Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Jaa du, du har ju fel i sak rent tekniskt så lite svårt att förstå kan det kanske vara för vissa.
Nej de avgörs inte, de accepteras då de bedöms vara självklart sanna. Där vad som är självklart är det som bedöms pragmatiskt.
De är aldrig 100% sanna. Logiken är inte 100% säker på någonting. Sannolikheten att de är 100% sanna bedöms pragmatiskt av vad som är självklart sant.
De är inte sanna i teorin. Teorins slutsatser är sanna endast om axiomen är sanna.
Eftersom ett axiom är ett påstående så är dess sanningshalt, alltså till hur många procent den överensstämmer med verkligheten, inte beroende av vad vi tror att dess sanningshalt är.
Så det är fel att säga att axiom aldrig är 100% sanna, iallafall om det finns axiom som är 100% sanna, vilket det borde finnas.
Och "sannolikheten" är till hur många procent någon eller något tror att ett påstående är 100% sant, och inte till hur många procent ett påstående är sant. Och även om man hänvisar till en dator som har räknat ut sannolikheten "pragmatiskt", så säger ju den datorn till en viss procent att något är 100% sant. Och när man inte säger till 100% att något är på ett visst sätt, då tror man, vilket borde gälla även datorer.
Men bara för att någon säger att sannolikheten för något är en viss procent, så betyder det förstås inte att den personen måste tro så själv, för han kanske bara säger vad någon/något annan har sagt.
Men här gäller förstås också att sanningen, eller rättare sagt hur det verkligen är, det är oberoende av vad vi säger eller tror. Såvida frågan inte gäller vad vi säger eller tror förstås.
Och ett påstående (tex ett axiom, en teori eller en film), är alltid sant på så sätt att det stämmer överens med hur det är självt. Läs tex den här konversationen mellan A och B:
A: Redan de gamla grekerna hade TV och dator, men de dolde det för att de trodde inte att vanligt folk skulle kunna hantera det.
B: Nej, så var det inte.
A: Jo, det var verkligen så.
B: Nej, det finns däremot en film med just den handlingen. Men det är inte så det verkligen var.
A: Men det var ju verkligen så i filmen, och filmen var verklig, och alltså var det verkligen så.
Filmen är alltså ett slags påstående. Och ordet "verkligen" är lika med hur det är helt enkelt.
Men man måste vara tydlig med vad man menar med ordet "det", när det används så som tex i förra meningen. Och A menar att "det" är filmen, medan B tror att A menar att "det" är vad som brukar kallas "verkligheten". Men att säga att filmen inte är verklig blir ologiskt, eftersom den är ju verklig precis som A säger, för den är ju som den själv är.
Så det som B kallar "verkligheten" behöver tydliggöras på något annat sätt än med ordet "verkligheten".
Och eftersom vad A menar med "det" är en fiktiv film, så kan jag bara komma på ordet "ofiktiviteten" för vad B menar med "det".
I "fiktiviteten" är alltså vad A säger om de gamla grekerna sant (alltså som det verkligen är i fiktiviteten), men i "ofiktiviteten" är vad A säger falskt (alltså inte som det verkligen är i ofiktiviteten).
Fiktiv betyder visserligen "på låtsas" och då blir ju ofiktiv "på riktigt", men eftersom ordet "riktig" är synonym både till orden "verklig" och "sann", så blir det missvisande att säga att det fiktiva är på låtsas och det ofiktiva är på riktigt.
Och att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika världar är nog dumt, för det som händer i fiktiviteten händer ju också i ofiktiviteten. Tex en dröm eller en film pågår ju i den värld vi lever i.
Det finns alltså bara en värld, och den innehåller allt som finns, även fiktiva saker. Så det är nog bättre att prata om fiktiviteten och ofiktiviteten som olika platser i världen. Tex en dröm eller en film har alltså en plats i den enda världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Det vilar på att jag separerar ut mig själv från resten. När man tror på "verkligen utanför min kropp" så tror man i själva verket på den separation man skapat. "Verkligen utanför min kropp" hänvisar inte till något där ute, det hänvisar till separationen som hjärnan gör.
Det liknar 1+1. Hjärnan kan tänka att jag har ett äpple, får ett till, och nu har två äpplen. Något motsvarande händer aldrig i verkligheten. Det fanns ingen separation som gjorde det till ett äpple och ett annat äpple. Det skedde aldrig någon summering som gjorde om det till två äpplen.
Jag håller med. En nykter upplevelse är lika "verklig" som en psykedelisk eller som en dröm. Det betyder att stolen i drömmen inte kan skilja sig fundamentalt från stolen i verkligheten. Vilket är precis vad vi upplever.
Om jag säger att jag tror på något som jag ser utanför min kropp, då kan jag syfta på något som verkligen finns utanför min kropp. Och då tror jag ju inte bara på den separation som min hjärna har gjort, utan jag tror också på det som verkligen finns utanför min kropp.
Om jag säger "jag har ett äpple, jag får ett till äpple, och nu har jag två äpplen". Då har vi dels orden jag säger, men också bilderna som orden representerar. Och det jag tänker i bilder när jag säger dessa ord, det är vad jag menar händer, alltså vad man kan se händer utanför kroppen i en sådan situation.
En "summering" är alltså vad som händer i bilder eller utanför kroppen vid en summering, och därför sker det visst en summering som gör om ett äpple till två äpplen i en sådan situation.
En stol i min dröm skiljer sig från en stol som verkligen finns utanför min kropp. Upplevelserna av stolarna kanske är densamma för mig, men stolen i drömmen är betydligt mindre än stolen utanför min kropp, eftersom stolen i min dröm får plats i min hjärna.