2020-10-04, 16:35
Medlem
Jag vet om att man får köra moped med B-körkort, men om man bara klarat teorin? Har uppkörning om några veckor och undrar om jag får köra min moppe tills dess... har gått moppekurs och gjort AM teoriprovet förut och kuggat.
Citera
2020-10-04, 16:37
Medlem
Har alltså fått godkänt på teoriprovet för B-körkort.
Citera
2020-10-04, 16:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakjagaren123
Jag vet om att man får köra moped med B-körkort, men om man bara klarat teorin? Har uppkörning om några veckor och undrar om jag får köra min moppe tills dess... har gått moppekurs och gjort AM teoriprovet förut och kuggat.

Du får köra klassen som inte kräver körkort, som får gå max 25 km/h. Moped klass 2. Du får inte köra moped klass 1.
Citera
2020-10-04, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du får köra klassen som inte kräver körkort, som får gå max 25 km/h. Moped klass 2. Du får inte köra moped klass 1.
Vad är detta för skitsnack? För moped klass 2 krävs förarbevis. Det är inget du kan få genom att klara av teoriprovet för B-körkort utan att ha klarat körprovet. När du väl klarat av B-körkortet (körprov + teoriprov) får du dock köra moped klass 2 utan att skaffa förarbevis.
Citera
2020-10-04, 16:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Vad är detta för skitsnack? För moped klass 2 krävs förarbevis. Det är inget du kan få genom att klara av teoriprovet för B-körkort utan att ha klarat körprovet. När du väl klarat av B-körkortet (körprov + teoriprov) får du dock köra moped klass 2 utan att skaffa förarbevis.

Se där, det behövdes inte förr.
Citera
2020-10-04, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Se där, det behövdes inte förr.
Det var det jag misstänkte att du inte visste. Regeländringen tillkom 2009 ungefär i samma veva som jag skulle börja tänka på mopedkörning, så det föll sig rätt naturligt att fakta av den här typen blev inpräntad
Citera
2020-10-04, 16:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
För moped klass 2 krävs förarbevis om han i dagsläget är 25 eller yngre.

De ändrade det där samma år som 95: orna skulle fylla 15 tror jag, men det skulle bara gälla de som fyllde 15 efter det.
Alla födda 1994 och tidigare får alltså köra klass 2 moppe på typ samma premisser som elcykel, fast med hjälmkrav.

Tror det är någon specifik månad i åtanke också, så det kanske inte är precis alla 94: or heller.
Men alla 93: or får definivt köra klass 2 utan förarbevis.

OnT: Nej, TS får inte någon behörighet alls med bara B-teorin, utom behörigheten att göra B-uppkörningen.

Fram till uppkörningen är klarad är det exakt som att inte ha något körkort alls, om du inte har en annan typ av körkort sedan tidigare.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-10-04 kl. 16:59.
Citera
2020-10-04, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
För moped klass 2 krävs förarbevis om han i dagsläget är 25 eller yngre.

De ändrade det där samma år som 95: orna skulle fylla 15 tror jag, men det skulle bara gälla de som fyllde 15 efter det.
Alla födda 1994 och tidigare får alltså köra klass 2 moppe på typ samma premisser som elcykel, fast med hjälmkrav.

Tror det är någon specifik månad i åtanke också, så det kanske inte är precis alla 94: or heller.
Men alla 93: or får definivt köra klass 2 utan förarbevis.
Jag kan sätta en slant på att TS inte är 25 eller över baserat på hur han skriver (ta inte illa upp nu TS) och det faktum att han gjort AM-provet ganska nyligen som ju tillkom år 2009.
Citera
2020-10-04, 18:17
Medlem
Det är ju bara att knata iväg till valfri körskola med ditt protokoll som bevisar att du klarat teoriprovet för B, sedan ger de dig ett förarbevis för moped. För det förarbeviset är enkom typ 1 lektion teori på valfri körskola.
Citera
2020-10-04, 18:41
Medlem
Ska du köra EU-moppe så krävs det ett AM-kort, inte bilkörkort. Förvisso får man AM-kortet på köpet när man tar ett B-körkort. Du får väl ansöka om ett AM-kort så kan du kanske plocka ut det nu. Utan kortet så får du hålla dig till enklare fordon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in