• 7
  • 8
2025-04-09, 22:13
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Skert en pullback snart igen. PLTR dippade ju ganska kraftigt innan tullbeskedet ocks.

Jag r lite inne p samma. Dagens uppgngar r bara en del av de senaste veckornas totala svngningar. Finns inte mycket till fundamenta i det som har skett. Jag r sledes inte alls lika sker p att 65 skulle vara helt ute ur leken. ven om jag fortfarande har ett par hundra aktier kvar hoppas jag p en nedgng till den niv men "vet", det gr jag inte.

// CC
Citera
2025-05-07, 11:32
Medlem
tjurensfarts avatar
Palantir r vervrderat?

Just nu r palantir vrderat till ca 102x mer n den faktiska omsttningen. Jag r ingen aktie expert, utan hller mig till daytrading. Men det knns nd som att detta kommer att gra ngonting med kursen?

Generellt sett r vrderingen av vervrderade bolag i tech-branschen just nu cirka 1020x deras faktiska omsttning.

utver den exeptionella vrderingen, s r palantir i min mening relativt beroende av kriget i ukraina. Och under ren 2022-2024 s har 48-56% av deras intkter varit ifrn statliga medel. Jag vet att deras teknik kan anvndas till mer n krig, men den stora hypen har nd grundat sig i kriget.

Nu undrar jag lite hur ni tnker om saken? Jag tror att i samband med att kriget stoppas, s kommer kursen att rasa en bra bit, folk kommer att bli rdda och i sin tur slja av nnu mer. Men efter det, s tror jag att det fortfarande kan vara en bra lngsiktig investering.

Som sagt r jag inte insatt i aktier, och speciellt inte fundamental analys. S peka ut mina fel!
Citera
2025-05-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjurensfart
Palantir r vervrderat?

Just nu r palantir vrderat till ca 102x mer n den faktiska omsttningen. Jag r ingen aktie expert, utan hller mig till daytrading. Men det knns nd som att detta kommer att gra ngonting med kursen?

Generellt sett r vrderingen av vervrderade bolag i tech-branschen just nu cirka 1020x deras faktiska omsttning.

utver den exeptionella vrderingen, s r palantir i min mening relativt beroende av kriget i ukraina. Och under ren 2022-2024 s har 48-56% av deras intkter varit ifrn statliga medel. Jag vet att deras teknik kan anvndas till mer n krig, men den stora hypen har nd grundat sig i kriget.

Nu undrar jag lite hur ni tnker om saken? Jag tror att i samband med att kriget stoppas, s kommer kursen att rasa en bra bit, folk kommer att bli rdda och i sin tur slja av nnu mer. Men efter det, s tror jag att det fortfarande kan vara en bra lngsiktig investering.

Som sagt r jag inte insatt i aktier, och speciellt inte fundamental analys. S peka ut mina fel!

Bolaget kommer att behva vxa in i sin vrdering, men jag tror snarare att det kommer att ske genom lngsammare kurskning - jag frvntar mig sledes inget strre fall. Tillvxten kommer fortsatt att behva vara riktigt hg.

Du har rtt i att en stor del av intkterna kommer frn gov, men det r betydligt bredare n enbart det militra omrdet, och ven det militra omrdet r betydligt bredare n Ryssland-Ukraina. Men samtidigt saknas tillrckligt detaljerade uppgifter fr att gra en bra bedmning. Min bild r att du mjligen vervrderar just det krigets betydelse. Det kommersiella omrdet vxer snabbare n det statliga, ven det menar jag bidrar till den minskade betydelsen av fred i den konflikten.

Utver det tror jag heller inte att vrldsoron kommer att minska i nrtid, det kommer (tyvrr) att komma fler konflikter, det sg vi om inte annat nu med Indien-Pakistan.

Det r svrt att spekulera i kortsiktiga kursrrelser med anledning av det, s det tnker jag inte ens frska med. Men det r mjligt att du har rtt i det.

Med den senaste rapporten r mitt case fortfarande intakt, och jag kommer att fortstta kpa mer aktier lpande.
Citera
2025-05-07, 21:39
Medlem
CC75s avatar
Palantir r ett bra fretag med en fantastisk framtid men ven jag anser att vrderingen r hg ven om deras rapport var mycket bra. Slde idag av en fjrdedel av mitt innehav och kpte fr delar av det Hims istllet d jag tror det r strre chans att Hims dubblas n Palantir. tminstone kommande 1-2 ren.

// CC
Citera
2025-05-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Palantir r ett bra fretag med en fantastisk framtid men ven jag anser att vrderingen r hg ven om deras rapport var mycket bra. Slde idag av en fjrdedel av mitt innehav och kpte fr delar av det Hims istllet d jag tror det r strre chans att Hims dubblas n Palantir. tminstone kommande 1-2 ren.

// CC
Mycket smart att slja hlften..Ser en ljus framtid med 200 inom ett par r men man vet ju inte. Jag kper inte nu nr den r ss hgt vrderad. AMD dremot r undervrderad, dit gr mina pengar en stund nu.
Citera
2025-05-24, 10:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Mycket smart att slja hlften..Ser en ljus framtid med 200 inom ett par r men man vet ju inte. Jag kper inte nu nr den r ss hgt vrderad. AMD dremot r undervrderad, dit gr mina pengar en stund nu.

Kper heller inte mer Palantir just nu d ven jag anser att den r mycket hgt vrderad. Skulle den dock g ned till <70 $ kommer jag ka mitt innehav igen.

Vad gller AMD har jag investerat ganska tungt i den aktien det senaste halvret. I kronor mer n i HIMS som jag ocks tror p.

// CC
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in