Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Funderar på vad "utanför rum och tid" egentligen är.
Föreställ dig hur hjärnan någon gång under evolutionen, måste ha konfronterats med en ny, för hjärnan, "mystisk" källa till information. "Mystisk" i bemärkelsen – inte den gamla vanliga materiella världen som förmedlas genom våra sinnen. Utan något helt annat. Hjärnan började lyssna på sig själv och sina egna tankar.
Eftersom dessa intryck inte verkade komma från något av de fem sinnena, så måste dessa nya "objekt" ha upplevts tillhöra en annorlunda verklighet. Sedan dess har vi delat upp världen i en materiell verklighet och en abstrakt verklighet.
Med denna utgångspunkt så skulle jag säga att påståendet "Logik existerar utanför rum och tid" är meningsfullt. Men samtidigt så får man acceptera att logiken bara finns i hjärnan.
All metafysik hamnar i hjärnan. "Bortom universum" är här inom oss. Vi har letat sedan urminnes tider efter något som vi föreställt oss finnas "där ute" bortom stärnorna på natthimlen, eller i Platons idévärld, medan vi haft det med oss hela tiden.
I oss finns Gud, matematiken, medvetandet, den fria viljan och axiomet mm.
Utan oss blir allt detta meningslöst. Är det inte så?
Nu går du verkligen ner på djupet. Jag har dock varit däromkring för att se till så mina tankar verkligen är förankrade och de relevanta disciplinerna är "metalogik", "intuitiv logik" och lite djupare "vanlig" logik då du här går längre och lyfterr, högst relevanta, frågor av den mest fundamentala sorten.
Jag måste vänligen be dig att göra ditt bästa för att tolka mig väl här nu, för jag ska göra mitt bästa att så här på stående fot säga något om det, men det är både otroligt komplicerat och jag har aldrig själv argumenterat för detta förr.
Jag kommer dock att äterkomma med relevanta länkar till dig så fort jag får tillfälle. Dessa förklarar bättre och redovisar grunderna på ett sätt mina ord inte kan göra.
Med detta sagt så är litteraturen tydlig med att det faktiskt inte är så att logik eller axiom endast existerar i medvetandet, hjärnan, som koncept eller hur man nu vill beskriva det.
Jag accepterar att konceptet "gud" liksom, av självklarhet "medvetandet" samt om man tror på denna, den fria viljan endast skulle kunna existera i hjärnan i någon form, som koncept, algoritmer eller vad som helst.
Men matematik, logik, axiom och VISSA abstraktioner är däremot någonting annat, skiljt från människans förståelse och förmågor.
Jag återkommer till detta.
Du tillför begrepp här som vi måste vara överens om för att kunna komma framåt konstruktivt. Vad den materiella verkligheten är tror jag vi är överens om. Jag tänker på partiklar, fält, krafter, rumtid och sådana saker.
Därefter använder du begreppet "abstrakt verklighet" och det skulle jag vilja höra din beskrivning av så vi inte talar förbi varandra. Jag skulle nämligen vilja påstå att det är just verkliga abstraktioner i den abstrakta verkligheten som rymmer det jag pratar om.
Jag lockas konstant att kalla axiom och logik för "koncept", men det kräver som sagt ett medvetande, så jag håller mig till att benämna dessa som just abstraktioner.
Sen nämner du "metafysik", vilket jag tolkar som någonting annat än abstraktioner eller koncept, utan fenomen likt egenskaper, objekt, händelser och liknande, men som tillskrivs vara "meta" just då dessa koncept om dessa fenomen, egenskaper, objekt, händelser och liknande, saknar kontakt och möjlighet till någon form av interaktion med vår verkliga fysikaliska värld.
Ofta innefattar dessa föreställningar dessutom funktioner som skiljer sig från de vi är vana vid från vår värld. Föreställningar om interaktioner från en värld som endast interagerar svagt och selektivt med vår och på sätt som skiljer sig från hur vår värld historiskt har visat sig fungera. Där jag tänker på t.ex. spöken.
Vad gällande föreställningar om metafysik så är min tolkning helt i linje med den vetenskapliga synen på det där. Strikt logiskt aå kan man inte motbevisa någon form av extern värld som endast interagerar svagt med våran, men strikt logiskt så saknas det resonabla skäl att se en metafysisk värld som sannolik.
Så frågan om metafysik är helt i linje med den vetenskapliga. Det saknas skäl att tro på denna.
Det vore dock intressant att prata mer om en potentiell metafysisk värld med andra axiom än de som gäller i vår värld och hur en interaktion som innebar en konflikt mellan dessa skulle se ut, men det kan vi gärna återkomma till framöver.
Frågan jag tror detta destilleras ned till är då vad som skiljer den materiella verkligheten från den abstrakta, vad om något den abstrakta utgörs av och varför axiom och logik tillhör den abstrakta samtidigt som de verkar i den materiella världen.
Det är hur som helst inte någonting som endast är bundet till sinnet. Identitetsaxiomet x=x säger att en sten är en sten och ingenting annat. Detta kan vid första anblick likna frågan om ett träd som faller i skogen gör ljud ifrån sig även om ingen hör det, men det är mer fundamentalt ändå.
Identitetsaxiomet säger snarare att om ett träd gör ett ljud om ingen hör det så är ljudet ett ljud och om ett träd inte gör ett ljud om ingen hör det falla så är avsaknaden av ljud just avsaknad av ljud och inte ljud.
Även om vi endast förutsätter att det enda vi kan veta är att vi själva existerar så skulle det fortfarande vara sant att OM det existerade en värld utanför vårat sinne så skulle det vara en värld där någonting är vad det är och inte någonting annat.
Liksom om vi endast vore en hjärna i en burk där det enda vi är säkra på är existensen av vårat egna sinne så skulle siffror, oaktat vår konceptualisering av dem, inte existera i en klump neuroner någonstans i hjärnan. De skulle inte heller behöva representeras av någonting.
Deras existens beror inte eller förändras av den geografiska positionen abstraktionerna konceptualiseras från, liksom en 1a ryms inom en 2a oavsett vad klockan är.
Hittar jag på ett hypotetiskt fantasi-universa som består av 1 dimension, en linje, en rak linje, där det enda som händer är att två partiklar återkommande studsar mot varandra periodiskt.
Då kan jag sitta här i vårt universum och föreställa mig hur fantasivärlden skulle se ut med 3 partiklar.
Skulle siffran 3 inte vara en abstraktion man skulle kunna konceptualisera i fantasivärlden med endast 2 partiklar, när vi har abstrakta koncept om singulariteter, fålt, oändligheter, pi och alla möjliga saker vi saknar direkt erfarenhet av från vår materiella verklighet?
Så abstraktioner kan konceptualiseras av oss trots att vi saknar erfarenhet av dem från vår materiella värld. Så hur kan vi konceptualisera abstraktioner vi saknar erfarenhet av om det skulle krävas att de existerade i vår materiella värld för att vi skulle kunna förstå dem?
Vad är då någonting som är abstrakt om det inte är någonting annat än en abstraktion?
Ett koncept? Inte om abstraktionen gäller även om man saknade koncept för det, eller om det saknades sinnen att konceptualisera abstraktionen.
Stämde det även innan människor existerade att någonting var sig självt och ingenting annat och var är detta axiom kodat? I allt eller i ett abstrakt inget?
Skulle det kunna existera en värld där någonting är någonting annat och inte sig självt? Skulle det kunna gälla allt i den världen?
Om inte så måste axiomatiska abstraktioner existera just i en abstrakt verklighet.
Logiken som följer från axiomen definierar gränserna för hur naturen kan bete sig och våra framsteg gällande såväl axiom som logik är också just vad som gör vetenskap effektivt.
Även när vi är tillsynes ologiska, som om vi skulle tro att spöken dödar oss om vi går ut i skogen på natten så skulle det pragmatiska effektiva resultatet kunnat vara gynnsamt för vår överlevnad då vi inte blir förblindade av pinnar i ögonen lika ofta, vilket vore en falsk verklighetsbild som innebär en sann effektiv och därigenom även logisk överlevnadseffekt genom den logiska naturliga evolutionsteorin.