2020-10-04, 19:46
Medlem
Smutzs avatar
Dataminingföretag som introducerades på börsen i september 2020. Grundaren är Peter Thiel som ligger bakom PayPal och även varit inblandad i Facebook samt LinkedIn. Jag har väldigt grunda kunskaper om sådan här verksamhet (andra får gärna förklara tydligare) men de analyserar enorma mängder data åt företag och myndigheter för att hitta olika mönster i hur människor beter sig. Ett konkret exempel är att de används av immigrationspolisen ICE för att leta upp illegala invandrare (vilket naturligtvis har kritiserats).

Citat:
ICM allows ICE personnel to “create an electronic case file that organizes and links all
records and documents associated with a particular investigation so they are easily
accessible from a single location. It also enables personnel to link records to multiple
investigations in order to draw connections between cases
https://www.amnestyusa.org/wp-conten...2520_Final.pdf

Det har rests ett varningens finger för potentiella investerare:
Citat:
Wait on this one
I'm not one to rush in to buy IPOs in most circumstances, and Palantir is no exception. The company's had success in government circles and has great potential, but given the nature of the offering, the overall volatility of the markets, and uncertainty about valuation, I wouldn't be surprised to see this stock have a choppy first few months.
https://www.fool.com/investing/2020/...oes-public-ne/

Citat:
I see two reasons not to buy this stock:

It burns through piles of cash
Its governance structure is investor unfriendly.

https://www.forbes.com/sites/peterco.../#5c405d2f485a

Själv tänker jag satsa en mindre summa som jag är okej med att göra förlust på. Min känsla är att denna typ av tjänster kommer bli allt mer efterfrågade och tekniken allt mer effektiv och det verkar det mest rimligt att satsa på de som redan har långtgående samarbeten med exempelvis CIA och stora tyska läkemedelsföretag.
En sak som kan vara ett orosmoln är ifall Biden vinner och inför nya regleringar kring hur privata företag får samla data om medborgare, någon med större kunskaper om demokraternas ambitioner på den fronten är välkomna att fylla i.

Någon mer som tänker satsa?
Citera
2020-10-07, 16:30
Medlem
Smutzs avatar
Upp 10% sen köp för mig så bra start iallafall. Såg också att många som äger intressanta Snowflake också köpt Palantir. Vet inte om det betyder att seriösa techinvesterare tror på aktien eller om de är en del av samma hajp och detta snart landar på arslet.
Citera
2020-11-19, 15:19
Medlem
Cameltotems avatar
Köpte in mig på 10, ökat mer på 13, och 15.

Tror starkt
Citera
2020-11-19, 19:59
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Köpte in mig på 10, ökat mer på 13, och 15.

Tror starkt

Snyggt! Själv sålde jag strax efter min pyttevinst. Tyckte jag hade svårt att fullt ut hänga med i alla mina innehav så jag ville koncentrera mig på de jag tyckte mig ha bäst koll på.

Ett av skälen till att jag valde bort just Palantir var att jag misstänkte att en Biden-seger skulle kunna medföra olika regleringar kring datainsamlande om amerikanska medborgare vilket kanske skulle skrämma marknaden. Är det något du ser som ett orosmoln?
Citera
2020-11-19, 20:43
Medlem
2020-11-18
(Businesswire)
Palantir Enters Mission Command Space With US Army Futures Command Prototype.

2020-11-12
(Businesswire)
Palantir Reports Revenue Growth of 52% in the Third Quarter, Raises Full-Year 2020 Guidance.
Citera
2020-11-20, 12:54
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Snyggt! Själv sålde jag strax efter min pyttevinst. Tyckte jag hade svårt att fullt ut hänga med i alla mina innehav så jag ville koncentrera mig på de jag tyckte mig ha bäst koll på.

Ett av skälen till att jag valde bort just Palantir var att jag misstänkte att en Biden-seger skulle kunna medföra olika regleringar kring datainsamlande om amerikanska medborgare vilket kanske skulle skrämma marknaden. Är det något du ser som ett orosmoln?

Tror inte Biden kommer vara i vägen. Ryktas om USA kommer öka budget för cybersäkerhet. England har redan gjort det.

Dessutom håvar de in feta kontrakt i år, jag känner helt klart mer utav en uppsida än neråt. Hjälper även att WSB på reddit försöker pumpa skiten ur aktien.
Citera
2020-11-20, 21:08
Medlem
Aigiss avatar
Jag tror inte man ska fokusera för mycket på den här försvarsmaktsaspekten. Om man kan processa stora mängder data och få ut meningsfulla mönster och punkter så är det till nytta för en enorm mängd branscher både nu men kanske framförallt framöver. Extremt intressant.
Citera
2020-11-24, 20:52
Problemet är att den uppgång vi sett nu sedan runt 17:e november beror på att fyra hedgefonder köpt stora mängder aktier på runt 30 miljoner aktier, 18,5 miljoner och George Soros några miljoner stycken. Soros har dessutom hotat att sälja innehavet när tillfälle ges, men han är känd för att säga en sak och göra tvärtom.

Jag har GAV på 14$ så är inne själv. Den gick idag upp till 23, men föll tillbaka. Aktien är med på många av analyshusens short listor och en del pratar om 50% nedsida. Jag var inne för skojs skull i en av de privata stängda aktiegrupperna på Facebook för Palantir i den största gruppen på 1,2 tn medlemmar.. men där var det sådan hausse att jag orkade inte med allt och gick ur. Folk skriver och hetsar varandra om att den skall upp si och så mycket och de önskar och tror att den kommer bli nya Tesla. Det är farligt i dessa tider när många kan köpa aktier på börsen...

Jag vet att Palantir själva hade som mål/estimat att sälja för 1 biljon$ US för 2020. Aktien handlas nu för 25x det och konkurrenter handlas för runt 2-3x detta.. Snowflake har väl också x25... så allt är upptryckt. Palantirs problem är att de har haft svårt att nå de här ”enterprise” kunderna eftersom deras produkt är dyr och analytiker har därmed ifrågasatt möjligheten att växa åt det hållet eftersom bolaget hittills inte gått med vinst. Dessutom är större institutionella investerare rädda för den kontroll ägarna har i form av aktiekontroll och ägande. Därav har vi haft ett avvaktande från marknaden och gör den svårbedömd just för att den är missförstådd. Den är i ett vakuum just nu och vissa pumpar den tex hedgefonder och då blir småsparare intresserade och har förhoppningar om att kursen framöver kommer växa till Teslanivåer.. problemet är att Palantirs business inte är tillräcklig för att rättfärdiga ett sådant ”zenit” pris... även om de har en intressant produkt där det är hög tröskel rent branschmässigt att komma in, så just nu är de i förarsätet.. men lite lurig aktie. Kan man köpa på dessa nivåer skall man nog göra det för då är man med om det skulle dra iväg och blir det fall så har man i värsta fall kommit in på en relativt låg kursnivå. Jag tror att det är ett litet momentum nu med aktien där det finns en lucka..
Citera
2020-11-25, 12:09
Medlem
Klev in första gången 1 Okt och har fyllt på ett par gånger sedan dess. Har sett en del jämförelser med SNOW och det känns som att tillväxten måste öka en aning för att rättfärdiga de här nivåerna. Har dock GAV på 13,79 USD med pengar jag absolut inte behöver, så jag håller i dessa oavsett vad och hoppas på en långsiktig succé.
Citera
2020-11-25, 17:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Problemet är att den uppgång vi sett nu sedan runt 17:e november beror på att fyra hedgefonder köpt stora mängder aktier på runt 30 miljoner aktier, 18,5 miljoner och George Soros några miljoner stycken. Soros har dessutom hotat att sälja innehavet när tillfälle ges, men han är känd för att säga en sak och göra tvärtom.

Jag har GAV på 14$ så är inne själv. Den gick idag upp till 23, men föll tillbaka. Aktien är med på många av analyshusens short listor och en del pratar om 50% nedsida. Jag var inne för skojs skull i en av de privata stängda aktiegrupperna på Facebook för Palantir i den största gruppen på 1,2 tn medlemmar.. men där var det sådan hausse att jag orkade inte med allt och gick ur. Folk skriver och hetsar varandra om att den skall upp si och så mycket och de önskar och tror att den kommer bli nya Tesla. Det är farligt i dessa tider när många kan köpa aktier på börsen...

Jag vet att Palantir själva hade som mål/estimat att sälja för 1 biljon$ US för 2020. Aktien handlas nu för 25x det och konkurrenter handlas för runt 2-3x detta.. Snowflake har väl också x25... så allt är upptryckt. Palantirs problem är att de har haft svårt att nå de här ”enterprise” kunderna eftersom deras produkt är dyr och analytiker har därmed ifrågasatt möjligheten att växa åt det hållet eftersom bolaget hittills inte gått med vinst. Dessutom är större institutionella investerare rädda för den kontroll ägarna har i form av aktiekontroll och ägande. Därav har vi haft ett avvaktande från marknaden och gör den svårbedömd just för att den är missförstådd. Den är i ett vakuum just nu och vissa pumpar den tex hedgefonder och då blir småsparare intresserade och har förhoppningar om att kursen framöver kommer växa till Teslanivåer.. problemet är att Palantirs business inte är tillräcklig för att rättfärdiga ett sådant ”zenit” pris... även om de har en intressant produkt där det är hög tröskel rent branschmässigt att komma in, så just nu är de i förarsätet.. men lite lurig aktie. Kan man köpa på dessa nivåer skall man nog göra det för då är man med om det skulle dra iväg och blir det fall så har man i värsta fall kommit in på en relativt låg kursnivå. Jag tror att det är ett litet momentum nu med aktien där det finns en lucka..

Short interest är på runt 2%?
Citera
2020-11-27, 22:47
Det var detta som var min farhåga.. flertalet hedgefonder som styr. Nu senast kom en short rekommendation via Citron research och marknaden reagerade. De vill shorta den ned till 20$. Är ett helvete när man har dessa aktörer. Farlig aktie som man bör tänka sig noga för om...
Citera
2021-01-22, 21:05
Medlem
airbuds avatar
Nu är vi över $30 igen, to the moon!

Undrar om detta har något med den sjuka short-squeezen på Gamestop (GME). Palantir är ju en annan aktie som är väldigt populär bland WallStreetBets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in