Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-29, 15:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
När man tror på "verkligen utanför min kropp" så tror man i själva verket på den separation man skapat. "Verkligen utanför min kropp" hänvisar inte till något där ute, det hänvisar till separationen som hjärnan gör.

Separationen mellan tankar och sinnesintryck?
Citera
2020-10-29, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jaa du, du har ju fel i sak rent tekniskt så lite svårt att förstå kan det kanske vara för vissa.

Nej de avgörs inte, de accepteras då de bedöms vara självklart sanna. Där vad som är självklart är det som bedöms pragmatiskt.

De är aldrig 100% sanna. Logiken är inte 100% säker på någonting. Sannolikheten att de är 100% sanna bedöms pragmatiskt av vad som är självklart sant.

De är inte sanna i teorin. Teorins slutsatser är sanna endast om axiomen är sanna.

Eftersom ett axiom är ett påstående så är dess sanningshalt, alltså till hur många procent den överensstämmer med verkligheten, inte beroende av vad vi tror att dess sanningshalt är.
Så det är fel att säga att axiom aldrig är 100% sanna, iallafall om det finns axiom som är 100% sanna, vilket det borde finnas.

Och "sannolikheten" är till hur många procent någon eller något tror att ett påstående är 100% sant, och inte till hur många procent ett påstående är sant. Och även om man hänvisar till en dator som har räknat ut sannolikheten "pragmatiskt", så säger ju den datorn till en viss procent att något är 100% sant. Och när man inte säger till 100% att något är på ett visst sätt, då tror man, vilket borde gälla även datorer.

Men bara för att någon säger att sannolikheten för något är en viss procent, så betyder det förstås inte att den personen måste tro så själv, för han kanske bara säger vad någon/något annan har sagt.
Men här gäller förstås också att sanningen, eller rättare sagt hur det verkligen är, det är oberoende av vad vi säger eller tror. Såvida frågan inte gäller vad vi säger eller tror förstås.

Och ett påstående (tex ett axiom, en teori eller en film), är alltid sant på så sätt att det stämmer överens med hur det är självt. Läs tex den här konversationen mellan A och B:

A: Redan de gamla grekerna hade TV och dator, men de dolde det för att de trodde inte att vanligt folk skulle kunna hantera det.
B: Nej, så var det inte.
A: Jo, det var verkligen så.
B: Nej, det finns däremot en film med just den handlingen. Men det är inte så det verkligen var.
A: Men det var ju verkligen så i filmen, och filmen var verklig, och alltså var det verkligen så.

Filmen är alltså ett slags påstående. Och ordet "verkligen" är lika med hur det är helt enkelt.
Men man måste vara tydlig med vad man menar med ordet "det", när det används så som tex i förra meningen. Och A menar att "det" är filmen, medan B tror att A menar att "det" är vad som brukar kallas "verkligheten". Men att säga att filmen inte är verklig blir ologiskt, eftersom den är ju verklig precis som A säger, för den är ju som den själv är.
Så det som B kallar "verkligheten" behöver tydliggöras på något annat sätt än med ordet "verkligheten".
Och eftersom vad A menar med "det" är en fiktiv film, så kan jag bara komma på ordet "ofiktiviteten" för vad B menar med "det".
I "fiktiviteten" är alltså vad A säger om de gamla grekerna sant (alltså som det verkligen är i fiktiviteten), men i "ofiktiviteten" är vad A säger falskt (alltså inte som det verkligen är i ofiktiviteten).

Fiktiv betyder visserligen "på låtsas" och då blir ju ofiktiv "på riktigt", men eftersom ordet "riktig" är synonym både till orden "verklig" och "sann", så blir det missvisande att säga att det fiktiva är på låtsas och det ofiktiva är på riktigt.

Och att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika världar är nog dumt, för det som händer i fiktiviteten händer ju också i ofiktiviteten. Tex en dröm eller en film pågår ju i den värld vi lever i.
Det finns alltså bara en värld, och den innehåller allt som finns, även fiktiva saker. Så det är nog bättre att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika platser i världen. Tex en dröm eller en film har alltså en plats i den enda världen.

Citat:
Det vilar på att jag separerar ut mig själv från resten. När man tror på "verkligen utanför min kropp" så tror man i själva verket på den separation man skapat. "Verkligen utanför min kropp" hänvisar inte till något där ute, det hänvisar till separationen som hjärnan gör.

Det liknar 1+1. Hjärnan kan tänka att jag har ett äpple, får ett till, och nu har två äpplen. Något motsvarande händer aldrig i verkligheten. Det fanns ingen separation som gjorde det till ett äpple och ett annat äpple. Det skedde aldrig någon summering som gjorde om det till två äpplen.

Jag håller med. En nykter upplevelse är lika "verklig" som en psykedelisk eller som en dröm. Det betyder att stolen i drömmen inte kan skilja sig fundamentalt från stolen i verkligheten. Vilket är precis vad vi upplever.

Om jag säger att jag tror på något som jag ser utanför min kropp, då kan jag syfta på något som verkligen finns utanför min kropp. Och då tror jag ju inte bara på den separation som min hjärna har gjort, utan jag tror också på det som verkligen finns utanför min kropp.

Om jag säger "jag har ett äpple, jag får ett till äpple, och nu har jag två äpplen". Då har vi dels orden jag säger, men också bilderna som orden representerar. Och det jag tänker i bilder när jag säger dessa ord, det är vad jag menar händer, alltså vad man kan se händer utanför kroppen i en sådan situation.
En "summering" är alltså vad som händer i bilder eller utanför kroppen vid en summering, och därför sker det visst en summering som gör om ett äpple till två äpplen i en sådan situation.

En stol i min dröm skiljer sig från en stol som verkligen finns utanför min kropp. Upplevelserna av stolarna kanske är densamma för mig, men stolen i drömmen är betydligt mindre än stolen utanför min kropp, eftersom stolen i min dröm får plats i min hjärna.
Citera
2020-10-29, 21:01
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Eftersom ett axiom är ett påstående så är dess sanningshalt, alltså till hur många procent den överensstämmer med verkligheten, inte beroende av vad vi tror att dess sanningshalt är.
Så det är fel att säga att axiom aldrig är 100% sanna, iallafall om det finns axiom som är 100% sanna, vilket det borde finnas.

Och "sannolikheten" är till hur många procent någon eller något tror att ett påstående är 100% sant, och inte till hur många procent ett påstående är sant. Och även om man hänvisar till en dator som har räknat ut sannolikheten "pragmatiskt", så säger ju den datorn till en viss procent att något är 100% sant. Och när man inte säger till 100% att något är på ett visst sätt, då tror man, vilket borde gälla även datorer.

Men bara för att någon säger att sannolikheten för något är en viss procent, så betyder det förstås inte att den personen måste tro så själv, för han kanske bara säger vad någon/något annan har sagt.
Men här gäller förstås också att sanningen, eller rättare sagt hur det verkligen är, det är oberoende av vad vi säger eller tror. Såvida frågan inte gäller vad vi säger eller tror förstås.

Och ett påstående (tex ett axiom, en teori eller en film), är alltid sant på så sätt att det stämmer överens med hur det är självt. Läs tex den här konversationen mellan A och B:

A: Redan de gamla grekerna hade TV och dator, men de dolde det för att de trodde inte att vanligt folk skulle kunna hantera det.
B: Nej, så var det inte.
A: Jo, det var verkligen så.
B: Nej, det finns däremot en film med just den handlingen. Men det är inte så det verkligen var.
A: Men det var ju verkligen så i filmen, och filmen var verklig, och alltså var det verkligen så.

Filmen är alltså ett slags påstående. Och ordet "verkligen" är lika med hur det är helt enkelt.
Men man måste vara tydlig med vad man menar med ordet "det", när det används så som tex i förra meningen. Och A menar att "det" är filmen, medan B tror att A menar att "det" är vad som brukar kallas "verkligheten". Men att säga att filmen inte är verklig blir ologiskt, eftersom den är ju verklig precis som A säger, för den är ju som den själv är.
Så det som B kallar "verkligheten" behöver tydliggöras på något annat sätt än med ordet "verkligheten".
Och eftersom vad A menar med "det" är en fiktiv film, så kan jag bara komma på ordet "ofiktiviteten" för vad B menar med "det".
I "fiktiviteten" är alltså vad A säger om de gamla grekerna sant (alltså som det verkligen är i fiktiviteten), men i "ofiktiviteten" är vad A säger falskt (alltså inte som det verkligen är i ofiktiviteten).

Fiktiv betyder visserligen "på låtsas" och då blir ju ofiktiv "på riktigt", men eftersom ordet "riktig" är synonym både till orden "verklig" och "sann", så blir det missvisande att säga att det fiktiva är på låtsas och det ofiktiva är på riktigt.

Och att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika världar är nog dumt, för det som händer i fiktiviteten händer ju också i ofiktiviteten. Tex en dröm eller en film pågår ju i den värld vi lever i.
Det finns alltså bara en värld, och den innehåller allt som finns, även fiktiva saker. Så det är nog bättre att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika platser i världen. Tex en dröm eller en film har alltså en plats i den enda världen.

Inte heller här har jag någonting att invända mot! Jag håller med om nära allt. Om jag uttryckt något det du säger verkar tala mot så behöver jag nog klargöra mitt, annars är detta nära helt i linje med min uppfattning liksom andemeningen av det som följer.

Tack för ett bra inlägg!
Citera
2020-11-03, 17:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jag ämnar inte lägga mig i, men icke gudstroende skulle inte själva ha "gud finns" som ett axiom.
"Gud finns" skulle dock vara ett axiom på samma sätt som "gud finns inte" skulle vara.
Logik tar denna tolkningen av gud till "vi vet inte säkert".

Tro om sannolikheter för eller mot är en konflikt som skulle kvarvara. Den är motiverad och nödvändig. Problemet är övertygelse utan tillräckliga skäl.
Så det är tre grupper som inte skulle hålla med varandra varav två har accepterat axiom som ingen annan grupp håller med om.
Problemgrupperna som är övertygade utan tillräckliga skäl är de som har sina egna axiom, grupperna som tror sig veta att "gud finns" och "gud finns inte".
Den resterande och största gruppen, som naturligtvis kan delas upp ytterligare men som i denna kontext omfattar troende såväl som icke troende, är gruppen "tror detta är sannolikt av dessa skäl".
Ska man dela upp den sistnämnda gruppen här vore det i grupperna "skälen avgör tron på sannolikheten" och "bättre skäl att tro annat tas i mindre beaktning vid avgörandet av sannolikheten denne tror på", eller något liknande.

Axiom är den logiska rollen "gud finns" skulle fylla för troende, absolut inte vad andra skulle acceptera som axiom. Andra skulle fortsätta se "gud finns" som tro eller övertygelse utan tillräckliga skäl.
De som inte har en religiös övertygelse skulle inte se "gud finns" som ett axiom, utan som ett axiom för den gruppen.

Jag tror konflikten är extremt oproportionerligt mycket mindre mellan gruppeena "tror för med 99% sannolikhet" och "tror mot med 99% sannolikhet", helst då tron är helt grundad i skälen att tro, än grupperna "vet för" och "vet mot".
Jag tror konflikten är större mellan "vet för" och "tror för till 75%" än "tror för till 99%" och "tror mot till 99%".
Få skulle, säg offra en familjemedlem om man är 25% osäker. Denne skulle även tveka om denne har fel innan denne snurrade trumman och tröck av en revolver laddad med en kula riktad mot en familjemedlem, om deras tro krävde det.
Däremot skulle någon som var övertygad om vetskap utan tvekan kunna offra en familjemedlem och vara glad för det om deras tro ens gav en mild uppmuntran till det.

Skillnaden mellan "tro av skäl" och "övertygelse om vetskap" är enorm, även om de befinner sig på sanna sida i sak.
Skillnaden mellan "tror si av skäl" och "tror så av skäl" är minimal. Där kan någon som tror något med 99% sannolikhet byta ställning i sak av bättre skäl.
Samtidigt som 1% osäkerhet skapar tvekan, ifrågasättande och motstånd, vilket övertygelse om vetskap inte gör.

Efter att ha läst dina inlägg så tror jag att vi har ungefär samsyn, kanske att vi använder begreppet ”axiom” på olika sätt. För att förtydliga så menar jag med axiom ett påstående som antas a-priori vara sant som en utgångspunkt i ett argument.

Medan det finns religiösa apologeter som tar Guds existens som ett axiom (kallas för ”presuppostionalists”) så finns det också religiösa apologeter som argumenterar för att ”Guds existens” är en slutsats, och i dessa argument är då inte Guds existens ett axiom utan snarare en slutsats. Och vill en gudstroende övertyga en icke gudstroende om Guds existens, då kan de inte utgå från "Guds existens" som ett axiom.

Huruvida det finns icke gudstroende som tar Guds icke-existens som en axiomatisk sanning låter jag vara osagt, men om jag talar för egen del så tar jag inte Guds icke-existens som ett axiom utan utgår snarare från följande premiss: Om jag ska tro på Gud måste Guds existens som förklaringsmodell göra någon skillnad i vårt observerbara universum, om inte har jag ingen anledning att tro på Guds existens. En generalisering av denna princip är följande: För att en förklaringsmodell ska ha något förklaringsvärde måste de beskrivna orsakerna göra någon skillnad i det som observeras (verkan). Om t.ex. Gud beskrivs som en entitet besvarar specifika böner så kan detta i princip testas empiriskt och statistiskt, och utifrån ovanstående premiss avfärdas om det inte går att skilja på Guds ”bönesvar” och statistiska fluktuationer.

Citat:
... Först, axiomet är att x=x. Att "x=-x" är varken ett axiom eller logiskt gällande.
Axiomen kan kunna representera vad som helst.
Axiomet kräver inte någonting och x är definierat som x, så skulle x1 inte vara identiskt med x2 så gäller ändå axiomet att x=x eftersom att om x1 och x2 inte är identiska så är det som att säga att "x är inte y", vilket inte strider mot att x=x.
Att x kan betyda vad som helst är inte någon svaghet som gör det oanvändbart utan det är tvärtom styrkan som gör det till ett bra axiomatiskt fundament att bygga vidare från.
Det är ju ett av, om inte det första och mest fundamentala axiomet som matematiken bygger på, så användbart är det ju bevisligen. ...

Nu är inte detta en viktig poäng då det gäller huruvida Gud är ett axiom eller inte, så jag gör en kommentar och förtydligande i spoilern.
Senast redigerad av qbit 2020-11-03 kl. 17:08.
Citera
2020-11-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Separationen mellan tankar och sinnesintryck?
Ja, att se tankarna som en delmängd av alla sinnesintryck är ett exempel på en separation. Den separationen är synonymt med en identifiering; tankarna identifieras av de egenskaper som vi använde för att skilja dom från de andra intrycken.

Den separationen jag tänkte på mer bestämt är den som urskiljer "jag" från "allt annat" inuti upplevelserna. Den sker på liknande sätt som med tankarna, fast med andra egenskaper.
Citera
2020-11-04, 22:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, att se tankarna som en delmängd av alla sinnesintryck är ett exempel på en separation. Den separationen är synonymt med en identifiering; tankarna identifieras av de egenskaper som vi använde för att skilja dom från de andra intrycken.

Den separationen jag tänkte på mer bestämt är den som urskiljer "jag" från "allt annat" inuti upplevelserna. Den sker på liknande sätt som med tankarna, fast med andra egenskaper.

Var menar du då att sinnesintrycken kommer ifrån?
Citera
2020-11-08, 12:26
Medlem
Citat:
Var menar du då att sinnesintrycken kommer ifrån?
Upplevelser är konceptuella vilket innebär att dom mest troligt kan separeras. Sinnesintryck är en sån separation, det är upplevelse + struktur, ungefär som att om du skriver ett ord i sanden så är det inte en egen separat entitet, det är sand + struktur.

Upplevelser är ett av få koncept som kan sägas ha en icke-konceptuell motsvarighet. Är det nåt sånt du är ute efter när du frågar om ursprung?
Citera
2020-11-08, 21:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Upplevelser är konceptuella vilket innebär att dom mest troligt kan separeras. Sinnesintryck är en sån separation, det är upplevelse + struktur, ungefär som att om du skriver ett ord i sanden så är det inte en egen separat entitet, det är sand + struktur.

Upplevelser är ett av få koncept som kan sägas ha en icke-konceptuell motsvarighet. Är det nåt sånt du är ute efter när du frågar om ursprung?

Jag undrar var du menar att sinnesintrycken kommer ifrån om du inte tror att det finns något utanför hjärnan. Vad är det för teori?
Citera
2020-11-10, 09:21
Medlem
Citat:
Jag undrar var du menar att sinnesintrycken kommer ifrån om du inte tror att det finns något utanför hjärnan. Vad är det för teori?
Nåt finns kan man säga men det har ingenting att göra med våra teorier eller vår tro. Det är icke-konceptuellt vilket innebär att det inte går att beskriva. Däremot har vi direkt tillgång till det, verkligheten kan inte vara dold. Det är därifrån allt kommer, fast mer bestämt är det där allt är.

Det är i linje med materialism att vi är inlåsta i hjärnor och därmed har tillgång till massor av koncept och noll objekt. Hur ska en sån varelse kunna uttala sig om nåt annat än koncept? Uppenbarligen kan vi det men hur kan någon ta det på allvar? Hur kan det finnas experter i ett område där erfarenhet inte ens är möjligt?

Bara för att vara tydlig så tror jag inte på materialism. Den placerar medvetandet i hjärnan men det är hjärnan som är i medvetandet. Åtminstone om man tar våra upplevelser på allvar, vilket man nog bör göra med tanke på att dom är precis som dom är oberoende av tro och teorier, och vi har direkt tillgång till dom.
Citera
2020-11-10, 09:59
Medlem
Du kan dilla om vad som helst tex hur och varför en fluga flög som den gjorde och inte tvärt om. Vart vill du komma? Dina tankar om varför och därför ändrar ingenting.

DET som inte syns är något annat som inte kan pratas om eller upplevas när det inte är dualistiskt då du som åskådare bara är en dröm. DET bara är.

Likväl är det grunden och fortsättningen på allt som finns där du och jag är frön i Fröet-Potentialen-Tendensen...

Jag vet att jag är och det får duga, alltid något när vilkan att veta tränger på!

To be and just to be is the question!
Citera
2020-11-10, 11:28
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:

Om inget finns utanför medvetandet så finns bara de s.k. sinnesintrycken och är det enda som finns.
Citera
2020-11-10, 12:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nåt finns kan man säga men det har ingenting att göra med våra teorier eller vår tro. Det är icke-konceptuellt vilket innebär att det inte går att beskriva. Däremot har vi direkt tillgång till det, verkligheten kan inte vara dold. Det är därifrån allt kommer, fast mer bestämt är det där allt är.

Det är i linje med materialism att vi är inlåsta i hjärnor och därmed har tillgång till massor av koncept och noll objekt. Hur ska en sån varelse kunna uttala sig om nåt annat än koncept? Uppenbarligen kan vi det men hur kan någon ta det på allvar? Hur kan det finnas experter i ett område där erfarenhet inte ens är möjligt?

Bara för att vara tydlig så tror jag inte på materialism. Den placerar medvetandet i hjärnan men det är hjärnan som är i medvetandet. Åtminstone om man tar våra upplevelser på allvar, vilket man nog bör göra med tanke på att dom är precis som dom är oberoende av tro och teorier, och vi har direkt tillgång till dom.

Ok, det är väl inget konstigt i sig, det som fick mig att undra är att språket förvirrar.
Det man menar med "utanför hjärnan" eller "den objektiva verkligheten" är väl bara ett annat sätt att beskriva det du kallar "icke-konceptuellt". De flesta är ju överens om att vi tänker med hjärnan så att säga, men det är ju fortfarande meningsfullt för oss att prata om det som händer "ute" i världen. Det är ju den världen, detta "något" som vi tolkar och skapar användbara modeller för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in