolytskiften är helt ofarligt och justeras av kroppen själv. Det finns alltså inte någon anledning att regelbundet försöka justera din elektrolytbalans under icke extraordinära förhållanden.