Citat:
Ursprungligen postat av
BoulevardAlruna
Jaan den holländske konstnären som kom till Sverige 1968. Han är född på 40talet. Han är bitter för att han aldrig gått på nån mer känd konstskola, förutom den i Holland han gick 1965 och som ingen känner till i Sverige. Ett tag bodde han i Stockholm men hoppade på gröna vågen, dock inte tillhörandes de mest fanatiska proggarna.
Han har vissa alkoholproblem. Det har varit värre men säg den dag som inte slutar med 3 starköl så att han kan sova. Fått problem med höften vilket gör honom rätt grinig.
Frånskild, tre vuxna barn. Barnen hälsar nästan aldrig på för Jaan är både grälsjuk och kritisk och bitter.
Jaan är gift med en betydligt yngre kvinna från Bolivia, Ana, född 1965, som aldrig lärt sig prata svenska utan grov spansk brytning. Hon drejar krukor och han har "sänkt sig" och målar numera mest landskapsbilder. Han är lite vresig och fåordig men accepteras ändå i samhället. Ställer ofta ut på det lokala biblioteket eller på kulturhuset i den närmsta lite större orten.
Kallas "holländarn" av hålans invånare. Inte omtyckt men inte heller hatad. De bor en bit utanför, och förr i tiden hade de viss djurhållning men det gick åt skogen.
Han är intresserad av "österländsk religion". På hans Facebook har han en suddig bild av en vis indian som säger ngt klokt på engelska. Han delar även olika mer eller mindre skumma länkar om vaccin, vegetarisk kost (han blev vegetarian som 15åring) och amalgam i tänderna, något han inte släppt sedan han engagerade sig i frågan 1987.
Roy är en 69årig man som alltid varit samhällsengagerad. Han har försökt få ihop Chilegrupp, antikärnkraftgrupp, iransk grupp, afghansk kulturgrupp, amnestygrupp, VFridays for future mm i hålan. Hur många gånger han man inte sett honom stå och skramla med bössan utanför ICA? Nu skriver han mest debattinlägg på Facebook. Han är kort med tjocka glasögon och liknar en tomte. Han är gift Birgitta som är pensionerad lågstadielärare. Han har haft otaliga föredrag i ortens olika samlingslokaler. Det senaste var "Rädda grodynglen i Lillån". Han upplever att miljömedvetenheten verkligen har ökat med Greta Tunberg. Miljörörelsen har gett honom ny energi.
Hemma hos Roy och Birgitta hänger det afrikanska masker, batiktyg på väggarna vilket vittnar om ett liv med många resor. Roy har aldrig sett sig som "svensk" utan mer som en världsmedborgare. Han har varit lärare i hela sitt liv, just i samhällskunskap. Det har varit svårt att skilja på engagemang och jobb.
När orten fick 25 hazarer 2016 så bjöd naturligtvis både Roy och Birgitta in två "killar" att bo hos dem. Tyvärr blev det inte så bra, då dessa gjorde sexuella närmanden på äldsta sonens dotter. Detta betraktar Roy som något ganska olustigt som han inte vill prata om.
Kanske var det bara den stora kulturkrocken och att han och Birgitta varit otydliga med att här i Sverige så brukar man inte tafsa på tjejer "fast" de har t-shirt på sig? Roy pratar ofta med "killarna" på stan och upplever att de har bra kontakt. han tycker det är underbart att Sverige numera har så många olika kulturer. Det svenska har han fått uppkört i halsen sedan barnsben och han har alltid vetat att utanför ankdammen Sverige finns en större och viktigare värld.
Den där Roy känner man ju igen. Å andra sidan vet jag inte om det är en av bruksortens arketyper. Såna där lärartyper finns i storstäderna också. Minns en lärare som okritiskt på lektionen pratade om de stackars ensamkommande flyktingbarnen som skulle skickas tillbaka till Afghanistan. Jag ifrågasatte och sa att de får väl utvisningsbeslut för att de inte har någon flyktingstatus?
Nu kunde jag göra det, för jag var själv vuxen vid tidpunkten. Men det är nog svårare för högstadieelever som blir matade med den där propagandan. Till lärarens försvar så fick jag bästa betyg ändå, så han var i varje fall opartisk i betygsättningen.