• 1
  • 2
2020-10-08, 11:37
Medlem
Bebblischs avatar
Håller på att flytta och städar ur gammal skit och fann då ett stort antal silverbestick jag fått av min moster genom alla år. Det är säkert ett hundratal skedar, slevar, tårtspadar och annan skit som jag aldrig kommer använda.

Hur ser jag om det är värt någonting? Vart går man för att sälja det? Känns svårt att kunna sälja det på tradera eller liknande om jag inte vet hur jag ska värdera det.
Citera
2020-10-08, 11:42
Medlem
Sälj på Tradera på auktion med 1 kr utropspris. Då värderar marknaden det åt dig.
Citera
2020-10-08, 11:44
Medlem
Slumbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
Håller på att flytta och städar ur gammal skit och fann då ett stort antal silverbestick jag fått av min moster genom alla år. Det är säkert ett hundratal skedar, slevar, tårtspadar och annan skit som jag aldrig kommer använda.

Hur ser jag om det är värt någonting? Vart går man för att sälja det? Känns svårt att kunna sälja det på tradera eller liknande om jag inte vet hur jag ska värdera det.

Sälj typ alla för 500kr eller någonting, bestick från det jag vet, verkar dyra. Är inte 100% dock så ta inte mitt ord.
Citera
2020-10-08, 11:44
Medlem
Ta med ett av varje slags bestick till en pantbank och begär en offert. Dom kommer att ta sig en närmare titt på besticken, så får du reda på om dom har något värde eller inte.
Citera
2020-10-08, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slumbarn
Sälj typ alla för 500kr eller någonting, bestick från det jag vet, verkar dyra. Är inte 100% dock så ta inte mitt ord.
Silver är dyrt oavsett om det är bestick, eller en klump...
Citera
2020-10-08, 11:50
Medlem
Är det vanliga "silverbestick" alltså försilvrat rödgods kan det vara värt 20-30 kr/kg på skroten. Kallas nysilver eller alpacka.
Riktigt silver kanske förekom förr hos rika grevar och baroner men är nog ovanligt. På nysilver som är använt kommer den gula metallen under silverlagret fram, ofta på undersidan av skedarna.
Citera
2020-10-08, 11:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Dyrt är ju en bedömningssak, men när jag senast röjde ur ett dödsbo så värderades silver till metallvärdet, oavsett om det var bestick, brickor eller smycken. Värderingsmannen vägde det helt enkelt.
Nysilver har inget värde alls, går knappt att skänka bort.
Citera
2020-10-08, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dyrt är ju en bedömningssak, men när jag senast röjde ur ett dödsbo så värderades silver till metallvärdet, oavsett om det var bestick, brickor eller smycken. Värderingsmannen vägde det helt enkelt.
Nysilver har inget värde alls, går knappt att skänka bort.
Ja, absolut, men ett hundratal skedar är uppåt något kilo silver och det är värt mer än en femhunka. Nysilver är bara en namn. Utan att ta gift på det, så är det stålbestick med en silverbeläggning. Varken snyggt, hållbart, eller värdefullt.
Citera
2020-10-08, 12:24
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch

Sälj det kilovis på Tradera, lägg ut det för 5.000. Det kommer att budas på det ska du se.
Citera
2020-10-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel

inte alls säkert...

Finns också något som heter nysilver och det är det vanligaste när det gäller bestick och sånt. Handlare tar inte ens mot det. Skrotpriset är exakt noll på nysilver.

Vill ingen köpa eller ha det så är det bara tippen som gäller tyvärr.

Vad det är står på stämpeln. Det går att kolla upp vad det är för något. Fota stämpeln om ni lägger ut det på Tradera-

Det enda som kan få upp värdet är om det faktiskt är silver men det är ovanligt. Det som också får upp värdet är om det är någon särkillt modell eller något... Särskilt. Som det finns samlare för ? Vad och vilket kan jag exakt noll om...

Mynt är också ungefär samma men oftast så är det silver i mynt så där har man i alla fall skrotvärdet minst. Värdet på sillverskrot är en bit ovan 6k just nu. Det är industrin som har ett sug och pressar upp priset. Har man hundra gram rent silver så är det ju 600 kronor då om jag inte räknar helt galet.

Ut med det på tradera med bra foton ger nog mest. men kolla upp skrotvärdet före...Kan hända att folk bjuder under det.
Citera
2020-10-08, 12:33
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det enda som kan få upp värdet är om det faktiskt är silver men det är ovanligt. Det som också får upp värdet är om det är någon särkillt modell eller något... Särskilt. Som det finns samlare för ? Vad och vilket kan jag exakt noll om...

Så ovanligt är det inte hos äldre människor. Mina morföräldrar var vanliga arbetare och hade tårtspadar och skedar och lite sånt med silverstämpel.

Spotpris per gram är närmare 7 än 6 kr.

Sen finns det prylar i nysilver också som bringar hem pengar. Bara sök på nysilver på Tradera istället för att sitta och killgissa.

Andra sidor där silver säljs:

https://www.lauritz.com/sv/
https://www.sikoauktioner.se/
https://www.bukowskis.com/sv/lots/category/silver
Citera
2020-10-08, 12:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
inte alls säkert...

Finns också något som heter nysilver och det är det vanligaste när det gäller bestick och sånt. Handlare tar inte ens mot det. Skrotpriset är exakt noll på nysilver.

Vill ingen köpa eller ha det så är det bara tippen som gäller tyvärr.

Vad det är står på stämpeln. Det går att kolla upp vad det är för något. Fota stämpeln om ni lägger ut det på Tradera-

Mynt är också ungefär samma men oftast så är det silver i mynt så där har man i alla fall skrotvärdet minst. Värdet på sillverskrot är en bit ovan 6k just nu. Det är industrin som har ett sug och pressar upp priset. Har man hundra gram rent silver så är det ju 600 kronor då om jag inte räknar helt galet.

Ut med det på tradera med bra foton ger nog mest. men kolla upp skrotvärdet före...Kan hända att folk bjuder under det.

Om det är silver så är det värdefullt och det är inte så himla svårt att lära sig hitta de vanligaste stämplarna. För den som vill förkovra sig i ämnet: https://www.sefina.se/bloggar/sterlingsilver/

Jag hade aldrig lagt ut något på tradera utan att först veta huruvida det är silver eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in