Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-10-10, 14:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du startar starkt! Bara att kämpa på, inte försöka tänka igenom varenda beslut så hårt. För det är då vi kommer på situationer där gammalt skrot "kan komma till användning".

Jag är inte helt oskyldig. tog ut två minnen för att dom är på riktigt användbara (ja i bland)... Sen hittade jag en sak som jag tog hem... men i alla fall mycket lättare om mindre.

Jag är ju i allmänhet ganska hopplös.

Men jag har faktiskt fortsatt lite till, nu med lite sortering och diverse. När man får ut något så blir det ju möjligt. Men så blir man trött också lider av dålig ork. Så fick ta en paus... Svårt läge när man faktiskt vill hålla på. Men inser att kör man bara på så kan det blir så dåligt om an inte vilar.

måste köpa lådor och annat, det tar ju tid det här.

Men tipset att fota var ju bra.

Lägger prylarna i hallen som ska ut. nu går jag aldrig ut tomhänt !

Undrar var är det för mekanism som gör allt det här. jag fixar ju allt på jobbet, ställer allt uppdelat i ordning , bär ut skräp med mera. Sällan slarv med något där...
Citera
2020-10-10, 17:37
  #26
Moderator
Tystnads avatar
Ja det är svårt slänga "bra ha grejor"

Men försök grovslänga, sådant som man har dubbletter av är det nödvändigt?
Man har 10-15 LAN kablar.... är det nödvändigt , tex , nä sänk bort till Secondhand.

Men ett riktigt bra tips som jag själv gör :

Köp genomskinliga ej för stora plastlådor med lock så man ser in i vad det är.

Köp en s.k märkdynamo apparat och märk tydligt upp på sidorna och locket vad det är i dessa.

Lättare hitta var man än ställer dessa sedan.
Citera
2020-11-16, 16:26
  #27
Medlem
Tack för en härlig tråd med stor igenkänning! Älskar människor som är ärliga med sina tillkortakommanden och ovanpå det en stor dos självironi och humor.

Är precis som du. Problemet är att varje gång jag ska börja röja, hittar jag roliga minnen från när barnen var små och blir nostalgisk. Eller så måste man testa om en elektronisk pryl ännu fungerar. Kan inte ens räkna hur många äldre datorer, spelkonsoler, mobiler och kameror jag har. Ska man sälja måste man ju formatera om, leta kablar och originalkartoner osv. Tar ju en oändlig tid. Samtidigt vill man ju inte slänga grejer som kan gå att sälja i dessa återbrukstider.

Värst är nog ändå barnens lego, har flera flyttkartonger fulla och mycket värde i dem. Men för att sälja måste man sätta sig och bygga ihop alla, så att köpare ser att de är kompletta... Sedan har vi det där med kläder och modet som kommer igen efter några år. Har sparat en del gamla favoriter som jag "vuxit ur" – och som jag faktiskt nu kan använda.

Ja, suck... Tack för alla bra tips i tråden, som även jag ska använda mig av! Gyllene tillfälle nu när man knappt får gå ut pga hårdare Corona-restriktioner.
Citera
2020-11-22, 01:14
  #28
Medlem
08oss avatar
Tips är att läsa boken "Konsten att städa" av Marie Kondo.
Boken är lite annorlunda på vissa sätt då hon som har skrivit boken är från Japan där de dels har väldigt små lägenheter men också en helt annan kultur. Det handlar mycket om känslor till saker snarare än att du ska rensa av princip. Man får ta till sig vissa delar och tänka själv, men boken ger många tips på hur man rensar personliga saker som ju är det svåraste att göra sig av med.
https://www.bokus.com/bok/9789189007...ten-att-stada/

Ett ganska smart sätt att städa som hon tar upp är att dela upp i kategori och inte i vilket rum man städar. Tex att man samlar alla papper, böcker och liknande eller samlar alla kläder på ett ställe. Dels för att se mängden men också för att göra ett beslut om varje sak så att man gör ett aktivt val att spara eller göra sig av med något.
Citera
2020-11-22, 02:01
  #29
Medlem
Släng allt. Det hamnar i kartonger av en anledning.
Citera
2020-12-10, 10:54
  #30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
.ÄHur i hellvete gör man... Ser ju ut som en pundares lya här nu i hallen och köket. Jag vågar inte släppa in någon

HJÄLP !
Hur har det gått för dig med städningen? :-)
Citera
2020-12-15, 00:27
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur har det gått för dig med städningen? :-)

Faktiskt, jag röjde upp en del. Jag låg verkligen i med detta. tyckte också att jag mådde bättre så jag låg verkligen i men åkte på en ny krasch i utmattningen då i stället och fattade återigen inte mycket.

Så fick en hastig tid med Läkare, spyckolog och terapeut.

Särskilt av psykologen så fick jag stränga order så att säga flera gånger apostroftydigt att jag ska göra mycket lite varje dag. Som om jag dammsuger så ska jag bara ta något rum den dan. Resten av dan mest bara ta det lugnt, jag skulle inte träna eller gå för mycket heller och definitivt skära ner på skärmtid.

Ni vet äta långsamt och smaka på maten, lite sån där mindfulness med mera. otroligt svårt... hur gör man inget ? jaja

Det känns något frustrerande att lägga ner en del av röjandet jag är ju van att bara kunna köra på med saker tills det är klart men just nu fungerar inte det sättet att leva helt enkelt. Jag måste lägga av när jag fortfarande är pigg vilket för mig är jättesvårt. Får ju liksom se till att göra rutinerna när jag klivit upp sen något måste, sen får allt annat tas när det blir tid över.

I dag har jag i alla fall köpt en bokhylla men sen orkade jag inte mer tvätta kläder blir det i morgon så montera hyllor får det bli någon dag senare.

Kan väl tro att uppröjandet är väl bara lite mindre än hälften kvar. Får jag bara upp lite på hyllor så kan jag snart släppa in folk med mera. Tror det blir lättare att se vad som ska kastas bort om jag kan se det på en hylla än att det glöms bort i en kartong.

Det sura är att det kommer ta tid om man bara kan göra lite varje dag och det känns så just nu att jag vill inte göra något annat om jag inte får ordning på mitt hem. Blir ju inte kul att börja jobba och komma hem till kaos... jag vill inte leva mitt liv så.

jag vill ha ork att träna och umgås och orka med vänner, sen kommer jobbet. jag vill inte ha det så jag haft det innan.

Jobba äta skita sova, upprepa.

vet inte vad man ska göra för att få det liv man vill ha men jag har sagt till på försäkringskassan att jag måste få hjälp att hitta ett jobb som jag orkar med och det ska vara på någon rimlig nivå så att jag i alla fall orkar med att ha en vettig fritid.

Har levt i över tio år med att jag bara kommer hem och orkar noll och till slut så höll det inte längre. Där är jag nu. återstår ju att se vad försäkringskassan hittar på man har ju hört mycket skit men men man får väl se. Tar det som det kommer.
Citera
2020-12-15, 17:46
  #32
Moderator
Tystnads avatar
Tycker Brodrude fick bra förslag av sin psykolog! Dvs att ta det i små steg.

Problemet många "samlare" har är att dom aldrig slänger tills slut kommer dom då till en punkt då det blir övermäktigt att göra något åt anser dom.
då är det bättre ta det lite grann i omgångar.

Tror jag nämnt det i tråden , men brukar själv offra några timmar under flera dagar då det regnar på semestern och rensa ut skit ur förråden, gör man det hinner det aldrig bli övermäktigt.
Citera
2020-12-15, 18:17
  #33
Medlem
GrillTeknikers avatar
Vill å det grövsta avråda från att slänga på tippen!

Sälj rubbet på Tradera. Sätt utropspris 1 krona, inte sällan blir man förvånad över vad folk betalar för fantasisummor för ens gamla "skräp". Det är faktiskt rätt kul när man väl fått lite rutin på annonsering, fraktberäkning och paketering.

Nån i tråden påstod att disketterna är helt värdelösa. Kan upplysa om att jag sålde 300 blandade gamla icke-original 3.5" disketter i okänt skick för några år sedan. Fick 500 spänn för rubbet. Då var antagligen en hel del dåliga eftersom de legat i ett fuktigt garage sedan 90-talet. Finns tydligen synthentusiaster som behöver gamla disketter.

Likadant gamla datordelar som man tror är rent skit. Ut med det på Tradera, får du sålt det så får du, annars vet du ju att det är värdelöst och DÅ kan du köra det till återvinningen. Har sålt allt möjligt skit, gamla nätdelar med avklippta sladdar som folk gett hundralappar för. Bäst av allt var nog några gamla hundbitna Bahco-skruvmejslar från 80-talet - 500kr. Själv vägrade jag använda dem eftersom den hundbitna plasten skar upp fingrarna. Men tydligen tyckte någon att det kan vara värt det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback