Citat:
Ursprungligen postat av
tjurensfart
Palantir r vervrderat?
Just nu r palantir vrderat till ca 102x mer n den faktiska omsttningen. Jag r ingen aktie expert, utan hller mig till daytrading. Men det knns nd som att detta kommer att gra ngonting med kursen?
Generellt sett r vrderingen av vervrderade bolag i tech-branschen just nu cirka 1020x deras faktiska omsttning.
utver den exeptionella vrderingen, s r palantir i min mening relativt beroende av kriget i ukraina. Och under ren 2022-2024 s har 48-56% av deras intkter varit ifrn statliga medel. Jag vet att deras teknik kan anvndas till mer n krig, men den stora hypen har nd grundat sig i kriget.
Nu undrar jag lite hur ni tnker om saken? Jag tror att i samband med att kriget stoppas, s kommer kursen att rasa en bra bit, folk kommer att bli rdda och i sin tur slja av nnu mer. Men efter det, s tror jag att det fortfarande kan vara en bra lngsiktig investering.
Som sagt r jag inte insatt i aktier, och speciellt inte fundamental analys. S peka ut mina fel!
Bolaget kommer att behva vxa in i sin vrdering, men jag tror snarare att det kommer att ske genom lngsammare kurskning - jag frvntar mig sledes inget strre fall. Tillvxten kommer fortsatt att behva vara riktigt hg.
Du har rtt i att en stor del av intkterna kommer frn gov, men det r betydligt bredare n enbart det militra omrdet, och ven det militra omrdet r betydligt bredare n Ryssland-Ukraina. Men samtidigt saknas tillrckligt detaljerade uppgifter fr att gra en bra bedmning. Min bild r att du mjligen vervrderar just det krigets betydelse. Det kommersiella omrdet vxer snabbare n det statliga, ven det menar jag bidrar till den minskade betydelsen av fred i den konflikten.
Utver det tror jag heller inte att vrldsoron kommer att minska i nrtid, det kommer (tyvrr) att komma fler konflikter, det sg vi om inte annat nu med Indien-Pakistan.
Det r svrt att spekulera i kortsiktiga kursrrelser med anledning av det, s det tnker jag inte ens frska med. Men det r mjligt att du har rtt i det.
Med den senaste rapporten r mitt case fortfarande intakt, och jag kommer att fortstta kpa mer aktier lpande.